Gå til innhold

Glad mamma too be:) bekymret for HELLP.

Anbefalte innlegg

ja! det må du tvinge de til! men det får du helt sikkert :)

jeg er også spent, du må fortelle hvordan det stod til!

går sikkert kjempebra, så kan du slappe mer av etterpå og bare nyte at du ikke er så dårlig, isteden for å være bekymret :)

lykke til!!

Fortsetter under...

Ja da var ul overstått.. Var ikke så beroligende kan jeg si.

Så bare foster sekken og ikke noe foster, men legen mente at jeg kanskje var mindre på vei enn jeg trodde.. tror ikke det jeg men jaja.

Skal tilbake om 2 uker for å konstantere graviditet før oppfølgingen starter.

Men han legen jeg var hos i dag ville ikke sette meg på medisiner før fullgåtte 9 -12 uker prg fosterutviklingen. han sa heller ikke noe om blodfortynnende kun blodtrykknedsettende?

Huff nå jeg jeg jo bare enda mer bekymret da!

nei men huff og huff da!

da blir det lange to uker på deg. håper du klarer å holde motet oppe, det kan jo hende legen har rett og at alt er supert om to uker?

*krysser fingrene masse for deg!*

jeg fikk også beskjed om blodtrykksmedisin sist gang, men ble aldri satt på det. Som sagt, forskjellige leger og forskjellige meninger.

nå blir jeg jo ekstra spent på egen time da, jeg har jo også veldig lite symptomer...

men jeg fikk beskjed om blodfortynnende fra uke 8 ca? jaja..

ringte sykehuset i dag og spurte hvorfor jeg fikk time så sent, så jeg skal inn til mandag istedet for 12 april. nervøs selv...

synes det var lenge for deg og måtte vente 2 hele uker! men hør på legen, og tenk du er kortere på vei, det var jo fostersekk der, så han hadde sikkert sagt abort om han trodde det, de er jo vant til å analysere disse tåkete skjermbildene ;)

klem

hei hei og god morgen.

har tenkt på deg jeg, er så spent på hva som skjer nå.

her krysses ihvertfall alt som er!

har lest litt om andre også, og ser at det er mange som får samme beskjed som du, og som ser et bankende hjerte 2 uker etter. Egg som har gått i dvale etter befruktning og sånn? Jeg tenker det er det jeg! det lille egget ditt sovna litt og sparte krefter til en voldsom utvikling, og du er derfor kortere enn du trodde :)

prøv og ha en fin dag uten alt for mye stress og bekymring.

Jeg heier på spiren din!

klem

Hehe så søtt av deg, det var hyggelig:) heier selvfølgelig på spiren din også!

Ja får bare håpe på det beste. Men som sagt har jeg en dårlig følelse. men men...

Tenkte jeg kanskje skulle ta en tur til legen og få målt hcg i morgen, får se ann om jeg orker.

Fortsatt lykke til :D

Klem

Annonse

Heisann :)

Nei dro ikke og tok hcg måling, tenke kanskje det gjorde nervene mine verre. Har egentlig slått meg ganske til ro ( for nå) om at enten går det bra eller ikke. Jeg er veldig spent på ul selv må jeg si ja:) Formen tilsier fremdeles "ike gravid" desverre.

Nå er det jo snart bare 1 uke igjen :)

Med deg da? hørte deg frem til om du skulle hatt en tidligere konsultasjon? Formen din da?

Klem

hei! :)

ja, en uke igjen. *krysser fingren og tær for deg*

Formen min er som din, stort sett symptomfri... ble litt bekymret, hører jo om alle her hvor det betyr MA/SA. Men nå har jeg lest meg opp litt, og funnet ut at ingen symptomer er like vanlig som mange og at alle sv.skap er forskjellige. Og det er visst ikke å vanlig at det går galt som man kan få inntrykk av inne på BIM. De fleste går det bra med :)

Og så leste jeg en artikkel på babyverden for noen dager siden. der var det ei som hadde fått datteren sin akkurat. hun hadde helt lik historie som deg, fikk time til utskraping også. men hun valgte å dobbeltsjekke, og der var det både hjertelyd og bevegelse. Det var mange som hadde kommentert under og opplevd akkurat det samme! uff, kan jo begynne og lure på om noen stakkars små spirer mistet livet unødig...

ja, du får ha is i magen en uke til, jeg håper du hører til blant disse historiene, og at du har et dvaleegg. :))

Jeg skal på sykehuset samme dato som før, mandag 12. ringte inn og fikk time tidligere, men de ringte meg opp igjen og sa at de var underbemannet, så om jeg ikke var veldig bekymret så mente legen at det holdt å komme da. jeg blir jo dårlig mye lengre ut. Så jeg sa det var greit. Men er veldig spent da. Med de to første hadde jeg alle symptomer fra uke 5/6 av, og nå ingenting og er i 9 fullgåtte uker i morgen. Prøver å tenke positivt da ;)

klem til deg

og

god påske!

Hei på deg og takk for omtanken :)

Har nettopp hatt en super påske med den lille familien min i Fredrikstad:) Ja nå er det ikke mange dagene igjen.. tar det veldig med ro og prøver å ikke tenke så mye på det. Det som skjer, det skjer.

Med deg da? Formen bra? Håper du har hatt en fin påske:)

Kjenner kvalmen litt nå da, så det må vel være ett positivt tegn:)

Tenker på deg også.

Klem

Da har jeg vært på ul i dag hvor vi så et vitalt embryo med ett bankende hjerte.. Var vanskelig å måle crl, men han målte slik at han trodde jeg var 7+5, og jeg tror jeg er så mye som 8+4. så det får tiden hvise:)

Skal tilbake om 4 uker til en speialist jeg har vært hos tidligere hvor vi skal diskutere videre medisinering osv. Den legen jeg var hos nå ville ikke sette meg på medisiner før fulgåtte 12 uker med tanke på utvikling av organer hos fosteret og pgr av aborts - fare før 12 uker er gått..

Hvordan går det med deg?

Klem

JIPPI!!!!!

*Hoppe og danse rundt*

Dette var hyggelig lesing frøken! Så utrolig bra, da er jo livet som det skal være :)) Har tenkt masse på deg i dag og krysset fingrene. Nå tenker jeg du føler deg tusen ganger bedre! Kjenner jeg ble kjempeglad selv. Det var nok to lange uker på deg. PUHHHH.............. :))

Jeg er 10+1 uker i dag, og en uke igjen til UL (mandag)

Jeg er ganske spent selv. Jeg har fortsatt veldig lite symptomer, er overhodet ikke kvalm. Litt på og av ømme pupper, kanskje jeg tisser litt mer? Formen er igrunn alt for super ;p Så jeg er rimelig spent for og si det sånn.. Ang medisinering vet jeg ingenting enda, så jeg venter til mandag. Aner ikke hvorfor søsteren min begynte tidlig, kanskje fordi hun fikk hellp i uke 25/26? Hvem vet.

Jeg skal ihvertfall be om en fast lege på sykehuset denne gangen så jeg slipper å forholde meg til førti sprikende meninger.

Å, nå ble jeg så glad! Håper jeg får positive beskjeder selv :)

Så bra du skal til spesialist, det roer litt, de vet jo hva de driver med :)

Jeg skal si ifra hvordan det går her også, og det må du gjøre også. Ble litt sent før jeg kom meg på nett, men sjekket om du hadde skrevet med en gang!

klem :))

• 2 uker senere...

Annonse

Heisann. Jeg gikk igjennom akkurat det samme med mitt første barn.

Fødte i akkurat samme uke som deg (hastekeisersnitt)

Snakket mye med legen om det da jeg skulle ha nr 2, og fikk derfor veldig mye ekstra oppfølging.

Var ofte inn til kontroll, både hos lege og ved gynekologisk avdeling på sykehuset. Masse ekstra ultralyd og masse ekstra flotte ultralydbilder.

Kan glede deg med at jeg ikke fikk HELLP i andre svangerskapet.

Snakk med legen din -bruk gjerne jordmor, og prøv å slappe av og ta det med ro. Jeg gikk ikke ut tiden med barn nr to heller, men han ble født "bare" 4 uker for tidlig.

Krysser fingrene for deg. :)

Lykke til! :)

hei hei, der hadde du vært innom gitt :)

Alt bra her, var på sykehuset 12.04, og så en sprellende frisk og fin baby.

Blir fulgt dette svangerskapet av seksjonsoverlegen der, som også har spesialisert seg på sv.forgf. :)) Han var helt super, så jeg følte meg skikkelig trygg og positiv når jeg dro.

Begynte på Albyl-e samme dag og skal tilbake til ny ul om tre uker nå. Da skal han måle vekst/blodgjennomstrømming og blodtilførsel til livmor.

Jeg er straks 13 uker og formen er super. Fortsatt lite symptomer og nå synes jeg det er bare deilig!

Hvordan er det med deg da?

mitt bt var bra og null proteiner. Forrige gang hadde jeg litt proteiner og lett forhøyet bt allerede i uke 12. Så han var positiv til at jeg kanskje kunne gå til planlagt ks i uke 38! Håper han får rett :)

ååh dette hørtes jo veldig bra ut !! :) du skal ikke gå på fregmin (sprøyteform) da eller? sykemeldt?

hvordan måler de blodgjennomstrømmning og slikt? ved ul?

heldig du er:)

formen min er skikkelig dårlig. heeelt utslitt! men men..

han ville sette deg opp til planlagt keisersnitt ja.. hvorfor det egentlig? hvis du forblir frisk kan du vel føde normalt? det har jeg veldig lyst til :)

hei :)

Ja, det var faktisk veldig betryggende å være der :)

Og nei, jeg trengte ikke fragmin-sprøytene foreløpig så lenge blodgjennomstrømning i navlestreng og tilførsel til livmor var bra. Bare albyl-e i tabelettform! Puh....

De sjekker navlestreng og tilførsel ved ul ja. gjorde det forrige gang også. de zoomer inn på navlestrengen og måler pulsen i strømningen eller noe sånt. får frem farger på skjermen av blodet som strømmer gjennom, og så kommer det sånn pulslyd fra det som sier noe om mengden/farten, i don't know. Men de ser det veldig bra ihvertfall :)

Kjipt at formen din er sliten da... føler meg nesten uforskammet fresh jeg.. Men har ikke hatt det så deilig tidligere. Håper du kommer på topp snart også. Hjelper sikkert når du er kommet til 12 uker satser vi på.

Jeg får ikke føde normalt. Skulle gjerne gjort det, men har desverre hatt hellp 2 ganger og derfor 2 snitt bak meg. Jeg spurte om dette selv og fikk beskjed av han på sykehuset at etter 2 snitt så må man ta det neste gang også. Det er fare for at rier under fødsel kan føre til att arrvevet etter tidligere snitt revner, og det er visst veldig farlig, mye blødning osv. Så det er mulig livmoren rett og slett ikke er sterk nok til fødsel da.

Men etter 1 snitt skal det visst gå fint å føde vanlig. Så jeg får nok aldri oppleve fødsel.

Men det får jo kanskje du om alt går bra denne gangen!! Jeg skal til legen igjen på mandag og bare ta noen blodprøver og sjekke urin/bt. Satser på at det fortsatt ikke er spor av noe :))

Husk å si hvordan det går på neste sjekk hos deg da. Spent på om du må ta begge bl.fort. og hvordan ting ligger an!

God bedring :)

(Å skrive langt er visst bare min greie i denne tråden, mye å si visstnok) :P

Og selv om jeg skravlet i vei så glemte jeg et spm. haha

Jeg er sykemeldt ja. fra uke 12. Var det forrige gang også. Diagnose på sykemeldingen er "høyrisiko svangerskap"

Høres voldsomt ut, men jeg vet jo at det er det.

Føles bare teit å gå hjemme når jeg omtrent ikke kjenner at jeg er gravid :P

ja ok så du ba ikke om sykemelding da eller, ble pålagt?

Høres ut som du har fått en fint opplegg her, håper legen min tar dette like alvorlig og ikke bagatelliserer det bort..

Skal bli spennede å følge oss begge :)

• 4 uker senere...

Heisann.

Svarer igjen på denne tråden jeg. Jeg var nemlig på Medicus i Trondheim idag. Hadde bestilt en tidlig ultralyd, fordi det var stor usikkerhet rundt når jeg har termin.

Da jeg var der, nevnte jeg at jeg i første svangerskap fikk HELLP.

Siden han jeg venter barn sammen med, ikke har barn fra før av, følte gynekologen at hun ville informere mer om syndromet. På denne måten fikk jeg en del informasjon som jeg ikke har fått før.

For det første reagerte hun på at jeg ikke hadde blitt utredet med hensyn til om jeg skulle ta blodfortynnende i forrige svangerskap (dette er mitt tredje), så hun henviste meg til svangerskaps-poliklinikken på St.Olavs Hospital i Trondheim, for en utredning for om jeg trenger dette.

Blodfortynnende medikamenter gies tidligst fra etter uke 12, sa hun.

Hun fortalte også at det var større risiko for å få det igjen dersom det var en ny far inn i bildet, men at man samtidig kan trøste seg med at man stort sett går lengre og lengre ut i svangerskapet for hver gang, før man utvikler HELLP.

Den eneste måten å behandle HELLP på (når det har brutt ut) er fjerning av morkaka. Ut ifra det er det logisk for meg å tenke, at morkaka bliur fjernet (det blir da tatt keisersnitt) uansett hvor lave blodplateverdier man har. (kan nevne at mine var på 20 enten rett etter keisersnittet, eller like før. Dette er over 13 år siden nå, så akkurat når det var, er jeg usikker på. Men vet at de var på 17 som det laveste, før verdiene begynte å stige igjen.)

Prøver nå å ta det så rolig som mulig, og spise så mye og sundt som mulig (er litt undervektig desverre).

man må prøve å nyte svangerskapet så mye som mulig. Ikke ta sorgene på forskudd. Bedre å ikke bekymre seg i 7 mnd, for så at man får HELLP etter 8 mnd, enn å bekymre seg i 9 mnd for noe som ikke skjer i det hele tatt. :)

Det tenker iallefall jeg, og det vil jeg prøve å smitte over på andre også :)

klem fra lille meg og peanøtta i magen <3

renateda:

Hei!!

Nå har jeg vært dårlig på oppdatering her... Men jeg har tenkt på deg da.

Håper alt er bra? Du får svare når du leser. Har du begynt på noen medisiner? Er du i jobb? Hatt flere ul?

Jeg var på ul uke 11, og alt så kjempebra ut!! formen er super, og legen var super også. Husker ikke om jeg skrav det, men jeg har fått en fast som følger meg gjennom svangerskapet. Han er faktisk seksjonsoverlege og spesialist på svangerskapsforg. (!) Samme legen som fulgte søsteren min faktisk :)

Så da føler jeg meg i trygge hender. Begynte på albyl-e i uke 11, ikke fragminsprøyter (puh...)

Var på ny ul i går, og alt var bra! Er i uke 16, han mente jeg var en uke kortere enn vi trodde, men skal tilbake til ny ul om 2 uker igjen. Så jeg følges veldig tett på sykehuset.

Alt var fortsatt bra med babyen, frisk, rask, 4 hjertekammer, alt fungerte som det skulle, og nakkefolden var normal. Mine prøver er også fine. Han syntes jeg hadde fått litt mye vann i kroppen, og det har jeg hatt ekstremversjonen av tidligere, så det forventet jeg egentlig. Men det forsvinner jo igjen. BT og Urin var helt topp!

Neste gang skal de sjekke litt mer på ul. visstnok blodgjennomstrømning i navlestrengen, og noen blodårer som forsyner blod til livmoren i lysken. Pluss at han skulle prøve å se kjønnet! babyen satt i buddastilling igår så det var umulig å se ordentlig, men han tippet jente.

Jeg er så nysgjerrig!!!! Samme hva det blir, like moro med både min lille gutt og jente, men jeg lurer så jeg blir grønn... hehe

Uansett, alt går fint, formen er fin og det blir ul på sykehuset annenhver uke, og hyppigere blodprøver etter uke 20 på meg. Så jeg føler meg rolig og mindre bekymret.

til sist, jeg er sykemeldt under pålegg fra sykehuset, er egentlig absolutt i form til å jobbe. Men om de mener at jeg burde ta det rolig, så gjør jeg selvfølgelig det. Og det er jo en fin tid å kose seg hjemme på også nå da :))

klem

eris,

rekker ikke svare mer nå, er så seint, men enig i at man ikke bør bekymret seg unødig. Aner ikke hvorfor ting praktiseres ulikt rundt omkring, men sånn er det vel bare...? Jeg hadde riktignok et ganske sammensatt sykdomsbilde begge gangene tidligere, var ikke bare HELLP, mulig det hadde noe med blodoverføringen å gjøre. De ville egentlig sende meg til riksen, men fikk ikke lov av de å flytte meg, så de var veldig redde for å operere. (tønsberg) Jeg vet de fulgte med noe på hjertet mitt (kardiomyopati) var en del til ul på medisinsk avdeling, ble trillet en del rundt i gangene der. Men jeg var så dårlig, så en del av praten gikk over hodet på meg :P

uansett lykke til selv, og oppdater gjerne :)

Nå skal jeg sove litt straks..

Hei der var du ja :)

Ja var på ul i uke 12 -13 er nå i uke 15-16. Og har begynt på albyl-e 75 mg. Skal på den ordinære ul 18 juni da jeg er 19-20 uker. Men skal ikke tilbake til overlegen før 15 Juli!! og deretter i midten av august og i midten av september. Synes dette er veldig sjeldent?! For de som har den ordinære ul er jo som regel bare jordmor, og de sjekker vel ikke opp blodgjennomstrømning osv? Hadde liksom et bilde av at jeg skulle følges opp oftere enn dette, da sv.forgiftning kan forekomme allerede ved uke 20. Tror jeg skal ta opp dette ved den ordinære ul. Synes overlegen tok veldig lett på alt dette jeg da. Nevte for han at jeg var i kontakt med en som har vært igjennom det samme ( deg) og din oppfølgings plan. Noe han bare fnyste av og sa alle leger tenker forskjellig. Blir nervøs av dette jeg. Han sa heller ikke noe om det var forebyggende å sykemelde seg, og at det ikke var nødvendig.

Men formen er skikkelig "crappy" dette svangerskapet, med konstant hodepine, tidlig bekkenløsning osv osv. Så er jeg 100% sykemeldt noe fastlegen sier er nødvendig med tanke på formen og tidligere sykdomshistorie.

Så bra du er i fin form og blir fulgt opp nøye da:)

Arrrg...!

Jeg blir så irritert. Her sitter jeg og får oppfølging i fleng, og ultralyd hver andre uke, og legen din fnyser?! Tulling... Men bra fastlegen din synes det er viktig at du tar det med ro da :)

Sånn du beskriver dette, er sånn jeg følte det forrige gang, men jeg var faktisk litt oftere inne enn deg da også. Du har jo litt peiling på hva du skal kjenne etter da, så etter uke 20 så kan du vel ha lav terskel for å be om ekstra kontroll om du føler noe er i gjære. Og smett innom fastlegen med en urinprøve og bt-sjekk om du trenger å bekrefte at alt er i orden.

Uansett så skal vi jo faktisk ikke bli syke denne gangen!!! :))

Går det greit med medisinene, har du noen bivirkninger? Jeg har fortsatt ingen som jeg merker. Kjipt at formen din er crappy uansett, håper det letter snart. Jeg har fortsatt lite sympt. Ble satt tilbake en uke på ul på onsdag som var, så nå går jeg uke 17 om igjen. Men de setter endelig termin på meg på ultralyden om litt over ei uke.

Spent på hva det blir.

De sjekker blodtilstrømning til livmoren, og blodgjennomstrømning på meg hver gang, og Johansen(legen) gjør det, ikke jordmor(selv om de helt sikker vet hva de gjør også). Etter sist svangerskap sendte de morkaken min inn til biopsi ellerno, pga den var altfor liten og med blodpropp i. Vet du hvordan din var? Kanskje de er mindre bekymret for disse tingene om den var fin? Nå bare tipper jeg...

Uansett, føl deg bedre og fortell meg hvordan hverdagen går, så skal jeg gjøre det samme. :) Gleder meg til å finne ut hvem denne lille personen i magen min er! Jeg kjenner liv ganske godt nå, hva med deg?

klemmm

Ja får bare håpe på det beste :) Ja har hatt konstant hodepine siden jeg begynte med medisinene, men dette skulle visst ikke være noen bivirking med denne medisinen sier de ( MEN DET ER DET HOS MEG)

Jeg er også fryktelig spendt på hva det blir, men er lenge å vente til 18 juni da :(

Nei det med biopsi av morkaken ble ikke gjort sist gang, noe overlegen syntes var rart. I og med jeg fikk HELLP så tidlig (uke 31-33) så er det mest sannsynlig at feilen ligger hos mor, altså i morkaken. Er jo derfor jeg har blitt satt på blodfortynnende.

Nei kjenner ikke liv enda, noe som bekymrer meg litt. Men nå skal de sies at jeg bekymrer meg sikkert alt for mye når det gjelder ALT nettopp nå :)

Er så fint og høre du er i fin form :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...