Gå til innhold

"NEGER" (!)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når skal folk lære seg at det ikke er OK å si "neger" bare fordi dere ikke mener noe vondt med det?

Er det ikke nok at mennesker sier at det er et ord de helst ikke ser man bruker fordi det sårer og at det kommer fra en stygg tid, med nedsettende ord?

Er det så forferdelig vanskelig å bare la vær?

Min stakkars niese kom hjem fra skolen i går og gråt fordi noen gutter hadde stått bak hjørnet og sagt høyt "se på den negeren der a'!

- Hvilken tid er det vi lever i dere?

Barna deres tar etter dere. Og de får også med seg den dobble moralen som ligger under "men, vi mener ikke noe vondt med det"

Skrevet

Er jammen ikke godt å vite da... Noen negere mener det er helt greit å bli kalt for neger!

Jeg skulle være veldig korrekt å si afro-amerikaner, hvorpå denne afro-amerikaneren bare ler av meg å sier: kall meg neger du, for det er det jeg er!

Skrevet

Neger kommer fra en stygg tid, med nedsettende ord?

Hva mener du med det? Neger betyr svart.

Skrevet

Man skal heller ikke kalle de ansatte i bhg for barnehagetanter. Det er vist også nedlatende.

Skrevet

Hva vil du vi skal si?

Skrevet

Hva er det som gjør begrepet neger så uutholdelig? Bare lurer.

Skrevet

Da jeg prøvde meg på den politisk korrekte afro-amerikanske varianten, fikk jeg beskjed om å bruke "black" istedet. Det kommer nok an på hvor i verden du er, etter flere år i USA har jeg aldri hørt noen referere til seg selv (eller andre) som negro, men heller brukt black.

Ihvertfall de jeg vanket med, så på negro som et negativt ladet ord.

Skrevet

Men afro-amerikanere er jo amerikanere med afrikansk bagrunn. Du kan jo ikke si afro-amerikaner til en norsk en med brun hud!

Han er i så fall norsk-afrikaner.

Skrevet

Hva om en person kommer fra somalia eller colombia da..Er ikke alltid en vet det bare ved å se dem.Når man beskriver dem så er det litt rart å si "han brune"..Mange brune her i verden.. Hvis man feks skal beskrive et biltyveri eller noe.."Det var en brun mann"? .Vi sier jo nordisk eller noe i den dur om oss også..Også "hvit".

Tror det er så ymse hva negre sier om dette jeg.Ikke alle tar seg nær av det.

Skrevet

De fleste med et minimum av vett i skallen bruker hverken neger eller mulatt. Bruker man de ordene viser man hvor kunnskapsløs og lite reflektert man er.

Skrevet

Man kan jo ikke kalle en Afrikaner i Norge for Afro-Amrikaner. De har jo ikke noe med Amerika å gjøre. Det måtte jo i tilfelle blitt Afro-Normann. Høres merkelig ut....

Men jeg tror Normen har et annet forhold til begrepet Neger enn Amrikanerene. For meg høres Svart styggere ut en Neger.

Skrevet

Hvorfor er mulatt nedsettende?

Det visste ikke jeg før jeg kom inn her. Hva skal man si da? Halvt hvit - halvt brun??

Skrevet

Fordi det stammer fra muldyr. Det burde ikke være veldig vanskelig å forstå hvorfor det er fornærmende å bli sammenlignet med et bastarddyr uten reproduktive egenskaper.

Skrevet

Uttrykket neger betyr et mørkt vesen (fra helvete). Og ble brukt under slavetiden, som et skjelsord.

Skrevet

Ariere. Er det nedlatende. Den hvite rase.

Degoser. Grekere, italienere.

Negere. Afrikanere.

Pakiser. Tyrkere, indere, pakistanere iranere går vel under den kategorien

Japser. Kinesere, japanesere....

Skrevet

Hvordan vil du beskrive en annen nordmann?? Det går vel an å beskrive folk på en annen måte enn å referere til hudfargen!

Skrevet

Jeg har blitt irrettesatt når jeg har sagt neger, av en neger. Jeg passer meg for å si neger jeg da... Men når jeg snakker om leietakeren vår som er fra Somalia kaller jeg ham neger'n. Ikke bra, han har jo tross alt et navn. He he.

Jeg har sjeldent eller aldri behov for å bruke ordet neger i dagliglivet. hadde jeg blitt overfalt av en mørk fyr, så ville jeg nok sagt akkurat det.

Skrevet

Hvorfor er det viktig for deg å ha et eget ord på de barna som har foreldre med forskjellig etnisk opphav? Er du like opptatt av et eget ord på de med engelsk mor og norsk far? De er ofte mørkhudet. Si det da.

Skrevet

Psss. Hvis jeg hadde sett en mulatt gjøre noe kriminelt og jeg skulle forklare det for politiet, ville jeg jo sagt at personen er lysere enn en mørkhudet, men mørkere enn hvit. Noe midt i mellom, altså er det greit å ha et ord for det!

Hadde jeg sett en hvit person gjøre noe kriminelt ville jeg forklart så godt jeg kunne ca. hvor personen kom fra. Om han ser norsk, finsk eller polsk ut, feks.

Hadde personen vært helt svart ville jeg jo også sagt det, eller for å være politisk korrekt, "meget mørk brun".

Så kan man fortelle om klær, hår, høyde og evt. andre ting som kan være med å felle personen.

Skrevet

09:04, jeg mener at det er værre å kalle noen, hvertfall et barn, for neger enn å kalle de ansatte i en barnehage for barnehagetanter. Jeg håper virkelig du forstår forskjellen.

Men er det egentlig så utrolig vanskelig å unngå å kalle noen noe de ikke vil bli kalt? Jeg klarer det helt fint, så da er jeg kanskje et overmenneske?

Skrevet

Nei, uttrykket neger stammer fra ordet svart. Det har ikke noe med helvete å gjøre! Ordet NEGRO og ordet nigger ble brukt under slavetiden, i Norge har vi ikke hatt negerslaver...

Skrevet

Bodde han i Amerika da? Eller tror du at afroamerikaner er et alternativ for alle mørkhudede. Jeg tror nok de fleste med mørk hud vil ha seg frabedt å bli kalt neger. Hvorfor skal man kommentere hudfargen overfor andre mennesker i det hele tatt? Bare fordi man kan?

Skrevet

Herregud folk må slutte å være så nærtagne! Kvinner har jo også en fortid med diskriminering men jeg tar meg ikke nær av å bli kalt kjerring el.

Man vet til slutt ikke hva som er ok eller ikke, black er ok i usa men svart er ikke ok i norge. Hvis man ikke vet hva som er ok kan man bare håpe på at den som hører klarer å lese intensjonen bak. Det å ikke mene noe vondt er faktisk en helt god unnskyldning! Det er vel bedre at en person sier "neger" uten hensikt å såre, enn at vedkommende sier "mørkhudet" og viser forakt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...