Anonym bruker Skrevet 10. mars 2010 #1 Del Skrevet 10. mars 2010 Hei, I år skal jeg bli pappa for første gang. Min kone er EU-borger og har arbeidet i EU, mens jeg har arbeidet i Norge. Nå forsøker vi å finne den beste løsningen mht. fødsel, fødselspenger og land, og det er komplisert! Min kone har arbeidet seg opp rettigheter i sitt hjemland og kan bli i sitt lands system. Støtteordningene er noe bedre enn i Norge fordi stønadsperioden er lengre, men vi vil gjerne bo i Norge begge to. Hun kan ikke bo i Norge og få stønad derfra da hennes hjemland ikke "eksporterer ytelsen" slik som Norge gjør. Hun har krav på støtte i Norge hvis hun jobber minst en dag her, og har til intensjon å jobbe her etterpå. Da må hun si opp jobben sin og satse på å få jobb i Norge som gravid. Det er jo ingen god idé, men en løsning kunne være at jeg ansetter henne for en kortere periode i mitt eget firma. Det er jo strengt tatt ikke på den rette siden av loven vil jeg anta. Spørsmålet er hvor risikabelt dette vil være? Jobben i hjemlandet får hun ikke tilbake, og vi vil jo ikke risikere å ikke få støtte i noe land. Har noen vært oppe i en lignende situasjon som kan dele erfaringene sine? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141566694-f%C3%B8dselspenger-i-praksis-far-arbeidet-i-norge-mor-i-eu/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå