Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaringer..? Min har brukt smokk siden uke 2, og nå er han snart 4 måneder og må ha denne som innsovningsmiddel. (Han begynner å bælje når jeg legger han ned i senga på dagtid, og slutter først når han får smokken.) Må innrømme at jeg ikke har så lyst til å ha en to-treåring som er like avhengig av smokk... Så når bør man prøve å slutte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Godt spørsmål. Gutten vår begynte først når han var ett år han. Eller...han tok den fra han var 3 dager til ca 2,5 mnd, da nektet han av en eller annen grunn å bruke den mer. Samtidig fikk vi problemer med sovingen. Og den har vedvart helt til nå når han ble ett år og begynte å ta den igjen. Gikk da fra å være mareritt til å bli en engel å legge. Han tok den en ukes tid når han var 5 mnd, og bare den uken var han en helt annen å legge. Men det varte dessverre ikke lenge.

Nå er han ikke blitt så avhengig av den at han må ha den hele tiden, så tror vi skal klare å begrense bruken til soving. Og det er greit syns jeg, heller det enn at han sovner etter ett par timers skriking. Så får vi heller bare ta avvenning når den tid kommer.

Skrevet

Jenta ved sluttet ved 4 mnd tror jeg, tror nok det er vanlig at de slutter før de er 6 mnd. Gutten min, som er like gammel som din bruker fortsatt smokk. Jeg har allerede nå forbeholdt smokken til sovingen. Har får ikke ha smokken når han sitter i vippestolen eller er våken. Så får vi se etterhvert.

Skrevet

Eldste barnet mitt bruker smokk enda, han er snart 3 år. Har begrenset smokkebruken til soving lenge nå og når han har vært ekstra sliten. Han finner så mye trøst i smokken sin. Tenkte å slutte med smokken i vår, gruer meg, han er så glad i den.

Yngste barnet er 7 mnd og bruker også smokk, hun skal også få beholde den til hun er ca 3 år.

Skrevet

Min gutt på 2.5 år bruker fortsatt smokk om nettene. Skal slutte til sommeren. Det anbefales at man slutter ved 3- årsalderen, men hvis man vil gjøre det før kan det jo bare være et pluss ;) Husker at vi hadde en periode da han var 8 mnd hvor han ikke brydde seg så mye om smokken, angrer litt på at vi ikke sluttet da. Sugebehovet går jo over, så blir mer som trøst og kos. Vi har nettopp fått ny baby i hus, så da kan vi ikke slutte nå ettersom vi ikke har gjort det før.

Skrevet

Når er det egentlig på tide å slutte med smokk?

Det er det du som vet best når barnet ditt er modent for nedtrapping av forbruket. Smokken bør egentlig ikke være noen stor kime til bekymring. Alle slutter jo før eller senere. Har du for eksempel noen gang møtt noen voksne på din arbeidsplass med smokk i munnen?

Barnet begynte med smokken på grunn av sugebehovet. Hos et barn på 1 1/2 - 3 år vil dette behovet gått over til å bli en vane.

http://mammanett.no/barnetsutvikling/slutte_smokk

Avvenning

Men når skal barnet slutte med smokk? Skjæveland mener at man ved to- til treårsalderen bør forsøke å få barnet til å slutt. Dess lenger det bruker smokk utover dette stadiet, jo større kan også risikoen for tannproblemer bli.

Jenta mi på 17 mnd bruker fortsatt smokk, men kun ved soving og enkelte andre "kritiske" situasjoner, som f.eks i bilen for å hindre hylekor hele veien:p Hun er absolutt ikke avhengig av smokken i andre situasjoner, og maser ikke om den iløpet av dagen, så foreløpig ser jeg ikke behovet for avvenning her ihvertfall=)

Skrevet

Her begynte førstemann med smokk da han var ca.2-3uker gammel. Var så og si avhengig av den helt til han var 8mnd, da plutselig sluttet han selv. Ville ikke ha den, å sovnet greit uten. Men så begynte han i barnehagen, å da hadde vi med smokken bare i tilfelle han ikke ville legge seg ned. Å selvfølgelig ble han litt hektet på den igjen. Men kun når han skulle sove.

Så vi tok en liten kamp med han da han nærmet seg 2år. Tok 2-3dager med litt skriking på kvelden, før han sluttet helt å spørre om den engang.

Gikk bare fint :D

så når man ser 2-3åringer som er avhengig av smokk, så vil jeg tørre meg utpå å si at det er foreldrene som er late å ikke har giddet å ta den lille kampen med avvenning.

en annen ting er unger som går med smokken i munnen omtrent hele dagen, det irriterer meg sånn at det gidder jeg ikke å gå inn på en gang.

Skrevet

Sjarmtrollet er 10.5 mnd, og bruker smokk når han skal sove... Eller i bilen eller hvis han er lei seg.

Problemet er at han våkner x-antall ganger om natta fordi han mister smokken... Han er så i tåka at han ikke skjønner at han kan putte den igjen... Han har en som er festa i nattposen med smokkesnor, og 3 andre liggende rundt hodet, men finner han dem? NEIDA!

Så jeg har også vurdert å avvenne smokken nå... Men er usikker på om det vil funke.. Kanskje prøve på dagtid i vogna? Hmm..

Men mener jeg har lest at sugebehovet avtar fra 12-15 mnd alder, og at det da kanskje er naturlig å prøve å slutte da.. Jeg hadde ikke vurdert å slutte så tidlig som din tror jeg, men det må bli opptil deg :)

Skrevet

Mine to eldste gutter sluttet når de var ca 3 år. Ene litt før, andre rett over. De fikk bare bruke smokken når de skulle sove når de var så store altså! På dagtid har alle tre guttene måtte slutte med smokken når de var ca 1,5-2 år. Hender de fikk/får den litt på morgenkvisten og ved sykdom og slik, men ellers bor smokker i sengen når de er over 2 år. Hos oss sluttet begge de eldste med smokken på eget initiativ, så det var helt smertefritt. Og kom overraskende på oss, for begge virket helt superavhengig før de helt ut av det blå bare sluttet en kveld. Nå er minstegutten 2,5 år, blir 3 år til sommeren og antar at han snart slutter han også :-)

Perioden det er stress med smokk kommer seg med en gang de klarer å putte smokken i munnen selv på kvelden/natten. Rundt 6-7 mnds alder har mine fire vært da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...