Gå til innhold

"NEGER" (!)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes ikke ordet "neger" er spesielt stygt jeg, kommer nok an på hvordan man bruker det....

Om man bruker "neger" på samme måte som svarting, pakkis, japse, tjappaklakk (annet ord for japse), kjingkjong, degos og slike , for meg, stygge benevninger så er helt klart ordet "neger" stygt, nettopp pga meningen bak.

Men når jeg sier neger så mener jeg en person av afrikansk opprinnelse, altså ikke negativt ment, men forklarende... Tror folk er ekstremt hårsåre når det gjelder dette, neger er ikke slemt når det brukes som ett forklarende ord det forteller jo bare at man er av en bestemt menneske-"rase".

Om jeg hadde sagt "din jævla neger" til noen så hadde ordet vært negativt ladet, men ikke pga "neger" men pga "din jævla"..

Jeg bruker ordet asiat om alle asiatiske folkeslag, dette fordi jeg ikke vet om personen er japansk, koeransk, kinesisk, indisk, bangla etc... Men jeg vet personen har asiatisk bakgrunn. derav asiat...

Ang neger vet jeg personen har afrikansk "bakgrunn" men jeg vet jo ikke om personen er fra somalia, angola, simbabwe, uganda etc?

Det er nemlig forskjell på å bruke ord som negative skjellsord eller kallenavn og på det å bruke enkelte ord (ikke alle ord egner seg her) som forklarende benevnelser.

Jeg har ikke dårlig samvittighet for at jeg bruker ordet neger.... Jeg bruker forsåvidt også ordet "homse", jeg kan si "han er sikkert homse" men jeg sier ikke "jævla homse"....Det er nemlig stor forskjell...

Altså meningen med ordet og settingen ordet er brukt i avgjør om ordet er "stygt" eller ikke...

Skrevet

Enig "meg og vikingene".Det tenkte jeg også..

Skrevet

Kjerring burde du jo ikke ta deg nær av siden ordet faktisk betyr kjæreste.

Det er veldig enkelt. Neger, negro, nigger og mulatt er fy. Det burde du klare å huske uten nevneverdige problemer.

Det er IKKE greit å bruke nedverdigende begreper fordi man ikke mener noe vondt med det. "Jeg mente ikke noe vondt med å kalle deg hore altså".

Skrevet

Det er ikke opp til deg å definere hva som er stygt eller ikke. Du kan ikke si at det ikke er stygt når majoriteten av de som faller inn under begrepet mener at det er det.

Skrevet

Kjerring har faktisk to ulike opphav. Noen steder i Norge kommer det av ordet kjære. Andre steder, som Bergen, kommer det av ordet kjerre, og er nedlatende brukt om kvinner.

Skrevet

Kjerring har faktisk to ulike opphav. Noen steder i Norge kommer det av ordet kjære. Andre steder, som Bergen, kommer det av ordet kjerre, og er nedlatende brukt om kvinner.

Skrevet

Man mener alltid noe vondt når man kaller noen hore, så derfor faller det argumentet på sin egen urimelighet. Med mindre man faktisk snakker om en person som ER hore, og da bør det vel være greit å kalle dem det? Eller skal man heller finne på noe mer politisk korrekt som salgsjef for kroppslige tjenester?

Mange eh, ikke hvithudete?, mener at det er helt ok med neger derfor er det ikke så lett å holde styr på. Hva er det du mener er ok da?

Skrevet

Pokker

Jøss

Og flere slike begreper stammer fra veldig stygge opphav og var fryktelig stygge begreper før i tiden.

Skrevet

Ja enig med deg der.jeg har en kjæreste som lærer sin lille sønn å bli rasist.Sier æsj å peker på de mørkhudede.jeg har sagt at detta tolrerer jeg ikke.Og at det er siste gang jeg hører det ,og skal han fortsette sånn ja da kan han finne seg noen andre å være sammen med liker ikke rassister..

Skrevet

Ikke meningen å være anonym (10:14).

Syns det er lettere å følge en diskusjon hvis i hvertfall noen av oss bruker nick!

Skrevet

Jeg hadde spurt vedkommende om hva h*n syntes om det ordet selv først og fremst.

Når jeg skal omtale en person, pleier jeg å si "H*n som komme fra Gambia," for eksempel. Hvis jeg ikke vet hvor han kommer fra, sier jeg "negeren". Det er for enkelthetens skyld, og ikke ment fornærmende - det er i mangel av et bedre, enkelt ord. En "neger" fra USA, kaller jeg afro-amerikaneren.

Det er ikke nedlatende ment i det hele tatt, og som noen andre beskrev oppfor, så har det faktisk mye å si om man mener noe dumt med det eller ikke! Synes det blir litt hårsårt å ikke kunne tåle det...

Seg i mellom kan de kalle hverandre nigger i USA, men sier vi nigger, er det noe helt annet.

Jeg har blandingsbarn med en "Pakkis" fra Tyrkia (det blir heeeelt feil å kalle tyrkere for pakkiser, da pakkiser kommer av "Pakistan".)

Hadde hun vært blandingsbarn med en afrikaner, hadde jeg kallet henne for mulatt!

Noen skrev at mulatt kommer fra muldyr. Nei, det kommer fra ordet mutasjon! Blanding av to "raser", hvor man får en ny. Feks et muldyr. Det er tusenvis av eksempler på mutasjoner.

Synes det er helt ok med ordet mulatt. Hvem bryr seg egentlig? Kan man ikke vøre stolt av å være mulatt like mye som å feks være latino/degos, afrikaner/afro/negro osv...?

Skrevet

Var det han du glemte igjen uregistrert i parkeringshuset? Kjenner igjen skrivefeilene og de dårlige formuleringene. Like koko som alltid, ser jeg:-)

Skrevet

Har vi lov å si Indianer? eller må vi si urinvånr i amerika, eller rådhudet, elller?

Skrevet

Neger er et ord som var ment nedsettende om en underrase (datidens oppfatning). Det samme er ordet hore. Hvis jeg bestemmer meg for at ordet hore for meg ikke er negativt ladet er det like saklig som at du bestemmer deg for at ordet neger ikke er det. (og det kan fint sammenlignes da flere jentemiljøer bruker ordet hor eom hverandre, uten at det forandrer ordets opprinnelige betydning).

Skrevet

Nei. Ordet kjerring kommer fra ordet kjæreste. At bergensere har bestemt seg for å mene noe annet har ingen betydning.

Skrevet

Jeg kjenner noen utenlandske som kaller seg selv for neger og noen som ikke takler det.

De fleste jeg kjenner har ingenting imot å bli kalt neger. De sier at de ikke tar det som en fornærmelse i det hele tatt. De bruker også dette ordet for å omtale sin egen rase.

Kjenner en gutt som er adoptert og han er svart som kull og rasist faktisk!! Han klikker dersom noen nevner at han er svart/neger fordi i hans hode så er han like hvit som en normann!!

Skrevet

Hore referer til en person som selger kroppen sin. Hvis en person IKKE er en hore og blir kalt det, er det negativt ment. Hvis en gutt sier "se på den hora der" er det negativt ment, det går ikke an å tolke det på en annen måte.

Neger refererer til etnisitet. Det er sjeldent vondt ment og her i norge har det alltid vært en nøytral måte å omtale mennesker på. Hvis du alltid tolker ordet neger som negativt må du heller endre litt på ditt eget syn på ordet og vise litt mer toleranse for at andre mennesker ikke deler ditt syn på at det er negativt. Det er mye enklere å jobbe med din egen oppfatning enn å prøve å endre alle andres...

Skrevet

Sitter du der og påstår at ordet neger ikke har vært negativt ladet i Norge? Du trenger å lese deg opp.

Ordet neger har i Norge vært brukt om mennesker fra Afrika. disse menneskene ble sett på som mindre intelligente og primitive. Norge deltok i slavehandelen, men det liker vi ikke å huske på. Neger var i Norge et rasistisk ord. Hvis du kan forandre opprinnelsen og meningen med dte kan hvem som helst forandre opprinnelsen og meningen med ordet hore.

Skrevet

Skjønner at noen ikke har ment noe nedsettende med å bruke begreper som neger. Men når folk så finner ut at andre tolker det nedsettende kan jeg ikke fatte at folk må insistere på å bruke det allikevel, "fordi DE ikke mener noe negativt med det". Hvorfor ikke vise litt respekt og vilje til å endre seg, og begynne å bruke nøytrale begrep?

Skrevet

så jævlig teit... hva er galt med å si det? Er så dritlei av at det blir hylt rasisme uansett, snakker man til en mørkudet er det galt... eller om en mørkhudet... snakker man ikke til er det galt.... neger, svart, muslim, pakistaner etc alt er galt å si. Motsier man de et det galt, er man enig er det galt.... nei ærlig talt.

Skrevet

Hvis jeg hadde bodd et sted der damer ble kalt horer og majoriteten av menneskene brukte ordet på en nøytral måte og "ikke mente noe vondt med det" hadde jeg faktisk ikke brydd meg! Grunnen til at jeg hadde reagert på å bli kalt hore er fordi vedkommende som hadde sagt det hadde hatt en vond intensjon. INTENSJON er nøkkelordet her, men det mener du er irrelevant. En rasist kan bruke politiske korrekte termer for å omtale mørkhudete, det må vel være verre en enn hvit som er gift med en mørk mann hun refererer til som "neger"?

Mulig vi er uvitende vi som bruker ordet neger på en nøytral måte. Men for din egen del ville du nok kommer mye lenger med å jobbe med din egen holdning til ordet enn å prøve å endre alle andres...

Skrevet

På karnevall kler folk seg ut som indianere. hva om folk hadde kledd seg ut som svarte. Hva hadde reaksjonen blitt på det?

Jeg synes de er alt for fint følende.

Skrevet

Du burde virkelig bli et mer sympatisk menneske. ved å bruke ordet neger fornærmer og støter du veldig mange mennesker. Men det er klart, det er jo de som blir støtt som skal forandre seg så du fortsatt kan bruke et nedlatende og belastet ord. Voks opp.

Skrevet

Har på ingen måte til hensikt å fornærme noen og hvis det viker fornærmende på mennesker trenger jeg ikke å si det. Men det er påfallende at HI mener at hensikt ikke har noe å si i denne saken, for mange mennesker i norge kommer til å bruke dette ordet fremdeles rett og slett fordi de ikke mener og tror at det er negativt ladet. Derfor ville det kanskje gagnet HI å heller ta hensyn til intensjonen i langt større grad enn hun gjør nå. At man ikke mener noe vondt med noe er faktisk mye viktigere enn at man kan alle politisk korrekte termer...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...