Gå til innhold

Er det greit med dyr i barnehagen???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spurte om dette for en stund tilbake, men finner ikke tråden...så kanskje noen vil svare igjen??:) For/imot??

Gjest 5 andre
Skrevet

Kommer helt an på hva slags dyr. det bør i så fall være dyr som tar hensyn til allergier, men dyr som f.eks skilpadder er jo ikke så lett å få tillatelse til å holde.

Her i min by har vi mange barnehager og full barnehage dekning. Det finnes da også en gårdsbarnehage, og den er det jo selvfølgelig mange dyr på. Hvis det skal være dyr som kan fremkalle allergi, bør det finnes andre alternativer å søke seg inn på.

Jeg synes dyr i seg selv er positivt for barn. De lærer seg til å ta vare på og vise hensyn. det er jo også vistat dyr kan hjelpe til med utviklingen av barns empati. Derfor hadde jeg gjerne sett at det kunne være f.eks dyr i ungenes barnehage, men skjønner at det kan være problematisk.

Skrevet

For!!:) Vi har barn i gårdsbarnehage der de har hester, sauer, geiter, høner, kaniner, katter og hunder. Det er bare helt topp! Barna er delt i grupper der de er med på stell av dyra hver dag, plukker egg, mater baby-geitene og gir kaninene mat. Er så idyllisk;)! Bare positive erfaringer her hvertfall.

Skrevet

I en "vanlig" barnehage? Absolutt imot!

Sikkert supert for barna (som ikke er allergiske), men stakkars dyr!

Skrevet

Jeg er veldig for at barn skal ha kontakt med dyr og lære seg å ta ansvar, vise hensyn og bli trygge på dyr.

I en gårdsbarnehage er det supert med dyr, men i en vanlig barnehage er jeg i mot både pga de som er allergiske og pga dyra. Tror ikke f.eks en kanin har det godt inne i en barnehage. Blir for mye herjing og bråk. Forholdene må ligge til rette for dyrehold og personalet må ha kunnskaper/erfaring med dyr slik at det blir positivt for alle parter.

Men det finnes jo unntak ta, man kan jo f,eks ha fisker .

Skrevet

I en vanlig barnehage er jeg fullstendig imot annet enn fisk. Stakkars dyr.. I gårdsbarnehager med skikkelig skjerming og tilsyn er det positivt (så sant driften er forsvarlig).

Skrevet

Dette er snakk om en natur barnehage som mine barn går i...

Der er det hester, sauer, geiter, høner, katter og hunder..altså ponyer som barna også får ri på etc...

Synes bare det er positive ting med det jeg...siden barna mine tåler dyr!:)

Mine barn var livredd dyr før de startet i denne barnehagen...mens nå elsker dem dyr...og det er moro å se!:)

Skrevet

Barna mine går i en vanlig barnehage der de har kaniner. Det fungerer fint og jeg tror dyrne har det veldig bra. Kaninene har et eget hus og to store luftegårder (de går fritt ut og inn) på la meg tippe 30m2 hver. Barna bytter på å stå for stellet.

Dette synes jeg fungerer veldig bra. Det er ikke noe problem for alergibarn da kanninene aldri kommer inn i selve barnehagen og dyrene selv har god plass og fine steder å stikke seg vekk om de ønsker det. Det som imidlertid er viktig er å ha mennesker til å ta godt vare på dem i helger og ferier.

Skrevet

I bhg. til mini har de fisker :)

I den første bhg. han gikk i hadde de hunder, katter, sauer og noen andre dyr, men det var jo en gårdsbarnehage.

Jeg syns det er koselig at de har dyr i bhg. så lenge ikke noen er allergisk.

Skrevet

Er jo ikke alle som vet om barna er allergiske eller ikke før dem har vært sammen med dyr og da må man jo rett og slett bare prøve...og akseptere at en slik type barnehage ikke er for alle barn, da de med allergier og diverse andre ting..

Så man må rett og slett "finne" seg en annen barnehage..

Skrevet

Jeg personlig synes det er greit med dyr i bhg, men ofte er det jo de med en profil som fokuserer på dyr som har dyr. Ellers kan det jo bli vanskelig med de som er allergikere, selv om jeg har opplevd at allergikere har søkt plass i gårdsbhg og klagd på dyrene i ettertid....

I vår bhg har de fisker, og det er jo helt greit:)

Synes det er greit at bhg har dyr, men da må allergikere ha muligheter til å søke seg til andre bhg i området.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...