Nordlandnøtta Skrevet 11. mars 2010 #1 Skrevet 11. mars 2010 Er det noen mødre her som har hatt gbs infeksjon under svangerskap, og født babyen uten antibiotika under fødsel?? Hvordan gikk det dagene etter fødsel? Ble babyen syk? Jeg skulle ha antibiotika under fødsel, men jormødrene hadde ikke fått beskjed om det, så jeg fikk ikke. Gutten min fikk feber bare 1 time etter fødsel, og hadde litt problemer med pusten og irritabel.. Så jeg lurte bare på om andre mødre kunne si litt om dagene etter fødsel med GBS infeksjon..
Nordlandnøtta Skrevet 11. mars 2010 Forfatter #2 Skrevet 11. mars 2010 Det heter vel jordmødrene,,,litt fort i svingene,,
Tingeling&guttaboyz Skrevet 11. mars 2010 #3 Skrevet 11. mars 2010 Hei, jeg hadde 2 urinveisinfeksjoner med GBS under svangerskapet og skulle derfor få antibiotika under fødsel, totalt 4 doser med 4 timers mellomrom er regimet ved Rikshospitalet hvor jeg fødte. Ringte opp på morgenen når jeg kjente at riene var i gang for å komme opp og få en dose og bare reise hjem igjen, hvis det ikke var så mye åpning, Men nei, det fikk jeg ikke lov til. De ga ikke antibiotika før i aktiv fødsel (over 3 cm) var svaret fra føden.Dette resulterte at når jeg kom inn med 6-7 cm noen timer senere, og fødte på 1,5 timer fikk jeg kun en dose. Og dette var i følge barnelegen ikke tilstrekkelig forebygging(måtte være minst 4 timer før fødsel) Å, så irritert på jordmor!! Men resultatet ble at mini lå til observasjon i 2 døgn med 3 sett blodprøver. Sjekk av temperatur og respirasjonsfrekvens en gang per vaktskift. Og så reiste vi hjem på 2. dag. Utviklet seg alri noe mer. Men jeg vet at GBS kan gi sen-komplikasjoner, oftest innen et par uker, så dersom du merker at gutten din blir dårlig nå i nyfødtperioden er det kjempeviktig at du kontakter barsel og får komme inn og ta blodprøver av ham. Oi, dette ble langt, men det er en såpass potensielt farlig tilstand, at jeg blir litt revet med.... Men som sagt, med oss gikk det helt bra:) (som det gjør med de aller aller fleste:)
Nordlandnøtta Skrevet 12. mars 2010 Forfatter #4 Skrevet 12. mars 2010 Hei,, Gutten min er 2,5 mnd så vi er da over nyfødtperioden. Var bare intressert i å høre om hvordan andre har hadd det etter fødsel.. Jeg mista en gutt for 2 år siden i uke 20+5 så derfor skulle jeg ha antibiotika.. men når ikke jordmora leser papirene godt nok, så blir det slik.. Men det gikk no godt,, men var ikke høg i hatten da jeg skjønte at det var for sent for antibiotika... Men vi her nord vi "står han av"... ) Ja hælene til gutten såg ikke ut pga blodprøve taking,, det ble litt gulsott også så det ble jo ekstra her.. Var på sykehuset 5 dager etterpå,, Var veeeeldig glad den dagen vi endelig fikk komme hjem..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå