eplepeple Skrevet 12. mars 2010 #1 Skrevet 12. mars 2010 Jeg har gitt snuppa fisk siden hun var 8 mnd og hun har smakt på egg (bare bittelitt). Hun elsker disse matvarene! Siden hun enda ikke har reagert så vil jeg tro at hun tåler det. Hun får ikke skalldyr, nøtter, kumelk, yoghurt....(har smakt litt yoghurt men hører ikke inn i kostholdet). Er jeg den enste som har prøvd meg på disse litt "farlige" mattypene? Jeg klarer ikke være helt firkantet. Hun har jo lyst til å smake på alt!
kirsty*2barnsmamma Skrevet 12. mars 2010 #2 Skrevet 12. mars 2010 Jeg bryr meg ikke om allergener. Hvorfor skal en på forhånd eliminere nyttige matvarer bare fordi der kan være en mikroskopisk sjangse for allergi? Så lenge en ikke har allergi i familien så er det bare å prøve ut. Det som er viktig er å gi nye matvarer tidlig på dagen slik at du kan følge med på om der er en reaksjon eller ikke. Jeg synes det er så trist når folk ikke tør å spise ting i graviditeten fordi de en gang for lenge siden hørte et rykte om at jordbær kunne gi allergier (jeg spiste en kurv jordbær for dag i hele svangerskapet, og jordmor var så fornøyd siden det er rikt på jern). Er også trist når folk eliminerer ting fra kosten sin fordi de ammer i tilfelle... de fleste kan jo spise det meste. Er jo bare hvis ungen reagerer en skal begynne å eliminere. Jeg følger retningslinjene til helsedirektoratet, og styrer helt unna disse mytene og kjerringrådene. Fikk en helt super bok på helsestasjonen som heter mat for spedbarn. Der står det oppdatert og vitenskapelig utprøvd informasjon. Lykke til da :-)
eplepeple Skrevet 12. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 12. mars 2010 Enig! Under svangerskapet spiste jeg det jeg ville....bortsett fra mat som kunne gi Toxoplastmose.....vet ikke hvorfor....sov jo med pus på armen hver natt he he )) Hun får smake litt av hvert denne jenta og det tror jeg er bra. Vil ikke at hun skal bli så kresen egentlig. Takk for svar Godt å høre at noen flere prøver ut.
Studine mevik Skrevet 12. mars 2010 #4 Skrevet 12. mars 2010 Poden får smake på alt han viser interesse for hvis det ikke er for mye salt, sukker eller andre krydder i det. Hvorfor skal man være overnervøs for alt. Har av naturlige grunner ikke gitt appelsinog egg, mem han har fått smake yoghurt og prøvd med litt fisk. Det er jo ikke alt som er like populært, men litt smaksprøver her og der trengs
Lemonia Skrevet 12. mars 2010 #5 Skrevet 12. mars 2010 Vi har ingen allergier i familiene våre så vi har ikke vært spesielt forsiktige. Fisk begynte vi med ved 8 mnd, yoghurt ved 10 mnd og ren kumelk ved 12 mnd. Egg har han vel også fått ganske lenge, skalldyr fra 10 mnd, nøtter har han smakt når de har vært finmalt/finhakket i en kake e.l. Hadde vi hatt allergier i familien hadde vi derimot vært mer forsiktige.
Lemonia Skrevet 12. mars 2010 #6 Skrevet 12. mars 2010 Vil bare påpeke at enkelte av tingene man skal være forsiktig med eller vente med ikke har så mye med allergi å gjøre. F.eks. kumelk og melkeprodukter. Barn kan begynne med yoghurt og syrnede melkeprodukter ved 10 mnd og ren kumelk ved 12 mnd. Det kan være direkte skadelig for tarmene å gi dette før, så her ser jeg ikke poenget med å gi små babyer yoghurt bare fordi de synes det er godt når man vet det kan skape problemer senere. At et barn gjerne vil spise noe er ikke ensbetydende med at de faktisk skal få det, tror f.eks. mange barn gjerne ville levd på pannekaker, pizza og sjokolade hvis de fikk lov til det.
eplepeple Skrevet 13. mars 2010 Forfatter #7 Skrevet 13. mars 2010 Ja noe er jo direkte skadelig. Det gir ikke vi heller. Salt mat og mye sukker er utelukket. Men hun får smake på da hun har fått smake ostepop for eksempel....det var ille nydelig å se den lille lanken forsyne seg med flere ostepop helt selv he he )) *smelte* Det er veldig moro å se hva de vil ha og ikke. Jeg ser at snuppelur gjerne vil ha søtt, hun slekter på meg og min familie der. Vi er tungt belastet med sukkerhunger...huff...jeg ønsker ikke det for henne
Lemonia Skrevet 13. mars 2010 #8 Skrevet 13. mars 2010 Ja, de vet å sette pris på gode smaker de små. Har likevel merket at sønnen vår er langt mer fornuftig der enn vi voksne er. Hvis han er mett så vil han ikke ha mer, samme hvor godt det er. Får han smake sjokolade og han egentlig ikke er sulten, så spiser han kanskje en bit og ferdig med det. Jeg spiser derimot sjokolade utelukkende fordi det smaker godt, ikke fordi jeg er sulten og jeg slutter ikke nødvendigvis når jeg burde, men spiser opp hele plata. Rart å derfor følge med på de små som følger kroppen sin og signalene helt i motsetning til oss.
eplepeple Skrevet 15. mars 2010 Forfatter #9 Skrevet 15. mars 2010 Jøss, tror jeg har noe å lære der altså. Jeg også bare dytter innpå fordi det smaker godt. Mistenker minsten for å være sånn også Gele for eksempel; goooodt )
eplepeple Skrevet 15. mars 2010 Forfatter #10 Skrevet 15. mars 2010 Der har jeg nok litt å lære ja. Jeg bare dytter innpå fordi det er godt ;P Mistenker minsten for å være likedan
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå