forstebim82 Skrevet 11. mars 2010 #1 Skrevet 11. mars 2010 Jeg skjønte at det kom til å bli problemer på jobb når jeg ble gravid! Var kjemperedd for å si det, dermed fortalte jeg det skriftlig og inkluderte informasjon fra legen og hva som måtte tilrettelegges og ba om samtale. Jobber i et kaos av et laboratorie med alt mulig slags ukjente stoffer som legen min vil at jeg ikke skal utsettes for. En uke måtte jeg vente før jeg fikk en medarbeidersamtale. Der fikk jeg vite at legene nå virkelig har overdrevet faren med disse stoffene og at det slett ikke er noe farlig!!! Hun klarte til og med å lire av seg at alt innebærer en risiko, "å leve inneholder en risiko" sa hun! Jeg hadde til og med skjema fra legen med skriftlig beskjed om å tilrettelegge/omplassere eller gi meg svangerskapspenger. Og legen hadde til og med ringt arbeid og miljøsmedisinsk avdeling og de var helt enig i at jeg ikke skulle jobbe med dette. Men nei.. Denne sjefen vet bedre enn alle oss andre til sammen. Så her sitter jeg og griner, for sjefen nekter å gi meg rett og skal kontakte arbeid og miljømed. avd og legen min også, for å snakke de til fornuft. Hun er professor, så det klarer hun sikkert etterhvert. Hun vil absolutt ikke ha meg av prosjektet jeg jobber med fordi de taper tid og penger og har ingen som kan steppe inn (dette er min teori på hvorfor). Jeg er så frustrert!!! Trodde virkelig ikke det skulle gå så ille! Ikke kan jeg prate med noen heller, for er bare 7 uker på vei.. Hva skal jeg gjøre?
FrkLykkelig Skrevet 11. mars 2010 #2 Skrevet 11. mars 2010 huff... dette var grusomt! Er du organisert? kan ta det med forbundet ditt da. Eller kan ikke legen din sykemelde deg da om ikke du får omplasseres? er jo bedre at du omplasseres eller at du sykemledes helt! det må jo sjefenn diin og skjønne! Stå på!!! Ikke gi deg. Dette gjelder deg og ditt mest dyrebare! mange klemmer.
forstebim82 Skrevet 11. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 11. mars 2010 Nei, jeg er ikke organisert..men kanskje jeg bør melde meg inn.. Jeg skal selvfølgelig ta dagens samtale opp med legen min når jeg skal om et par uker.. Jeg slapp forsåvidt å jobbe med stoffene *til hun får pratet med disse "folkene"*, men da hadde jeg sittet på kontoret og grått og grått og henvist til lege, arbeidstilsyn og arbeids & miljømed. avd i 2 timer! Føler at hun gjorde maks narr av meg og legene og alle for at vi er så pysete og redd. Synes hun var så utrolig arrogant og rett og slett slem!! Jeg får faktisk lyst å slutte i jobben så jeg skal slippe å arbeide for en sånn leder (til tross for at jeg elsker arbeidet mitt- når jeg ikke er gravid riktignok). Kanskje jeg kan kontakte arbeidstilsynet.. men hva hjelper vel det om hun vet bedre enn alle andre, uansett hvem det er..! Nei, det eneste jeg kan håpe på er vel at hun ikke klarer å få lege og arbeid+miljømed.avd til å skifte mening ang. stoffene.. Vet ikke helt hva jeg skal tro om det. Hun hadde i alle fall ikke noe forståelse for at arbeidsmiljøet ikke skal være en ekstra risiko for farlige stoffer, dette til tross for at legen har sendt meg på tidlig UL pga at jeg ble eksponert frem til nå for akkurat slike.
vartogdensötalillaflickanvägen Skrevet 11. mars 2010 #4 Skrevet 11. mars 2010 Dette hørtes jo helt sinnsykt ut! Hun virker jo veldig usympatisk. Det er jo sånn at arbeidsgiver skal tilrettelegge for gravide hvis det er muligheter for det. Vil hun ikke det og har andre synspunkter enn deg og din lege synes jeg du skal sykemelde deg. Arbeidsgiver taper ingenting på at gravide går ut i sykemelding, de får tilbakebetalt fra dag en. Stå på og ikke la deg manipulere!!
forstebim82 Skrevet 11. mars 2010 Forfatter #5 Skrevet 11. mars 2010 Nei, det var helt uaktuellt å omplassere meg, og utelukket å skrive under på at de ikke kunne tilrettelegge/omplassere meg (det gir rett til svangerskapspenger for meg og ikke noe økonomisk tap for de). Hvorfor skulle hun gjøre noe slikt når det er legene (har faktisk forsåvidt vært hos 2 stk (pga vikar)) og alle andre som tar feil. Hun er helt overbevist om at stoffene ikke innebærer noen risiko. Ja, jeg synes hun var usympatisk og arrogant. Der satt jeg og tårene bare trillet fordi hun bare turet videre med tordentalen sin om hva hun syntes jeg trygt kunne arbeide videre med.. Dere vet at når man går til legen så er man litt bekymret for at man ikke skal bli tatt på alvor. Vel jeg ble tatt på alvor. Det var ikke noe tvil.. og til tross for at dette var skremmende fordi det kanskje betyr at skade allerede har skjedd på den lille så føles det godt at legene forstår alvoret. Men når da sjefen reagerer slik, så føler jeg at alt forsvar er knust.. Skal på møte med en annen sjef i morgen. Men min sjef var å pratet med han i dag før dette møtet, så lurer på om jeg kommer til å møte en ny versjon av det samme i morgen. Det kan da ikke være mulig?? Nei.. men jeg gruer meg noe helt fryktelig.. Og alt dette kan da umulig være sunnt for den lille... Første uken etter at jeg ble gravid var jeg så LYKKELIG. Så begynte jeg å bekymre med for jobben og fant ut at jeg måtte ta affære.. Nå er jeg bare komplett ulykkelig..
forstebim82 Skrevet 11. mars 2010 Forfatter #6 Skrevet 11. mars 2010 Kjenner det bare er SÅ godt å få dette ut på "papiret".. kjenner meg litt bedre nå. Det er altså ikke bare meg som syntes dette var forferdelig galt gjort av henne.. Tross alt så slipper fosteret jo disse stoffene nå, i alle fall i den første tiden fremover.. føler bare at det kostet meg all stolthet og verdighet. Det blir ikke morsomt å være på jobb fremover nå.. 6,5 mnd igjen, men men..
Lotta2010x2012 Skrevet 11. mars 2010 #7 Skrevet 11. mars 2010 Jeg driver å søker om svangerskapspenger nå, har vært veldig heldig, og har hatt en kjempe grei sjef. Dem kunne ikke omplassere meg, trengte rett og slett ikke folk andre steder. Og det er jo som du sier at dem får jo ikke noen utgifter på deg, det er jo nav som betaler. Hun høres jo helt kokko ut! Bedriftshelsetjenesten vår sa at man skal ikke utsettes for mer enn man gjør i dagliglivet når man er gravid, og hvis man jobber med kjemikaler så er man absolutt mer utsatt enn ellers. Bedriftlegen min sa at han trodde ikke det ville skade fostre hvis jeg fortsatte i jobben min, men som sagt, er jeg mer utsatt enn vanlig, og da har man rett til omplassering. Bra du har blitt omplassert til hun får bestemt seg. Men du har loven på din side, og jeg synes du skal ringe arbeitstilsynet og spørre om hjelp der, evt. skrive ut regelverke til henne. Håper det ordner seg for deg=)
forstebim82 Skrevet 11. mars 2010 Forfatter #8 Skrevet 11. mars 2010 Fastlegen min sa akkurat det samme om kjemikalier og jobb.. heldige du med forståelsesfull sjef! Er det urealistisk å be fastlegen/bedriftslegen ringe sjefen min og prate med henne på mine vegne? Kanskje arbeidstilsynet? Føler at forholdet mellom meg og sjefen er for evig ødelagt etter i dag.. hun tenker jo på meg som en sytete unnasluntrende grinerunge.. og det er henne jeg skal få som referanse.. huff.. dette er depressivt!
Nikki 75 Skrevet 12. mars 2010 #9 Skrevet 12. mars 2010 Du må ikke finne på å si opp jobben. Da mister du alle rettigheter... Meld deg inn i fagforening, ta kontakt med legen og forklar at sjefen nektet å godta og at det sikkert kommer telefon og forsøk på overtalelser fra den kanten, sånn at legen er forberedt, og ta gjerne en uforpliktende telefon til arbeidstilsynet også. Stå på kravene, du har retten på din side!
IsIsIs! Skrevet 12. mars 2010 #10 Skrevet 12. mars 2010 Huff, dette hørtes ikkebra ut, og forferdelig slitsomt og stressende for deg! Et lite tips: Dere har vel verneombud på jobb? Det skal alle slike arbeidsplasser ha. Verneombudet burde også involveres i saken. Og meld deg inn i fagforening, det er nok en god støtte å ha i ryggen.
Lotta2010x2012 Skrevet 12. mars 2010 #11 Skrevet 12. mars 2010 Enig med ho over her, hør med verneombudet også hvis dere har det, og bedrifthelsetjenesten, hvis dere har det. Man skal ikke trenge å bekymre seg for om ungen blir frisk når den kommer, heldigvis:) Håper det ordner seg for deg! Jeg hadde ringt arbeidstilsynet, og evt. spurt om demmes mening, og hvis ho fortsatt ikke gir seg, så hadde jeg spurt om dem eller legen kunne ringt henne. Må jo være utrolig slitsomt med en sjef som tror du bare sutrer og klager for ingenting.. Ja, jeg var veldig heldig! Men det skulle jo bare mangle om ikke sjefen skulle ha forsålelse for det også synes jeg. Tror ikke sjefen vil ha det på seg at barne kan få missdannelser pga. han..
Kerridwen-fødeklar Skrevet 12. mars 2010 #12 Skrevet 12. mars 2010 De har PLIKT til å tilrettelegge. Du har retten på din side.
motherO Skrevet 12. mars 2010 #13 Skrevet 12. mars 2010 Du har det ikke så greit, men du kan vel gjøre litt selv i denne forbindelse også. Du vet vel hvilke stoffer du omgir deg med i denne jobben? Du må sjekke faresymbolene og gjerne google litt om stoffene så du selv vet om de er helseskadelige/fosterskadelige. Hvis du finner det svart på hvitt er det ikke noe sjefen din kan si pluss at du har loven på din side. I mine øyne burde du allerede vite dette, da du må ha tatt evt forholdsregler i jobben tidligere, gravid eller ei hvis du omgir deg med helseskadelige stoffer. Det skal også være tilrettelagt for arbeid med slike, ellers er det jo IKKE et sted man bør oppholde seg! Arbeider selv på laboratorium og har godt oversikt over hvilke stoffer jeg kobber med som er farlige/helseskadelige/fosterskadelige - og arbeider deretter. Dvs i avtrekk, med hansker eller egnet verneutstyr. I svangerskapene mine har jeg avstått fra visse deler av arbeidet pga dette. Lykke til. Ikke nøl med å "sende fastlegen" på henne hvis det blir trøbbel, gjerne HMS ansvarlig ved arbeidsplassen også.
forstebim82 Skrevet 12. mars 2010 Forfatter #14 Skrevet 12. mars 2010 Først og fremst, jeg er verneombudet hos oss.. for det andre, jeg har god kunnskap om stoffene jeg jobber med og bruker alle tenkelige forholdsregler fordi jeg er meget skeptisk til langtidseffekter av å bli eksponert for mange kjemikalier. For det meste er det snakk om flyktige løsemidler og helt ukjente kjemiske forbindelser. Ang. løsemidlene så er de ikke klassifisert fosterskadelig, "bare" helseskadelig/ giftig. For de andre stoffene finnes det ikke informasjon, de er jo nemlig nylig oppdaget for første gang og vi vet ikke engang strukturen. Problemet med kjemiske stoffer som er kartlagt er at man er usikker på virkningen på foster/gravide pga mangel på studier. Dette er jo også en kjent sak som du kanskje vet om? I dag kontaktet jeg bedriftslegen vår. Jeg hadde møte med en annen sjef som bare fraskjøv seg ansvaret. Gleder meg til å høre fra bedrifts legen.. tror og håper at denne legen mener det samme som de andre. Isåfall skal jeg få bedriftshelsetjenesten til å gi ledelsen min en leksjon i tilrettelegging for gravide, for det mener jeg særiøst de trenger! Mumsimams, jeg er interessert i å høre hvordan ditt arbeid ble tilrettelagt. Fortsatte du å jobbe med helseskadelige/giftige stoffer etter at du ble gravid, bare med vanlige forholdsregler? Hvor mye av tiden på jobb holdt du på med slikt arbeid? Jeg ønsker å omplasseres helt ut av lab i tiden med graviditet, for å være sikker på at jeg ikke blir eksponert, både ved egne ulykker og ved andres, ved defekter og små mengder løsemidler som jeg uansett blir eksponert for til tross for alle forholdsregler.
motherO Skrevet 12. mars 2010 #15 Skrevet 12. mars 2010 Skjønner at det er mer vanskelig hos deg, med ukjente stoffer og sammensetninger - bare det gir grunn til ekstra beskyttelse spør du meg. Vi jobber mer med komersielle kit, ekstraksjonsroboter etc etterhvert, så ved siste graviditet var ikke andelen helseskadelige stoffer særlig stor. Jeg jobber uansett alltid med hansker (RNA/DNA teknikker) og ofte i avtrekk, så jeg er ikke veldig eksponert lenger. Med min første graviditet var det litt mer helseskadelige/fosterskadelige stoffer involvert, og spesielt under arbeid med kloroform (gravide skal holde seg langt unna dette) satte jeg bort den delen av arbeidet til en annen, forskeren tok det selv faktisk. Vi har heldigvis mindre og mindre andel giftige stoffer involvert hos oss, det søkes alltid etter mer vennlige stoffer å bruke. Samt at det blir mer og mer roboter som gjør endel av ekstraksjonsarbeidet etc. I siste graviditet var jeg bl.a involvert i et arbeid med en beslektet humanpatogen, dette arbeidet ble jeg fritatt fra etter eget ønske. Det var ikke en humanpatogen, men jeg likte ikke at de var beslektet og tok ingen sjanser likevel. Jeg tenker på risikoen jeg utsetter meg for i mitt yrke, og jeg er litt urolig for langtidspåvirkninger etc, selv om det er stort fokus på sikkerheten. Man kan jo aldri være helt sikker, og som du sier - ikke så lett å vite hva andre holder på med og om de er like opptatt av sikkeheten som deg selv. Jeg synes ikke du skal ta noen sjanser i graviditeten, du kan kanskje få jobbe med med kvalitetssikringsarbeid e.l og i allefall redusere tiden du arbeider med disse løsemidlene som ikke høres så bra ut. Du har nok loven på din side, bare at du selv er urolig og usikker bør gi deg retten til noe omplassering om mulig. Får håpe bedriftshelsetjenesten din skjønner omfanget her og støtter deg. Skjønner godt at du er urolig, det hadde jeg også vært om jeg ikke hadde fått så god tilrettelegging som jeg ville ha. Riktig lykke til videre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå