Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er rett over 7mnd nå og spiser 2 fulle grøtporsjoner om dagen pluss ca 600ml med mme

Jeg tror hun er litt mer sulten for nå har hun begynt å våkne 4 om natta og vil ha mat...

Skal jeg gå over til 3 grøtporsjoner om dagen eller skal jeg prøve å supplere med brød? Isåfall hvor mye brød er det vanlig at de kan spise som et måltid? Hun har smakt brød med leverpostei og det var veldig stas å spise syns hun. Svelget tilogmed brødbitene som jeg syns var utrolig!

Hun spiser ikke middagsglass (har prøvd i et par uker..) og heller ikke fruktmos. Hun spiser frukt dersom hun får hele frukten i hånda - men hvor mye hun egentlig får i seg kan man bare gjette på...

Noen som har noen tips?

Skrevet

Prøv med grønnsak pure, liker hun det så kan du jo blande det ut i middagen hennes etterhvert. Jenta mi elsker grønnsakpure, så det var måten vi fikk henne til å spise grøt på.

Det går også ann å prøve gulrotpure og maispure, mange barn som liker det.

Varmer du fruktmosen da? Jenta mi vil bare spise den om den er oppvarmet. Hun er utrolig nøye på temperaturen og konsistensen. Ellers så må du ikke gi opp, det sies at et barn må smake noe nytt ca 10 ganger før det liker maten.

Brødbiter er fint å gi henne som lunch, om det er stor stas å spise så går det jo å prøve å ta på fruktmos som pålegg også.

Skrevet

Vesla blir straks 7 mnd, og hun får også to grøtporsjoner pr dag. I tillegg får hun 1 skive sånn ca og litt middag. Jeg koker potet og gulrot som jeg moser, og så blander jeg i (bitte) litt av det vi har når det er mulig. Hun liker det ikke noe særlig enda selv om jeg har holdt på slik i noen uker, men det kommer nok. Ikke gi opp å forsøke med middag, gi litt av samme basisen hver eneste dag, det kommer til slutt :-) Ellers er skive veldig ok, en til halvannen skive (litt grovkornet) tilsvarer ca en porsjon grøt, så du kan egentlig bare gi så mye hun vil ha da hun neppe klarer mer enn dette uansett i starten ;-)

Skrevet

Tusen takk for gode svar.

Skal absolutt ikke gi opp å tilby middag! Hun må da starte å like det etterhvert ;) Istedenfor middagsglass skal jeg prøve å lage det selv for å se om det faller i smak..

Prøvde brødskive idag igjen og det var da noen biter som forsvant ned. Så får vi se i natt om hun våkner eller ei..

:)

Skrevet

Jenta mi er 7 1/2 mnd og nå er matrutinen super. I dag var første gang hun spiste 1 brødskive og drakk 200 mme til frokost !

Så nå er dagen slik:

Ca 8.00 frokost : 1 skive (med leverpostei, svolværpostei eller kaviar) og ca 180 mme

Ca 11.30 lunch: frukt (koka eple og raspa gulrot/most pære, banan- av og til med kanel) og 180 mme

Ca 15.30 middag: hjemmelaget middag (grønnsaker,fisk/fiskekaker/kokt kjøttdeig, ris eller makaroni) og 150 mme

Ca 19.00 kveldsmat: grøt og ca 180 mme

Fungerer fint for oss hvertfall :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...