helene0: jan09+jun11 Skrevet 11. mars 2010 #1 Skrevet 11. mars 2010 Knøttet våkner stadig kl 5 uten å "ville" sove igjen. Jeg ser han er trøtt, men han blir så sint når vi prøver å få han til å sove igjen at han nesten sprekker. Ingen av oss får sovet noe særlig på morgenkvisten egentlig. Jeg er så trøtt og sliten for tiden, får liksom aldri tatt meg inn igjen.. Døgnrytmen er som oftest sånn her: våkne/ stå opp en gang mellom 5 og 6 - er klokka nærmere 6 står vi opp, om det er før halv 6 prøver jeg å få han til å sove igjen (han behøver egentlig ikke stå opp før kvart på 7 for at vi skal rekke det vi må). Av sted til dagmamma kvart over 7, etter en stor frokost. Hos dagmamma spiser han to måltider og sover en gang midt på dagen (1,5 til 2 timer). Vi henter han i 4 tiden, så er det hjem til middag, leking og kosing før det er kveldsmat kl 1830 og han sovner før kl 19.15. Han er stort sett en veldig blid og fornøyd gutt. Vi har strevd masse med å få han til å sovne trygt og godt alene i sengen sin, og endelig er ikke dette et problem lenger. men jeg skulle så inderlig ønske at han kunne sove litt lenger på morningen. Han har våknet mellom 5 og 6 så og si hver dag siden i oktober... Noen som har erfaringer med at de sover lenger om morningen av seg selv når de blir elder, eller tips og triks??
lille sprelle Skrevet 11. mars 2010 #2 Skrevet 11. mars 2010 Prøv å få ham til å sove lengre - og etterhvert går det over.... Beste tips er å legge deg tidligere...
Mor Løvehjerte Skrevet 11. mars 2010 #3 Skrevet 11. mars 2010 Tipset mitt er å legge HAN tidligere. Barn som våkner for tidlig, legger seg gjerne for sent, har jeg lest utallige ganger. Du kan sikkert finne dette ved å google "tidlige oppvåkninger". Lykke til!
*En rosa og en blå* Skrevet 11. mars 2010 #4 Skrevet 11. mars 2010 Jeg støtter "Mor Løvehjerte", det var hvertfall det som funket på snuppa vår. Ellers kan jeg bare si at du har min fulle sympati. Jeg vet ALT om tidlige oppvåkninger og hvor det går utover hele hverdagen... Men vi har hvertfall fått snuppa vår til å sove til nærmere 6 (og noen ganger 6.10!!) ved å legge henne tidligere! Her er det kveldsmat samtidig med Fantorangen, og så pussing av tenner og legging etterpå, så hun er som regel i seng før 18.30. Og så kan jeg avslutte med å si at det er kun 3 uker igjen til vi bytter til sommertid (Jippi!!) og da vil vi jo skru klokka en time frem!! :-D
frk-fryd Skrevet 19. mars 2010 #5 Skrevet 19. mars 2010 Vi har funnet ut at jenta vår sover ca 11 timer om natta og 2-3 timer på dagen. vi har flyttet og ordnet med legging osv. men har kommet til at hvis vi legger henne 19:30, så våkner hun av seg selv rundt 6:30. Ser at noen råder deg til å legge tidligere, men i vårt tilfelle funket det IKKE. Men hvis du skal endre på leggetid, så må du uansett belage deg på at resultatet ikke viser seg før etter 1-2 uker. Og det kan være lurt å endre veldig gradvis for mindre overgang. kanskje 15 minutt av gangen med flere dagers mellomrom. Jeg føler virkelig med deg. Selv er jeg en av de som takler svært dårlig å måtte opp så tidlig hver bidige dag, enda det er senere enn deg. Og jeg legger meg alltid før 23 på kvelden, så en skulle tro jeg fikk nok søvn. Men her er jeg B-menneske og mannen min A-menneske. Det innebærer at han er i koma fra vi legger oss til i 2-3 tiden, og da må jeg ta det hvis det er noe med tutta. Deretter er jeg i koma, og han må håndtere evt. oppvåkninger. Han er kjempetrøtt på kvelden, mens jeg er veldig våken, og omvendt på morgenen. Sånn sett utfyller vi jo hverandre
Gjest Skrevet 21. mars 2010 #6 Skrevet 21. mars 2010 Har hatt det sånn siden mini var 9 mnd (nå er han nettopp fyllt 2). Fra han begynte med dette har vi prøvd alt, bortsett fra å la han komme opp og ned i stua. Men ingenting har hjulpet, han har også blitt ekstremt sinna hvis vi har prøvd å overse han, la han gråte, si det er natta etc. Han er lysvåken og umulig å få han til å sovne igjen. Tror det bare er noen barn som er morgenfugler. Mini våkner stort sett veldig tidlig nå også, men sjelden kl 5 heldigvis.. er som regel i 6 tiden nå, som er greit i ukedagene for da skal vi opp i den tiden. Innimellom slår han til å sover til 6:30, men det er sjelden. Han er alltid i storform på kvelden før leggetid, viser null trøtthetstegn,så har problemer å legge han noe særlig før 19 - 19:30. Men jeg har vært så sykt mye trøtt, han har i tillegg til å våkne tidlig, vært mye våken om nettene. Værst etter jeg begynte å jobbe igjen, for da kunne jeg ikke hvile på dagen når han sov. Nå er han inne i en god periode :-) Ofte er det faser som kommer og går. Håper gutten din sover lenger om morgenen snart. :-9
eplejente Skrevet 21. mars 2010 #7 Skrevet 21. mars 2010 Føler med deg, ja. Her er det ikke bare å våkne tidlig, men i flere uker er det tenner på vei. Og ikke bare vanlige tenner... JEKSLER!! Stakkars knøttet, han våkner ca 10-15 ganger hver natt fordi han har vondt. Men det er jo så slitsomt for oss foreldre også. Jeg gleder meg sånn til den dagen vi kan sove en natt igjennom uten å våkne. Da gjør det meg ingenting å stå opp tidlig. Bare å få sove i strekk en hel natt er alt jeg drømmer om i øyeblikket. Vet det er litt "fyfy" i mange barneoppdragelsesbøker, men kanksje du kan prøve å gi han en flaske eller pupp for å få han til å sovne igjen? Vi gjorde det i en liten periode, fordi han våknet og var sulten. Så ga vi han bare en flske og så sov han videre i en til to timer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå