Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg fikk brev fra gynekologen min i dag. Alle prøver tatt av meg er normale. Jeg har normalt stoffskifte og normale hormonverdier forøvrig. Det er påvist god verdi for gjennomgått eggløsning. Kan det være noe annet "galt" med meg? (F.eks. overaktivt immunforsvar???)

Gynekologen venter nå på sædprøvesvar fra mannen min. Han leverte sædprøve i går. Når tror dere hun får svaret på den?

Hva skjer videre nå - hvis sædprøven hans er dårlig?

Hva skjer videre nå - hvis saædprøven hans er god?

Setter stor pris på svar fra dere!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141565463-hva-skjer-n%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du bare har tatt de innledende blodprøvene så er det fortsatt en del utredning som kan gjøres på deg.

- Sjekk av eggstokker, livmor, eggledere, bukhule etc

- Kromosomtest

Hvis sædprøven hans er OK bør dere gå videre med utredning av deg. Du bør ha en vanlig GU og en innvendig UL, for å se på eggstokker og livmor. Det er også vanlig å sjekke om man har tette eggledere, dette kan gjøres enten ved en såkalt HSG, der man bruker kontrastvæske og/eller ved en laparoskopi. Hvis man tar HSG kan man også gå videre med laparoskopi, det er kikkhullskirurgi, og brukes for å vurdere eggstokker, eggledere, og mulighet for endometriose. Det finnes enda en undersøkelse som brukes for å få mer informasjon om livmorhulen, da settes det inn saltvann mens man ser etter med UL. I tillegg tar noen også hysteroskopi, som er en undersøkelse av innsiden av livmor med kamera som føres opp gjennom skjeden.

Ved noen klinikker praktiseres det kromosomtest før behandling med ICSI (prøverør med mikroinjeksjon - en enkelt sædcelle velges ut og sprøytes manuelt inn i hvert egg), men mange gjør det ikke. Vi har gjennomført også denne undersøkelsen pga tre aborter.

Jeg har holdt på en stund og har hatt alle disse undersøkelsene...

Hvis det skulle vise seg at mannen din har dårlig nok kvalitet til at man antar at dette er årsaken til barnløsheten, så vil det varierer litt fra lege til lege hvordan man anbefaler å gå videre. Jeg ville uansett ha snakket med legen om eventuelt å utrede deg videre. Det er kjipt å gå gjennom prøverørsforsøk for så å finne ut at det var et annet problem, som dere ikke avdekket pga at man avsluttet utredningen for tidlig.

Lykke til videre!

Det er forresten lurt å være klar over at det er flere grupperinger innenfor kategorien "ufrivillig barnløse":

- Hos ca 1/3 av parene ligger det "feil" hos mannen

- Hos ca 1/3 av parene ligger det "feil" hos kvinnen

- Hos ca 1/3 av parene er det ikke avdekket "feil" hos noen av partene

Vi hører til i den siste kategorien.

Tusen takk for svar! :D

Jeg har vært til gu med innvendig ul. Alt var normalt. Jeg skal videre på en undersøkelse der de skal sprøyte inn kontrastvæske og ta røntgen (?), tror jeg.

Jeg skjønner det fortsatt er mye vi skal gjennom før det eventuelt skjer noe som resulterer i en baby... Hmmmm...

Hvor lang tid tar det før svaret på sædprøven er klart, tror dere?

MK7: Du har vært gjennom mange undersøkelser du! Og de har ikke funnet noe galt? Hva gjør du nå da? Hvor lenge har dere prøvd?

Heisan.

Da er det en "HSG" du skal ha, det er bra, da får dere sett om egglederne dine er åpne.

Utredningen trenger ikke ta så veldig lang tid - og det kommer jo an på hvor mange av disse tingene akkurat dere trenger å gå gjennom. Vi var ferdig utredet 5 mnd etter vi gikk til fastlegen (så har vi hatt enda litt mer utredning etterpå).

Svar på sædprøven får dere vanligvis ganske raskt, det kommer litt an på hvor dere tok den og hva slags behandlingstid det er der. Jeg kan ikke huske at det var noe vi måtte vente spesielt på. Hmmm. Kanskje et par uker? Jeg husker virkelig ikke.

Ja, jeg har hatt det meste - eller som fastlegen min sier "det er ikke mange som har en livmor som er så godt utredet og vurdert som din".

Nei, det er ikke noe galt med oss som skulle være årsak til barnløsheten. Jeg hadde et par små flekker med endometriose i buken, men ikke noe som skulle være noe problem ift å bli gravid (og de ble fjernet under lap'en). Samboeren hadde i starten ikke den beste sædkvaliteten, men igjen ikke noe som skulle være til hinder for graviditet, og de siste par årene har prøven vært helt normal og fin. Da vi fikk mer utredning pga tre aborter viste det seg at jeg kanskje har et koaguleringsproblem med blodet, men neste prøve var normal (og det er uansett ikke en årsak til ikke å bli gravid, men mulig årsak til aborter).

Nå er vi igang med en 3-pk med IVF ved vår tredje klinikk - og hvis vi ikke blir gravide og får barn som resultat av den, så blir det adopsjon. I juni har vi vært prøvere i 6 år - som inkluderer all denne utredningen, 8 prøverørsforsøk, to graviditeter, tre spirer med hjerteaksjon, og tre aborter sent i 1.trimester.

..så jeg håper dere kommer gjennom dette raskt og greit og får barnet dere ønsker dere om ikke lenge!! Lykke til - og bare spør om du lurer på mer.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...