Gå til innhold

Gravid oppsagt i prøvetid

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg begynte å jobbe hos xxx Tannhelsesenter 1 oktober, 80% stilling, med 6 måneder prøvetid. Jeg ble informert om at stillingen kunne bli 100% etter nyttår. Begynnelsen av desember begynte jeg å kjenne at noe ikke stemte i kroppen. Jeg fikk voldsomme magesmerter, og dro til legen. Mot min vilje ble jeg sykemeldt i 2 uker. I den 1 uken av sykemeldingen fant jeg ut at jeg var gravid. Den 2 uken ble jeg oppringt av Driftsansvarlig om jeg hadde anledning til å komme på medarbeidersamtale allerede neste dag. Jeg dro nedover og hadde møte med 3 av lederne på klinikken. Jeg spilte med åpne kort og fortalt at jeg var gravid, og at formen ikke var helt 100%. Videre i møtet kunne de fortelle at de ikke var fornøyd med min utførelse av jobben. Som jeg forsto det fra møtet var dette på grunn av at jeg ikke hadde tatt på meg ekstra vakter, og generelt misnøye med min innstilling. De var avhengig av noen som kunne jobbe 100%. De tok forøvrig på seg at opplæringen ikke hadde vært den beste, men at de skulle gå igjennom en del ting jeg gjorde feil. Jeg fikk aldri en oppklaring på hva dette var. Planen min var å komme i 100% stilling, men sånn som formen var følte jeg ikke at dette var aktuelt. Jeg ville beholde 80% stillingen min, men dette kunne de ikke tilby meg. Det eneste tilbudet jeg fikk var 50%, og dette takket jeg ja til. Formen ble dårligere og dårliger. Presset meg selv til å komme meg på jobb den lille prosent delen jeg hadde, og følte jeg gjorde jobben min. Fikk ikke tilbakemelding om at det var misnøye fra ledere eller andre. Den 8 mars ble jeg innkalt til medarbeidersamtale den 9 mars. Her ble jeg informert om at prøvetiden min var over og at de ikke ville fortsett samarbeidet på grunn av misnøye med min utførelse av jobben. Der gikk det mye på det samme om at jeg hadde dårlig innstilling, og lite villig til å stille opp. Jeg føler meg virkelig overkjørt. Graviditeten så langt har vært et mareritt, med både psykiske og fysiske belasninger jeg aldri hadde drømt om å få. Det har vært veldig tøft å fungere i hverdagen, og takle denne oppsigelsen føler jeg ikke er rettferdig. Er det noe jeg har krav på i denne situasjonen? Kan jeg saksøke arbeidsgiver?? Håper dere kan hjelpe meg og setter utrolig stor pris på hjelp.

Fortsetter under...

Håper du har fått hjelp til denne situasjonen nå. Ser det er noen dager siden du skrev dette.

Måten de har gjort dette på er ikke korrekt.

Hadde du tillitsvalgt med deg på første møte?

Er du organisert noe sted?

Ta kontakt med tilllitsvalgt snarest, og deretter arbeidstilsynet så får de gå igjennom saken med deg.

Mye avhenger av hva du har av skriftlige kontrakter etc.

• 3 uker senere...

Jeg er usikker på hvordan det fungerer når du har vært i prøvetid, men vet at i utgangspunktet så kan man IKKE oppsi en gravid kvinne med mindre det er mange som blir samtidig sagt opp (tenk hvis det var et bedrift som hadde dårlig økonomi og måtte oppsi mange for å holde hodet over vannet). Blir en gravid kvinne sagt opp, så blir det sett på som på grunn av svangerskapet, og det er ulovlig.

Ta kontakt med fagforeningen og Arbeidstilsynet. I mitt tilfelle var fagforeningen gullverdt og oppsigelse ble funnet ulovlig.

Spørsmålet er jo da, om du vinner fram med saken, vil du egentlig fortsette å jobbe der de tydelig ikke ønsker deg? For min del, så sluttet jeg frivillig mot en "snill" arbeidsattest da jeg ikke ønsket å jobbe der lenger etter at de hadde gjort det så klart at de ikke likte meg og at jeg ikke var flink nok (selv om dette ALDRI kom fram på medarbeidersamtalene, bare hvor fornøyde de var med meg).

Lykke, lykke til. Synes ordentlig synd på deg, at du må gå gjennom dette samtidig med et plagsomt svangerskap. Det er ikke moro, bare masse stress. (Jeg ble sykemeldt på grunn av psykisk stress av fastlegen, så dårlig ble jeg.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...