Anonym bruker Skrevet 10. mars 2010 #1 Skrevet 10. mars 2010 Hei, er ny og lurer på mange ting. Er det noen som kan fortelle meg hvordan valg av donor foregår? hvor mye opplysninger/ønsker får man, kan man se bilde og er det forskjell på lkinikkene med henhold til dette? Glad hvis noen kan svare:)
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2010 #2 Skrevet 10. mars 2010 Hei. Ganske fersk i forhold til donor jeg også, men kan fortelle så langt. Vi var til samtale på Riksen for ca 1 mnd. siden. Legen noterte høyde,vekt, hårfarge og øynefarge på min mann. Ut i fra dette fikk vi forståelse for at donor blir valgt. Man får ikke se noe bilde. Etter at Norge bestemte åpen donor, har det blitt mindre donorer og derfor mindre mulighet til å sammenligne karakteristiske trekk fra donor og Pappa.
Sunshinebaby70_er mamma :) Skrevet 10. mars 2010 #3 Skrevet 10. mars 2010 Hei I Danmark kan du styre en del selv - iallefall på min klinikk (Trianglen). Men - jeg ble helt sprø av å lete mellom hundreder av menn. Noen med bilde - noen uten - noen med hele familietreet - noen med vurdering av de ansatte fra spermbanken...etc etc Til slutt sa jeg bare til klinikken : finn en som er så og så høy, den fargen på håret og den fargen på øynene...I don't care! Etter befruktningen spurte jeg imidlertid om donornummer - så nå vet jeg hvem han er i arkivet, jeg har kjøpt både bilde av han som liten (ca 2 år) og en utvidet profil som forteller litt om sykdommer / utdannelse osv på familiemedlemmene fra han selv og til besteforeldre. Begge deler kostet 25 euro. Har jo valgt en anonym donor, men tenkte at det kunne være kjekt å ha "noe"... Min klinikk brukte Nordic cryobank - du kan google denne eller Cryos på nettet - gå inn på donorliste så finner du masse å velge i. Hvis du bestemmer en selv må det avtales med den klinikken du har - så sørger de for å ha strå inne fra ditt valg når du kommer... Lykke til!
satser & vesla Skrevet 11. mars 2010 #4 Skrevet 11. mars 2010 hei sunshinebaby70 Kan man virkelig kjøpe opplysninger om donoren selv om det er en anonym donor? Hvordan gjør du det? Nå ble jeg veldig nysjerrig ;-) Donoren min står ikke på donorlista til cryos lenger, antar det er fordi han ikke donerer mer. . .
Sunshinebaby70_er mamma :) Skrevet 11. mars 2010 #5 Skrevet 11. mars 2010 Hei satser. Ja, hos Nordic Cryobank gikk det altså... Da hadde jeg alle opplysningene fra klinikken - spurte den dagen jeg hadde innsett av ferskegg og noterte meg alt. For - jeg fikk et donornummer - men inne på listene deres hadde alle et "navn". Men siden jeg visste høyde, øyenfarge, hårfarge, utdannelse og blodtype var han jo lett å finne. Så gikk jeg inn på navnet hans og der kunne jeg bestille bilde, utvidet profil, lydhilsen (droppet dette) og personalet på cryo-banken sin beskrivelse av han (droppet også) Hver ting kostet 25 euro. For meg var det mest interessant i fht eventuelle sykdommer i slekta og litt koselig med det lille bildet. Men - jeg var overrasket over hvor mye det var på den utvidede profilen. Hvis du går inn på enkelte som har slikt på Cryos så ser du type utforming. Der tror jeg nemlig jeg har sett dem ligge åpne - for dem som har... Får vite høyde/vekt/hårfarge/alder/utdannelse etc på hele slekta. Masse om utdannelsen til donor, interesser, og ting som er viktige for han... Kontakt sædbanken du har brukt da - de har vel dette lagret!?! Det er jo på ingen måte slik at vi vil oppsøke en donor som ønsker å være anonym - men kjekt med littegrann bakgrunnshistorie... Tenker på at den lille etterhvert kanskje får litt identitetsproblemer...men vet ikke om dette vil gjøre noen forskjell egentlig da..."Tore på sporet" hadde nok klart å knekke nøtta for å si det slik - men DET er ikke meningen ;-) Lykke til!!!
storkemams? Skrevet 11. mars 2010 #6 Skrevet 11. mars 2010 ...og da ble jeg litt fattigere.. fant også "min" donor, og måtte kjøpe litt. mest spent på utvida profil, ja! syns det er kjipt at jeg ikke har fått info om at dette eksisterer! ikke fikk jeg vite at jeg kunne få donorid heller. fant det ut tilfeldig - akkurat som dette her..
Sunshinebaby70_er mamma :) Skrevet 12. mars 2010 #7 Skrevet 12. mars 2010 Jeg lurer på om jeg fant det i en tråd her inne for 6-8 mnd siden....at noen som også hadde overlatt alt til klinikken spurte om donornummer ved avreise.... For det er jo kjekt å gå inn og sjekke sånn i etterkant når man ikke orker ta stilling til ting selv. Så gjorde jeg det samme da - men det var helt tilfeldig at jeg så at det faktisk gikk an å kjøpe litt ekstra info... Jaja - kjekt å ha Hadde vært ok med info om det ja....men de tenker kanskje det at når vi velger anonym donor - at vi ikke bryr oss...? Godt du fant din da storkemams? :-)
Gitte ♥tvillingmamma♥ Skrevet 12. mars 2010 #8 Skrevet 12. mars 2010 Det er som regel bare å maile klinikken så får en donornr oppgitt. Men jeg finner ikke min donor, har nr, hårfarge, øyenfarge, høyde og vekt og blodtype, men ingen som matcher. Så han er virkelig anonym...kanksje like greit.....
Gitte ♥tvillingmamma♥ Skrevet 12. mars 2010 #9 Skrevet 12. mars 2010 Oj, sjekket akkurat mailen min og der var det svar fra Cryos. Jeg sendte dem nemlig en mail og etterlyste min donor. Dette fikk jeg til svar: Hej Birgitte hvor dejligt du har to børn med donor #### J Det er ganske rigtig hans oplysninger du nævner, men han er helt anonym og ikke aktiv mere. Der findes ingen extedned profil på denne donor og det er heller ikke noget man kan købe, da det er en frivillig sag donor bliver spurgt om, når han starter som donor. Siger han ja er den altid tilgængelig. Siger han nej ved start, bliver der aldrig mulighed for at lave en extended profil, da man beskytter ham og alle dem der har købt strå af ham som helt anonym donor. Venlig hilsen, Kind regards, Cordiali saluti Inger Bach Lauritzen Så barnas donor er altså anonym i ordet rette forstand.....
Sunshinebaby70_er mamma :) Skrevet 12. mars 2010 #10 Skrevet 12. mars 2010 Ja - så er han virkelig helt anonym din Og det er som du sier kanskje like greit. Jeg tenkte på om barnet mitt skulle fått en feilaktig forestilling om en "far" i det fjerne om jeg valgte åpen donor, så derfor valgte jeg heller anonym. Kommer derfor til å være svært tilbakeholden med det jeg har fått - det er mest for min egen del. Jeg har selv astma og endel allergi og derfor var det greit å vite at kun fars mor hadde dette på den andre siden... I tillegg er det endel diabetes i familien min også, men det var det ingenting av her. Men - jeg ante jo ikke at jeg skulle kunne kjøpe den utvidede profilen jeg heller når jeg overlot alt til Trianglen - var bare en ren tilfeldighet/flaks jeg fant den... Blir nok lykkelige barn uansett Gitte ;-)
storkemams? Skrevet 12. mars 2010 #11 Skrevet 12. mars 2010 jeg tenker også litt sånn som deg. mest for min egen del...
storkemams? Skrevet 12. mars 2010 #12 Skrevet 12. mars 2010 ja, det er bare å maile klinikken - men man må jo vite at det finnes et donornr som man kan få tilgang på... jeg ante ikke at jeg kunne få dette..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå