Anonym bruker Skrevet 12. mars 2010 #76 Skrevet 12. mars 2010 Ærlig talt er det ganske mye forlangt at alle skal holde seg oppdatert på hva minoritetsgrupper ønsker å bli kalt. Det er jo stadig nye ting. Sigøynere vil f eks ikke bli kalt sigøynere lenger, men romfolk (!) Fete vil ikke bli kalt for fete, selv om de beviselig har for mye fett på kroppen. Mørkhudede vil ikke ha oppmerksomhet om det faktum at de er mørkhudede. Er det noen som ikke liker sannheten om seg selv? Det er da ingens skyld at jenta i åpningsinnlegget er mørkhudet. Hvis hun begynner å gråte når noen påpeker at hun er mørkhudet, kan hun da ikke være stolt av seg selv? Ville ei hvit jente begynt å gråte dersom to svarte gutter kalte henne for hviting?
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2010 #77 Skrevet 12. mars 2010 Nå har neger vært et uakseptabelt ord i dette landet siden 70-tallet. Det burde ikke komme som et sjokk på noen at det er like uakseptabelt som pakkis og guling. Er alle her inne fra en eller annen innavlet, gudsforlatt plass uten kontakt med omverdenen?
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2010 #78 Skrevet 12. mars 2010 Kan ikke alle disse minoritetsgruppene bare lære og godta seg selv, så vi slipper mer mas? Det må visst være noen som blir såret i alle sammenhenger. Jeg tenker på barnehagetanter, mongoloide, de som er født ved kunstig befruktning. Kan nesten ikke si noe lenger uten at noen skriker opp.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2010 #79 Skrevet 12. mars 2010 Du virker som et usedvamnlig lite intelligent menneske som bruker mongoloid og barnehagetante, Eller er du bare frekk og driter i andre sine følelser
LilleBjella Skrevet 12. mars 2010 #80 Skrevet 12. mars 2010 Enig i det. Jeg blir ikke fornærmet over å bli kalt hvit. Eller blek. Eller andre ting som beskriver utseende mitt. Men jeg vil jo helst bli frabedt å bli kalt ord som er negativt ladet. Og jeg tror ikke vi kan forstå hvordan det føles å bli kalt neger (de som ikke liker det selvfølgelig), siden de fleste av oss ikke har vært sammen den typen diskriminering som veldig mange av disse menneskene har vært gjennom, og vi har heller ikke den samme historien bak oss. Hvis noen kaller meg hviting, og med litt avsky, så tar jeg det som et engangstilfelle og kommer fort over det. Men har man gjentatte ganger blitt kalt ubehagelige ting og blitt diskriminert i samfunnet på andre måter, så tror jeg saken blir ganske annerledes. Har vel lite med fintfølenhet å gjøre. Men fint å diskutere med en nick i hvert fall!
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2010 #81 Skrevet 13. mars 2010 Jeg hadde snekkeren på jobb her i dag, en hyggelig mann i 50-årene. naboene våre er en danske, med en mørk dame. som jeg aldri tenker over at er mørk. jeg skvatt litt når min snille snekker kikket ut viduet og så naboene komme ut av bilen sin over gata. han utbrøt: "jøss, har dere apekatter her?!, jeg synes jeg så noe brent utenfor?" og så lo han for seg selv, ristet på hodet og snekret videre... ER DET MULIG? Jeg trodde ikke folk tenkte sånn lenger, og ihvertfall ikke høyt! fikk ikke sagt en dritt.. ble så overrasket.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2010 #82 Skrevet 13. mars 2010 Når alt dette er sagt, av alle over her... vil jeg bare fortelle en ting... Mitt barn (som gikk på Sinsen skole og var den ene hvite i klassen) ble altså kalt for hviting, bleikansikt og liket..(fordi lik er relativt bleke i annskitet slik som oss norske, fikk han slengt etter seg.) og rassist da han ikke ville ha hallalkjøtt med på grilltur.Da jeg tok opp dette med ledelsen kom jeg desverre til å kalle den afrikanske gutten i klassen for NEGER:.. i forbinnelse at mitt barn ble utstøtt for sin hudfarge.. hvem fikk kjeft av ledelsen... jo meg fordi jeg i en objektiv forklaring av hvilket barn som hadde mobbet min sønn kom til å omtale han som neger da jeg ikke klarte å huske navnet hans. (desverre..) Ikke alltid vi norske som er rassister... bare så det er nevnt i denne diskusjonen. Det er vanskelig å beskrive mennesker (om det skulle bli nødvendig) om man ikke kan fortelle om utseende pga at det er rassistisk.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2010 #84 Skrevet 13. mars 2010 Så hva er den rette betegnelsen? Ser flere spør, men ingen svarer...
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2010 #87 Skrevet 13. mars 2010 Den rette betegnelsen om dere absolut ønsker er vel svart. Alle jeg kjenner har ikke noe imot og bli kaldt svart eller black om man skal forklare noe e.l. Ja, det er mange norske som syns svart høres værre ut enn neger. Men det betyr fint lite når de ikke ønsker at vi bruker det ordet. Den resoneringen til noen over her vitner bare av deres mangel på kunnskap. Og de fremstår vel ikke som de skarpeste knivene i skuffen. Men men. Hilsen meg som er gift med en svart afrikaner.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2010 #88 Skrevet 13. mars 2010 he he he... politiet spør "hvordan så han ut?" svar" han var meget mørk i huden, krøllete hår og flat nese... " politiet "Neger altså.." svar" nei, for det er rassistisk, så jeg må fastholde at han var mørk i huden, krøllete hår og flat nese." thi hi hi hi... ja ja men sann, ikke rart det er krig...
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2010 #89 Skrevet 13. mars 2010 Hvilken resonnering vitner om mangel på kunnskap?
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2010 #90 Skrevet 13. mars 2010 22:28... OK. og du vil frem til?? Fordi en person, som i ditt uhyrlig artige innlegg var politi og sa neger, så er det greit? Er det så inni granskauen vanskelig å la vær å bruke et ord som støter andre mennesker? Hvorfor må dere da unskylde dere med at noen andre bruker hviting etc om norske? Gjør det saken bedre? Rettferdiggjør det at dere sårer andre uskyldige mennesker? BARE SLUTTT!
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2010 #91 Skrevet 13. mars 2010 bare les tråden. ser du ikke mangel på kunnskap så er du nok en av dem!
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2010 #92 Skrevet 13. mars 2010 men det er jo nettop denne kunnskapen jeg har tilegnet meg. her på bim.. man skal ikke kalle mennesker med mørk hud, krøllete hår og flat nese for neger... om personen som er mørk i huden, har krøllete hår og flat nese aldri satt sine ben i afrika, så det er ikke pent å kalle han for afrikaner (det ville vel være det samme som å lyve og det vil vi ikke.) Neger kan man ikke kalle ham siden det er rassistisk, vel mørk/svart i huden er det mange i verden som er inkl. de som tar for mye sol så det dekker ikke helt beskrivelsen av en mørkhudet person med krøllete hår og flat nese. hm...
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2010 #93 Skrevet 13. mars 2010 Å hjelpe meg. Så trist det må være å ha en hudfarge man ikke kan trøstes nok for. Det heter neger, slutt å tull med "de blir så lei seg". Utrust barna deres til å tåle hudfargen de har i steden for å skulle oppdra hele verden til å omskrive det som alle ser. Neger er neger, og ferdig med det!
Lilje Sille ♀♀♂ Skrevet 13. mars 2010 #94 Skrevet 13. mars 2010 Neger er i overført betydning brukt som synonym til slave. Tror ingen liker å bli kalt slave..? Muligens ok hvis det er en annen med samme hudfarge som deg, hvis det var gangbar omgangstone. Saken er vel mer bunnet i at "negrene" i dag har et mindreverdighetskompleks og blir diskriminert i forhold til oss hvite. Dermed blir det helt feil om vi i tillegg bruker ordet neger om dem, da dette vil bli oppfattet negativt UANSETT. Meg og vikingene, du har et poeng men i all kommunikasjon er det både en mottaker og en avsender. Spiller ikke noen rolle hva avsender MENER, så lenge mottaker tar ordbruken ille opp!
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2010 #95 Skrevet 14. mars 2010 Det som er litt slitsomt er at negere (og pakkiser, homser etc.) burker disse ordene SELV. Men krever enerett på dem, ANDRE må ikke få bruke ordene. Da er det tross alt lettere med barnehagetanter. De bruker IKKE ordet selv, og da er det mulig å la det dø ut av språket. Tenk om barnehagetantene brukte t-ordet seg i mellom mens andre var til stede, og likevel eksploderte når andre brukte det! Slik er det med afro-mennesker. De kan kalle seg selv og andre neger foran deg, og likevel nekter de deg å bruke ordet.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2010 #96 Skrevet 14. mars 2010 Kl 23.05: jeg blir helt fascinert over hvor lite smart du virker
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2010 #97 Skrevet 14. mars 2010 La oss studere noen av argumentene for å bruke negerbegrepet. Holder de mål? 1. - Jeg mener ikke noe vondt med det Et negativt resultat kan ikke alltid vurderes ut i fra hva som var intensjonen. Dersom en handling (eller et ord) har en diskriminerende effekt hjelper det lite om det ikke var ment slik. Afrikanere har vært mer opptatt av å opplyse om at begrepet neger er et rasistisk ord enn å stemple folk som rasister. 2. - Ordet neger har alltid vært en del av norsk språk Å påstå at neger opprinnelig er et norsk ord, er i beste fall misvisende. Ordet har sin bakgrunn i det latinske negre/negro, som opprinnelig betyr svart. Men bakgrunnen for at ordet har blitt tatt inn i det norske språk er at europeiske nasjoner satte dette som en merkelapp på afrikanske slaver. Språk er ikke statisk og norsk språk plikter å oppdatere seg på lik linje med andre. 3. - Man må vel kunne beskrive hudfarge Selv om det kan være slitsomt å kun bli beskrevet ut i fra hudfarge, er det få afrikanere som motsetter seg ord som beskriver hudfarge, for eksempel svart. Begrepet neger beskriver ikke hudfarge, men en kulturell/politisk oppfatning av svarthet, som en uverdig posisjon. 4. - Men de er jo negere Dette argumentet har en viss filosofisk sannhetsverdi. Negeren er en europeisk konstruksjon og nordmannen som sier hun/han ser en neger beskriver det individuelle bildet som er arkivert mentalt. Men dette er en idé som bare fungerer, og er sann, i en kontekst hvor hvit overhøyhet er akseptert. 5. - Jeg kan ikke forholde meg til det som til enhver tid anses som politisk korrekt Politisk korrekthet omfatter begreper som anses som uheldige (for eksempel åndssvak) og derfor omskrives til nye, bedre begreper (for eksempel psykisk utviklingshemmet). Neger anses ikke som uheldig. Det tilhører en historie som rettferdiggjorde mishandling og utrydding av afrikanere. Mer enn et oppgjør med ordtrender er kritikken av ordet neger en forventning om at Norge tar et oppgjør med denne fortiden. 6. Å bytte ut ordet neger fjerner ikke det stigma som knyttes til svarte mennesker Å ta et oppgjør med en rasistisk praksis fjerner nødvendigvis ikke rasisme som fenomen. I et demokratisk samfunn er det allikevel et uttalt mål å bekjempe diskriminering. Afrikanere tror ikke at rasisme forsvinner dersom man fjerner et begrep, men anser det som et skritt i riktig retning. 7. Det er jo bare et ord Norske ordbøker har i over 20 år bekreftet at ordet neger oppfattes som rasistisk. Norske språkforskere har vært tilbakeholdne i debatten og gitt fritt spillerom for de få som, på sviktende språkpolitisk grunnlag, forsvarer bruken av ordet neger. Neger, sett fra et språkvitenskapelig ståsted er på ingen måte nøytralt. Det kan ikke skilles fra sin historiske bakgrunn og politiske innhold. 8. Jeg kjenner en som sier det er greit å bli kalt neger Noen få personer med afrikansk bakgrunn har offentlig sagt at de ikke reagerer på ordet neger (blant annet Johan Golden, Rune Drevland, Kingsford Siayor og Sara Natasha Melbye). De har imidlertid hevdet dette som privatpersoner og ikke som representanter for det afrikanske miljøet i Norge. Et pluralistisk samfunn må selvsagt tillate individuelle synspunkter, men har også et ansvar for å forholde seg til de generelle oppfatninger marginale grupper i samfunnet har. Det finnes enkelte kvinner som motsetter seg ideen om likestilling. Dette motstrider allikevel ikke at de fleste kvinner er for, eller at saken er relevant. 9. Hva skal jeg si da, svart høres så negativt ut. Og alle svarte er jo ikke afrikanere Svart er i europeisk forståelse tilknyttet en negativ assosiasjon. I mange afrikanske kulturer, derimot, er svart et symbol for verdighet. Mer enn hudfarge, beskriver svart en politisk posisjon, i motsetning til hvit. Begrepet sier ikke noe om geografisk opphav eller kulturell tilknytning, og har derfor en begrensning. Afrikaner er et mer konkret og inkluderende uttrykk som omfatter alle med opprinnelig bakgrunn fra kontinentet Afrika. Noen vil spørre hva da med personer av europeisk og asiatisk opprinnelse som er født på det afrikanske kontinentet? En enkel måte å klargjøre dette på er for eksempel å si hvit sør-afrikaner eller indisk kenyaner. Oppsummert kan vi si at mange av argumentene for å bruke ordet neger bunner i en kulturimperialistisk forståelse hvor tesen er afrikanere er negere fordi vi er hvite og vi bestemmer. Dette er sannsynligvis ikke en bevisst ide hos de fleste nordmenn, men uttrykker allikevel en motvilje til å akseptere sammenhengen mellom ord, verdier, historie og politikk. Jo mer vi engasjerer oss i den såkalte globale landsbyen, blir det også smertelig klart at europeiske ideer ikke er universelle. Så heller ikke norske. At afrikanere i Norge fortsatt engasjerer seg i debatten rundt ordet neger handler ikke om hårsårhet, manglende språkkunnskaper eller følelsesladde reaksjoner. Men uttykker heller en kombinasjon av forbauselse over at begrepet fortsatt brukes av enkelte i Norge (mens andre land sluttet å bruke begrepet på 60-tallet), en velvilje til å gi informasjon og et håp om at Norge faktisk står for sin uttalte anti-rasisme og flerkulturelle ideologi. Majoriteten av afrikanere i Norge har på ulike måter gitt klart uttrykk for at man ikke ønsker å identifisere seg med ordet neger. Det fremstår som rimelig å forvente at Norge tar dette til følge og begraver en debatt som er både repeterende, gammeldags og meningsløs en gang for alle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå