Gå til innhold

Barselpleier........ Noen??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet om en "enkel" måte¨å bli barselpleier på? Altså, gå skole og jobbe fult??? Har så innmari lyst til å bli det, ,men avhendig av jobb penger...

Noen som vet hva man må gå? Eller hvordan man kan gjøre det?

Fortsetter under...

Skrevet

Er det barnepleier du mener?

Skrevet

Som jeg har forstått må man være barnepleier for å gå videre med barselpleier.. Så det tar jo del i det også. Vet du om man kan ta barnepleier nettbasert el deltid skole/kvelds skole?

:)

Skrevet

Hei!

For å ta videreutdanning i barsel- og barnepleie og jobbe med nyfødte på føde/barselavdeling eller barneavdeling så må du være enten hjelpepleier eller helsefagarbeider og ha minst 1 år praksis fra du ble ferdig utdannet.

Videreutdanningen er det mange som tar enten nettbasert eller på deltid når de jobber i tillegg.

Den nettbaserte versjonen kan du lese mer om på www.aftenskolen.no. Da skal du levere 5 brev, to praksisrapporter etter to praksisperioder hvorav en er på fødeavdeling og den andre er på barneavdeling eller annen avdeling med barn mellom 0-16 år. Du har også en fordypningsoppgave og eksamen. Alt dette må gjøres på 3 semestere og det krever mye egeninnsats og sene kvelder med oppgaver. Det er veldig mye jobb og du må være veldig selvstendig, må kunne ordne deg praksisplass selv og kunne jobbe uten konstant oppfølging av lærer. Man har mulighet til å kontakte lærer gjennom skolenettet man leverer oppgaver på. På skolenettet finnes det også undervisning med tekst og lyd på fellesfagene.

Hvis du tar utdanningen på deltid på din lokale fagskole så går dette ofte over to år, med 1 dag/kveld med undervisning i uka. Hvordan studieopplegget er vet ikke jeg, om er antagelig forskjellig fra skole til skole. Undersøk hvilken fagskole som ligger nærmest deg og om de tilbyr videreutdanning i barsel- og barnepleie.

Lykke til!

Jeg holder selv på å ta denne utdanningen via aftenskolen.

Skrevet

Okey, tusen takk. Men må man gå barnepleier på vgs? Eller er dette også noe man kan ta på nett eller deltid??

Hvordan synes du det går å ta skolen sånn??

:):)

Skrevet

Fra VGS må du være enten hjelpepleier eller helsefagarbeider. Det er ingenting som heter barnepleier lengere, det var en utdanning som man kunne ta for over 20 år siden.

Nå er det kun hjelpepleier(hvis man ble utdannet før 08) eller nåværende utdanning heter helsefagarbeider. Man må ha det i bunnen før man får lov til å ta videreutdanning innen barsel- og barnepleie.

Tror man kan ta helsefagarbeider både på nett og på deltid hvis du ikke har dette fra før. Da kan du også se på aftenskolen sine nettsider eller undersøke med din lokale fagskole.

Vet ikke hva slags utdanning du har fra før??

For meg har det fungert bra å ta utdanning på den måten. Men som sagt krever det at man er konsekvent og at man tar seg tid til å sette seg ned med oppgavene. Hvert brev inneholder 16-20 spørsmål og fram til nå har jeg skrevet mellom 18-30 A4 sider med skrifstørrelse 12. Så det er mye jobb, for man må drøfte og gjøre rede for alle oppgavene.

Så det krever mange sene kvelder. Men er det noe man brenner for og interesserer seg for så er det ikke noe problem :) Jeg syns det er greit å lete meg fram i bøker, på nettet og ta kontakt med andre hvis det er noe jeg lurer på og syns det fungerer greit å ikke ha en lærer hele tiden. Men det kan jo også være en fordel å ha en lærer tilgjengelig hele tiden, det kommer helt an på hva slags person du er og hvordan du lærer best :)

Annonse

Skrevet

Jeg har gått helt andre ting på skolen før. hehe!

Men okey, det er jo det jeg lurer på om man kan ta hele utdannelsen fra begynnelsen.. Kan ta å prøvde å sjekke opp litt jeg da. Jeg kan hvis jeg vil, veldig engasjert om jeg vil noe. Så det skal nok gå ;)

Tusen takk for all info da, det hjelper masse!! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...