Anonym bruker Skrevet 11. mars 2010 #1 Skrevet 11. mars 2010 Kommer fra en stor familie, særlig mora mi har alltid vært veldig overvektig og har overført sine dårlige vaner til oss. Virker som om det er lov til å spise når andre også gjør det. Og så liker hun å fortelle hvor sunn hun er med lite sukker og masse fiber. Anyway, hun har alltid likt å fortelle med at "det var en fin genser, litt trang bare" når jeg føler med flott i ny genser. Nå under graviditetet har jeg fått flere kommentarer fra henne om at "nå har du jammen blitt drøy!" og dersom noen sier jeg ikke er fryktelig stor "du er da ikke så liten!" hun er nok litt skuffet fordi jeg ikke har gått opp 25 kg slik hun gjorde med meg (hun er overbevist om at svangerskapene våre må være helt like! Hun har fasiten!). Ville egentlig bare syte litt, og føler meg mye bedre allerede!!
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2010 #2 Skrevet 15. mars 2010 Åh... Jeg vet så altfor godt hva du mener! MEN det er håp! Min mor har etter flere år med "mobbing" (Har lyst til å si; "se deg selv i speilet!", liksom;)) sluttet helt med kommentarene. Det GÅR an å lære gammel hund å sitte gitt;)! Lykke til og ha en fin dag:)!
LHHR Skrevet 15. mars 2010 #3 Skrevet 15. mars 2010 Uff, kjenner igjen denne ja... Min mamma er også flink til å si "nå er du drøy" eller "har du lagt på deg"? "du må passe vekten" og "skal du ha enda mer mat?" Hun har alltid vært overvektig selv, og en dårlig kokk. Så jeg vet ikke om det er fordi hun vil hevde seg selv? eller bare tror man kan si slike ting til sine barn bare fordi de er nettopp sine egne barn??? Nå skal det sies at hun er meget "kritisk" til andre hun ser både på tv og privat når det gjelder antall kilo, kles stil, hår osv. Har prøvd og si at folk er forskjellig, og at hun ikke kan blande seg opp i dette, dessuten at jeg har speil hjemme og bestemmer selv når jeg nærmer meg 40.... Lykke til! Vi får vel bare prøve og "overhøre" disse klagene...
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #4 Skrevet 18. mars 2010 Min mor prestererte en gang når jeg var i begynnelsen av tjueårene å foreslå at jeg kunne melde meg på et prosjekt der man fikk gratis fettsuging! Den svei. Har gjenntatt til henne mange ganger at ingen overvektige trenger å bli fortalt at de er overvektige, man vet det utmerket godt selv! Det eneste hun oppnådde var at jeg var ukomfortabel i familiesammenheng, satt med pute foran magen osv. Etterhvert tok hun hintet, og da var det også lettere for meg å være åpen om vekta mi. Slapp granskende blikk, kommentarer osv. DEILIG! Nå har samboeren min samme problem som jeg hadde med sin mor. Jeg sier til henne at det ikke har noe godt for seg å komme med kommentarer, og at det bare gjør at de sklir lengre ifra hverandre. Så det nytter. Sikkert godt ment, men det er veldig vanskelig for oss med litt for mye å bli psyket ned når vi bruker så mye tid og energi på å prøve å føle oss vel i oss selv..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå