Neijasså... Skrevet 12. mars 2010 #51 Skrevet 12. mars 2010 Problemet med situasjonen i hovedinnlegget er vel ikke bruken av ordet "neger", men situasjonen det ble sagt i. Det hadde vært like stygt sagt og gjort om guttene hadde sagt "se på den mørkhudede jenta der'a!" eller "se på hun svarte der'a!". Bruken av neger som beskrivende ord på hudfarge/etnisk opprinnelse i en nøytral form ser jeg ikke at skal være så ille ("nigger" derimot er et svært negativt ladet ord og bør unngås). Å kalle vedkommende afrikansk-norsk sier lite om hudfarge, da vedkommende kan være boer, f.eks.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2010 #52 Skrevet 12. mars 2010 Er det en neger jeg kjenner kaller jeg han neger. De kjenner syns det er greit, men jeg går ikke bort til en vilt fremmed å sier du er neger du. Men jeg fikk beskjed om at t.o.m Afrikaner var rasistisk, man skulle si kenyaner eller Nigerianer. Det syns jeg blir drøyt. Hadde jeg dratt til Afrika hadde jeg ikke blitt fornærma om noen kalte meg Europerer. Jeg er jo det.
ScaryMama Skrevet 12. mars 2010 #53 Skrevet 12. mars 2010 Hvis du hadde lest innlegget mitt lenger ned hadde du kanskje sett at jeg ikke trenger å bruke ordet. Men det er mange mennesker, spesielt eldre, som ikke vet at det er fornærmende og kommer fortsatt til å si det. Det ville selvfølgelig vært bedre for deg om du kunne endret din holdning så du slipper å konstant gå rundt og føle deg støtt, det kan ikke være en hyggelig måte å leve på. Men for all del, du virker jo kjempe voksen som velger å gå rundt og være fornærmet og ta alt i verste mening...
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2010 #54 Skrevet 12. mars 2010 Hvordan skulle jeg klart å lese et innlegg du la inn et minutt etter at jeg postet mitt?
ScaryMama Skrevet 12. mars 2010 #55 Skrevet 12. mars 2010 Helt enig the Mighty Quinn. Syns også det var stygt sagt i den settingen, og som du sier ville det vært stygt uansett om guttene hadde brukt en politisk korrekt term. Derfor er det påfallende for meg at HI ikke mener at det er viktig hvorvidt man mener noe negativt når man bruker ordet neger...
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2010 #56 Skrevet 12. mars 2010 Mange utlendinger kalder oss nordmen for "pottet" fordi vi er såm kjedelige. Altså negativt ladet. Jeg for min del føler meg ikke støtt. Vi er kanskje kjedelige i forhold til andre kulturer.
RagnaRettpå Skrevet 12. mars 2010 #57 Skrevet 12. mars 2010 Jeg er et stykke på vei enig med deg, intensjonen er viktig. Men i tråden har det kommet fram at mørkhudete reagerer på betegnelser som neger og mulatt. Det har jo lært deg og alle andre som har lest det at det er politisk ukorrekt og, enda viktigere, sårende. Da kan dere jo slutte å si det, og kanskje spre informasjonen til de dere kommer til å høre bruke begrepene? Problemet er at flertallet bare vil fortsette diskusjonen om intensjon og hvor lite viktig begrep er, i stedet for å vise i handling at de har respekt for andre.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2010 #58 Skrevet 12. mars 2010 Jeg er mulatt, og har ingen problemer med å bli referert til somd det. Det er en kjapp måte for andre å beskrive meg. Hun mulatten med lilla regnfrakk. - helt greit. Neger vil jeg absolutt ikke bli kalt. Det er negativt ladet for meg, og dessuten er jeg ikke svart. Jeg er beige om vinteren og brun om sommeren. Basta ;-)
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2010 #59 Skrevet 12. mars 2010 du ser ikke forskjellen på å bli kalt pottit fordi du er kjedelig av personlighet, og neger fordi du er et underdanig, mindreverdig menneske som har vært kuet og holdt i bånd, pisket og hengt pga medfødt hudfarge??
LilleBjella Skrevet 12. mars 2010 #60 Skrevet 12. mars 2010 The Mighty Quinn: 1. Nigger BØR unngås? Bør? 2. Afrikansk-norsk sier lite om hundfarge? So? Er det slik at i de fleste sammenhenger så er det viktig for deg å få frem hvilken hudfarge personen du refererer til er? Og det er naivt å tro at de fleste som bruker ordet neger bruker det nøytralt. Og det er respektløst å insistere på å bruke et begrep som mange mener er nedsettende, bare fordi man selv ikke mener det sånn. Ville dere insistert på å kalle en person med Downs for mongloid? Selv om dere ikke mener det stygt? Har ingenting med rasisme og fintfølende mennesker å gjøre. Det kan sikkert være vanskelig for etnisk norske mennersker å forstå bakgrunnen og historien til mennesker fra andre deler av verdenen. Men gjør et forsøk.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2010 #61 Skrevet 12. mars 2010 1. Æh, hårkløveri. Jeg har aldri brukt (med unntak av innlegget over), kommer aldri til å bruke og slår også ned på hvis folk bruker ordet. Fornøyd? Dette ordet er selvsagt ment nedsettende og _skal_ derfor unngås. 2. Nei, i de fleste tilfeller trenger jeg ikke å ha fram hudfargen. Men - av og til kan det være nyttig. F.eks. hvis jeg skal prøve å forklare hvem noen er til en annen person så kan jeg beskrive "Petter" som han med rødt skjegg (hvis nå "Petter" skulle ha det). Hudfarge er på lik linje med hårfarge et nokså framtredende trekk ved et menneskes utseende. Det er f.eks. enklere å skille ut en person i et rom hvis man sier at han er neger (noe som som regel kun er noen få i rommet) enn om jeg sier at han har brune øyne (noe som sikkert halvparten av dem i rommet har). Jeg ville aldri brukt mongoloid, da man har et ordverktøy som er allment akseptert (Downs). Det finnes ikke allment aksepterte ord for å beskrive et mørkhudet menneske fra Nigeria på samme måten. Kan selvsagt også si akkurat "mørkhudet menneske fra Nigeria", men det fordrer at man vet at vedkommende er fra Nigeria. En fra Pakistan er også mørkhudet, f.eks.
Neijasså... Skrevet 12. mars 2010 #62 Skrevet 12. mars 2010 ...og det var selvsagt ikke meningen å være anonym der (11.23).
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2010 #63 Skrevet 12. mars 2010 Jeg syns neger er helt greit. Det er "nigger" som er ille. Alle jeg kjenner som er mørkhudet syns det er helt greit å bli kalt neger! Jeg syns også at folk skal SLUTTE å være så nærtagen! Hvorfor er det "lov" å si negresse for kvinner men ikke neger for menn? Jeg er også enig i at det er påtide å se frammover! ikke henge seg oppi fortiden. OM en person sier "neger" negativt ladet, så reagerer man selvfølgelig. Men ikke ellers vell!? Det syns jeg er tragisk. Om hun jenta kom gråtende hjem så kan vell det kanskje ha noe med hvordan foreldrene har reagert på ordet tidligere.. Om foreldrene derrimot hadde droppa denne selvforsvarende "attetuden"ang. dette og heller formet det som noe positivt, så hadde hun vært stolt, framfor å bli lei seg!! Det er umulig å bli kvitt ordet "neger"- da det bruker både i media og mye i musikk. Vi lever i 2010- det er på tide å komme seg over slavetiden! Jeg er kvinne- mine forfedre har da vell for f..... blitt diskriminert ol. De også.. Skal jeg reagere på å bli kalt kjærring jeg da? Jises! Take å grip..
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2010 #64 Skrevet 12. mars 2010 Det er vel ærlig talt ikke ORDET neger som var rasistisk, men holdningene slavehandlerne o.l hadde. Bare fordi rasistene har tatt ordet i son munn, så må det slettes fra ordforådet? Tipper det snart blir forbudt å kalle noen for muslim også, siden det stort sett er i negative sammenhenger de blir omtalt for tida. Så da må man fram med et nytt ord, så blir alt så mye bedre!
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2010 #65 Skrevet 12. mars 2010 afrikansk-norsk?? Hvem skal dette dekke da, hvem vet hvem av de mørkhudede som vandrer rundt i gatene som stammer fra afrika? Og hvor langt tilbake i tid skal denne avstammelsen gå? Min mor er 100 % norsk, min far er fra karibien. hans forfedre kom vel kanskje til karibien med bbåt en gang på 1700-tallet. Jeg har aldri kjent min far. Er jeg afrikansk-norsk??
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2010 #66 Skrevet 12. mars 2010 Neger kommer fra det latinske ordet "negro" som betyr; mørk. Det er med andre ord ikke noe rasistisk å kalle en svart/mørk mann/kvinne for neger. Det som derimot ER rasistisk er å kalle en svart/mørk mann/kvinne for "nigger" - det uttrykket stammer fra slaveperioden.
LilleBjella Skrevet 12. mars 2010 #67 Skrevet 12. mars 2010 Det var overhodet ikke ment som ordkløveri. Reagerte på måten du ordla deg på. Den siste kommentaren var ikke til deg, den var generell. Noen som mente de ble kalt rasister fordi de brukte ordet neger. Jeg mener dette ikke nødvendigvis bunner i rasisme. Bare respekt for andre mennesker. Kan man ikke bare si mørkhudet da? Han har Afrikansk opprinnelse? Asiatisk opprinnelse.
LilleBjella Skrevet 12. mars 2010 #68 Skrevet 12. mars 2010 Hører dere dårlig? Det dreier seg ikke utelukkende om rasisme!!! Man kaller ikke folk for ting som de føler seg støtt av å bli kalt. Hvis man da ikke ønsker å gjøre et poeng utav det. Og skal man legge slavetiden bak seg? Er du gal menneske? Historiens hendelser må man da ikke glemme? Hverken slavehandel, holocaust, inkvisisjonen, folkemord, osv. Mye fælt har skjedd i historien, og dette kan ikke rettes på. Men heldigvis kan man lære av det. Herregud så mye gale mennesker det er på disse sidene her. Det oser jo av fordommer og lite respekt mot andre mennesker.
Neijasså... Skrevet 12. mars 2010 #69 Skrevet 12. mars 2010 Alle afrikanere er ikke svarte, skjønner du, LilleElla. Det er mange afrikanere som er like hvite som en gjennomsnittlig nordmann, og som vil ha seg frabedt å bli kalt annet enn afrikanere selv om de strengt tatt har europeeisk bakgrunn en del generasjoner tilbake. Er ikke en hvit sørafrikaner også afrikaner, f.eks? En med afrikansk opprinnelse (som jeg da regner med gjelder til tidenes morgen omtrent) trenger heller ikke være svart. Marokkanere og egyptere har også afrikansk opprinnelse, f.eks. I enkelte situasjoner (f.eks. når man skal gi et signalement på noen) så mener jeg fortsatt det er helt legitimt å bruke neger som beskrivende ord. Jeg vil ha meg frabedt at jeg av den grunn skal mangle respekt for andre mennesker. Enkelte såkalte antirasister ser skygger på høylys dag, og jeg anser det som mer rasistisk å automatisk anta at andre har nedlatende holdninger mot mørkhudede personer enn å i en nøytral situasjon å benytte ordet neger.
LilleBjella Skrevet 12. mars 2010 #70 Skrevet 12. mars 2010 Om du mener det er legitimt er jo ikke så relevant, hvis den du snakker om/med ikke syns det er legitimt?
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2010 #71 Skrevet 12. mars 2010 11:35 Hvem pokker har fortalt deg at det er greit å bli kalt negresse. Våg deg å kalle meg det!
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2010 #72 Skrevet 12. mars 2010 Nå får vel kanskje foreldre hjemme heller ta en prat med barna sine om at det ikke er stygt å si neger, men det er stygt å si jævla neger.. det er en viss forskjell. Jeg har vært sammen med en neger.. og han ler og hans negervenner ler og, av folk som mener det er så stygt å si neger!
Neijasså... Skrevet 12. mars 2010 #73 Skrevet 12. mars 2010 Da bruker jeg det selvsagt ikke. Og jeg ser ikke helt hvor ordet neger skal komme opp i dagligtalen heller hvis jeg snakker med med en "mørkhudet person av afrikansk opprinnelse 35 generasjoner tilbake". H*n vet sannsynligvis hva sin opprinnelse er. Men jeg ville neppe blitt fornærmet over å ha blitt beskrevet ut fra min hudfarge eller etnisitet heller, da, hvis situasjonen var motsatt og jeg bodde som del av en minoritet i afrika.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2010 #74 Skrevet 12. mars 2010 Du blir sett på som uintelligent hvis du bruker ordet neger, uansett sammenheng. Det fins så uendelig mange nyanser, både kulturelt, når det gjelder nasjonal tilhørighet og utseendemessig. En dannet og utdannnet person vet dette, og klarer å komme med et mer passende og mindre støtende uttrykk. Ferdig med den saken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå