Gå til innhold

Regnskap over hvem som gjør hva med baby..samme som skravle

Anbefalte innlegg

Skrevet

thihi.. Sambo er ikke flink til å hjelpe til med piraten i det hele tatt, så nå har jeg laga et regnskap som viser hvor mange måltider og bleieskift piraten har fått i sine 6 mnd på denne jord, og hvor mange av dem som er utført av meg..

Det sier jo fint lite om hvor mye mannen og jeg leker og tøyser og koser med piraten, så det er jo mest på tull.

Men jeg aner ikke hvilken annen måte jeg skal få han til å forstå at jeg trenger avlastning og at det antagelig er en grunn til at piraten klikker i vinkel når jeg ikke er hjemme. Hun har vel skjønt såpass at når far steller og prøver å gi mat så er ikke mamma hjemme og da blir hun lei seg..

Så i løpet av hennes lille spennende liv, som tilsier 6 mnd; så har hun antagelig fått rett i overkant av 1000 måltider og ca. 700 bleieskift. Jeg har nok gitt henne nesten 900 av måltidene og omtrent 600 bleieskift. Da har jeg tatt utgpunkt i at sambo har gitt et måltid per dag og bytta en bleie. Dette stemmer ikke, men litt kred må ha jo få.. (sannheten er nok at bare har utført halvparten av det jeg gir han kred for..)

men det er ok, han har en fysisk innmari krevende jobb og er sliten når han kommer hjem. Derfor får han lov til å spille playstation en times tid når han kommer hjem, for å roe ned.. (hvor snill er ikke jeg?? :))

Vi kan også ta med juleferien på 3 uker i hans hjemland, der han bytta en bleie og ga et måltid på hele turen.. og sto opp tidlig med piraten en morgen av 20, så jeg fikk sove litt ekstra..

Om dere skal pese meg, så les dette med litt humor først da..Det er humor med alvor i.. (og ja, jeg har litt for god tid om dagen..)

Hvor flinke er deres menn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

He, he, regnskap ja, det var en god ide. Mannen her er ganske flink med Knerten og bruker egentlig mye tid på han. Men det er jeg som tar alle de tyngste oppgavene; dvs nattevåk (han er flaskegutt og pappa kunne jo da i teorien tatt en natt innimellom...), legging, roe han når han skriker etc. Pappa tar de morsomme oppgavene; leke, bade, stelle etc. Pluss at han får mye mer fri til fritidsaktiviteter.

Du har rett i at vi mammaer er litt for snille med mennene våre... :-)

Men pappaen her skal ha et halvt års permisjon selv, så da blir det pay-back-time!

Skrevet

Det er ikke sikkert pappaen her skifter med en en bleie eller gir mer enn et måltid per dag heller, for noe særlig mer er det jo ikke tid til etter jobb før legging.

Jeg tar omtrent all nattevåkning på hverdagene, men det er fordi jeg ammer og mannen skal på jobb dagen etter. Jeg kan ta igjen litt søvn på dagen. Har det vært perioder med veldig lite søvn på meg så tar han noen runder så jeg får tatt med inn. Vi prøver liksom å holde et visst regnskap så vi sover noe i nærheten av like mye.

I helgene eller i feriene når begge er hjemme så deler vi det meste likt, med litt overvekt på meg. Det er nok mye fordi jeg ofte er litt mer i forkant, ser hva som trengs og kjenner babyen bedre fordi jeg er hjemme i permisjon. Samtidig ammer jeg. Mannen er innstilt på å dele likt når han er hjemme, men i praksis blir det nok ikke helt likt - men ikke helt galt heller.

Men, fordi jeg kanskje leser babyen bedre eller fordi jeg er kvinne eller mer interessert eller hva som helst, aner ikke, så hender det jo at jeg må fortelle ham hva han skal gjøre. Og da er det i blant like greit å gjøre det selv..

Skrevet

Så fine poeng du har her.. det er sikkert slik at vi leser ungene bedre ja.

Ja, hadde han bare tatt en bleie og et måltid per dag, så skulle jeg være sånn passe fornøyd, men det er vel mer 2 bleier og 2 måltid i uka.

Men nok om det.

Godt å lese andres synspunkter, så jeg får et litt mer nyansert syn på saken. Man er jo seg selv mest..

tusen takk for svar :)

Skrevet

Mannen min og jeg kommer nok ut ganske likt faktisk. Han har alltid gjort akkurat like mye som meg (med unntak av på dagtid da, naturlig nok, hvor han jobber og jeg er hjemme). Siden gutten vår var flaskebarn kunne han i tillegg ta del i ale måltider helt fra starten, så her har vi faktisk delt på absolutt alt. Det er like naturlig for mannen min som for meg å stå opp om natten for å gi flaske eller trøst (faktisk vil jeg tro han overgår meg her, for jeg fungerer dårlig uten nok søvn og han våkner lettere enn meg, så han har nok stått opp flere ganger enn meg). Det har i grunnen vært klart største fordel med flaskebarn, at det ikke er noen ting bare jeg kan gjøre, men at vi kan dele på alt.

Alt som gjøres etter arbeidstid deler vi på. Legging om kvelden er fast mannen, det har vært spesiell pappa-sønn stund hele tiden (tror jeg har lagt gutten vår kanskje 3-4 ganger på de 15 mnd han har levd), da leser de sammen og har det veldig koselig bare de to. Så jeg er nok ikke helt med på at jeg som kvinne skal lese sønnen vår bedre enn mannen min, sånn har det i allefall ikke vært hos oss.

Om jeg har gode råd? Tja, tror du bare må være klar på at det er felles barn og felles ansvar. Si ting rett ut. Sitter dere begge i sofaen og du lukter bæsjebleie, bare be ham skifte den, enkelt og greit. Tror mange kvinner må bli flinkere til å la mannen gjøre ting i stedet for å ta det selv (og uten å påpeke at han gjør det på en annen måte enn din) fordi vi er vant til å gjøre det på dagen når de ikke er hjemme.

Skrevet

Han er veldig flink. Helt siden vi lå på barsel har han hatt ansvar for det som kommer ut av barnet, og jeg ansvar for det som kommer inn. ;) Så er han hjemme skifter han for det meste. Han er også bademester og tar kveldsstellet. Jeg legger da, men mest fordi vi nok er litt late. Jeg gir han mat i senga før han legger seg, og da er det liksom like greit at jeg legger han ned og synger godnattasangen. (Men dette må vi nok få gjort noe med, etterhvert...)

Jeg har alltid tenkt at det er viktig at han får ta så mye del i sin sønns liv som mulig, og får faktisk bittelitt dårlig samvittighet om jeg ikke overlater ham til pappaen når han kommer hjem. Litt deilig er det jo også... :) Men mannen har alltid vært veldig engasjert i gutten sin, da.

Skrevet

I og med at jeg ammer og har ammet hele veien, er det nok jeg som har mest mating bak meg. Og bleieskift siden jeg er hjemme på dagtid og mannen ikke er det. Nå er vesla vår nr 4 da, og mammadalt, så det er blir også fort slik at jeg tar henne og han tar guttene, men vi prøver å bytte på det også. Med fire barn er det nok av barn å henge fingrene i for oss begge, hehe...

Mannen min er veldig flink, eller som jeg liker å kalle det, forventet ansvarsfull. Jeg ser ikke på hus og hjem som min oppgave der han hjelper til og er flink om han gjør dette. Jeg ser på hus og hjem som vår felles oppgave der det er en selvfølge at begge bidrar og enten begge kan kalles flinke, eller begge kan kalles normale og ansvarsfulle ;-)

Skrevet

Jeg tror du har rett i at man som kvinne ikke leser barnet sitt bedre enn mannen (eller noen andre), men det er jo slik at den som tilbringer mest tid med barnet blir best kjent med det. Og ofte er det jo vi kvinner som er hjemme med barnet i alle fall i de første månedene...

Skrevet

Hvorfor ikke sette opp et 'budsjett' i stedet for et regnskap. Dvs planlegge fremover i stedet for å grave i gammel gørr? :-)

Finn ut hvilke praktiske oppgaver som skal gjøres og avtal hvem som gjør hva. Feks hvem står opp hvilke dager i helga, hvem tar kveldsstell de ulike dagene, etc

Høres kanskje litt kjipt og rigid ut, men trenger jo ikke vare evig. Kanskje en tidsbegrenset periode sånn at han kommer litt inn i ting og faktisk får en oversikt over hva som må gjøres. Da slipper dere også diskusjoner der og da.

Skrevet

Ha,ha... Så utrolig bra..

Jeg har også en mann som jobber mye og her er det en selvfølge at jeg tar mesteparten av mating, bleieskift, nattevåk, stell og andreting. Men, han klør i fingrene når han kommer hjem fra jobb og stakkars meg om jeg prøver og avbryte stellet dems altså.. He he.. da ligger de og prater og koser på stellebordet. Nattevåket er kun mitt og han er nok litt for syvsover så jeg våkner og står opp. (Helger) innimellom får jeg sove ut da. Og da ligger jeg og hører på elsklingene mine koser seg.. Og se Elidas smil brette seg når pappan kommer inn døren etter jobb er rett og slett helt nydelig. Du ser hun virkelig fryder seg over at pappa er hjemme.

Meeeen, jeg tar nok mesteparten men det er planlagt og gjør meg ingen ting. i ferier derimot er det 50-50.. Da skal mor ta igjen litt skjønhetssøvn også. :o)

Skrevet

Jeg tar nok også mesteparten her hjemme, men jeg er fortsatt i permisjon. Synes egentlig det er helt greit å skifte bleier og sånt, og det er hyggelig å mate henne. Men vi gjør veldig mye sammen når han er hjemme fra jobb, så vi sitter gjerne på kjøkkenet begge to når hun spiser, så hipp-som-happ hvem som holder skjea. Og vi gjør stort sett kveldsstellet sammen hver kveld, det er veldig hyggelig for alle tre.

Pappan eeeelsker playstation, x-box og pc, men det er først når lillemor har lagt seg. Han får jo så få timer med henne etter jobb, og heldigvis bruker han nå mindre tid på spill og det blir mest i helgene på kveldstid.

Det blir spennende å se hvordan det blir når det er pappan sin tur å være hjemme om et par mnd. Forhåpentlig er hun nattavvent, og da er det lettere å dele likt.

Skrevet

Jeg bruker ikke tiden min på å føre regnskap overfor samboeren min....... Jeg får hjelp når jeg trenger det:-)

Skrevet

Fører vel ikke regnskap jeg heller da. Men det slo meg nå som ungen er et halvt årat det kunne være artig å regne litt på det.

Som dere ser er det skrevet med humor og jeg kommer ikke til å ta det opp med mannen. Men jeg kommer til å forklare at jeg forventer mer i halvåret som kommer.

Skrevet

Jeg syntes dette var en god ide jeg da. Bare fordi du er hjemme og han er i arbeid utenfor hjemmet betyr det ikke at du er på jobb 24/7. Din permisjon er som vanlig arbeidstid, så når han ikke er på jobb skal dere faktisk dele på det. Du og trenger fri, pauser, avkobling. Så selv hadde jeg ikke funnet meg i det. Og jeg hadde ikke likt om mannen min spilte playstation i en time hver dag etter jobb. Etter jobb skal vi spise middag, og så forventer jeg at han tilbringer litt kvalitetstid sammen med babyen før hun legger seg. Så kan han heller dyrke hobbyen sin etter leggetid, men også hjelpe meg med oppvask osv... Det er slitsomt å være hjemme med baby hver dag. Om en er sliten skal en avlaste hverandre. Min mann har et par dager i uken som er mer slitsomme enn andre, og da tar jeg hovedansvaret for henne om natten slik at han får sove. Men så gjør han det samme for meg når jeg er sliten, og ellers deler vi. Når en får baby så må en jo sette egne behov og interesser litt i bakgrunnen. Men det er jo ikke fo alltid, etterhvert som de blir større får en jo og mer tid til seg selv. Er jo bare en relativ kort tid i livet det er snakk om dette.

Men er kanskje enig med Alva om at det beste er å heller bli enige om hvordan dere skal ha det fremover, og la fortiden ligge, etter at du har fporklart ham hva du føler. Forklar ham at etter arbeidstid så er dere to foreldre og at babyen trenger sin pappa og. Det er jo litt trist å tenke på alt han går glipp av ved å la deg ta seg av alt mens han spiller bort babytiden på playstation (ja, jeg vet det er "bare" en time per dag, og det er satt litt på spissen, men om du står for det meste av stellet, hva gjør han på samtidig?)

Lykke til da hehe. Håper det ordner seg :-)

Skrevet

Mente abella :-)

Skrevet

Her skifter samboeren kanskje én bleie pr. dag. Har prøvd å innføre det slik at han tar kveldsstellet med henne. Men det blir ikke så ofte egentlig, kanskje 2 ganger i ukedagene, og litt mer i helgene selvsagt. Mat er det jeg som står for siden jeg ammer. Nattevåk tar jeg meg av.. Og i løpet av de 3,5 mnd hun har vært her på denne jord har han stått opp med henne i helgene 1 gang, da fikk jeg en time ekstra på øyet. Ser det er litt skjev fordeling her også ja..

MEN, merker jo det når han skal gjøre noe så henger jeg over han som en hauk. Har jo laget mine egne små rutiner og vil jo gjerne at han gjør det samme :) Så det hjelper vel ikke akkurat på gubben her da, at han føler at når han først gjør noe så gjør han det feil. Jeg må rett og slett bli flinkere å la de være litt i fred tror jeg, og stole på at han vet hva han gjør :)

(Han er flink å leke og kose med henne da:) )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...