Pingpling Skrevet 10. mars 2010 #1 Del Skrevet 10. mars 2010 Har et barn som jeg må holde unna melk så jeg har vært og jaktet på erstatningsprodukter. Det er jo palmeolje i alt!! Jeg har ikke problemer med å servere barna usunne saker innimellom, så lenge jeg har kontroll på hverdagsmaten. Det sitter litt langt inne å gi mat som inneholder palmeolje hver dag. Har funnet yoghurterstatning, fløteerstatning, osteerstatning, vaniljesauserstatning og flere andre saker. Med masse palmeolje såklart. Hva gjør dere allergikermammaer? Serverer dere palmeolje eller dropper dere lasagne, indisk mat, hvit saus, dressinger osv?? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141564213-melkeallergi-og-palmeolje/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soloho Skrevet 10. mars 2010 #2 Del Skrevet 10. mars 2010 Ja...Jeg vet. jeg har også sett dette. Jeg har en liten en med melk, egg og soyaallergi. Han får brød som vi baker- med blåsmør, leverpostei, kaviar (Kavli sin) syltetøy eller banan på. Nutramigen eller vann til. Til middag får han vanligvis potet, grønnsaker og enten rent kjøtt, kylling eller fisk. Gilde har Go og magerserien uten melk. Denne inneholder ikke palmeolje. Saus har han aldri vært vant til så det er ikke noe tema Noen ganger får han "smør på poteten" Istedenfor yoghurt får han disse små fruttiboksene som står i barnehylla på butikken. Han ser ikke forskjell og tror han får det samme som de andre. Den vaniljesausen har jeg kjøpt noen ganger. Har også kokt opp denne og jevnet den med Maisenajevning og laget skolebrød. Men jeg så at den inneholdt palmeolje ja...Ellers så har ikke vi hatt noe behov for ost og fløteerstatninger. Vi baker sjokoladekake (Møllerens) og finner annet pålegg. Vi dropper lasagne, hvit saus og dressinger ja. Når vi lager lasagne så får han kjøttdeig, tomatsaus og spaghetti med salat til f. eks. Lager noe til ham tilnærmet det vi skal ha. Når vi lager pizza får han pizzasnurrer uten ost. Pizzaen blir så tørr når den lages som vanlig og stekes uten ost. Jeg tenker at jeg skulle kjøpt noe oksehaler el. og kokt kraft på det og fryst ned, men har ikke kommet så langt ennå. Denne kraften kan jeg jo bruke som saus så maten hans ikke blir så tørr. Alle buljonger inneholder soya. Men du som ikke trenger å unngå soya kan jo lage brun saus selv av buljong og jevning. Ellers så er jo en boks med hermetiske tomater fint som saus. Bare steke noen grønnsaker og tøm over en boks. TIl fisk bruker vi smeltet blåsmør. For vår del så inneholder uansett nesten alle disse erstatningsproduktene soya. Ellers så bare tømmer jeg over litt mais så spiser han samme hva det er Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141564213-melkeallergi-og-palmeolje/#findComment-141566178 Del på andre sider Flere delingsvalg…
emilpågang? Skrevet 27. mars 2010 #3 Del Skrevet 27. mars 2010 Tips til ost på pizzaen kan være bøffelmozarella, det funker hvis det bare er kumelk sønnen din reagerer på. Jeg spiser både bøffel mozarella og feta ost på geit. Har glutenallergi i tilegg, så saus er ikke tema her heller. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141564213-melkeallergi-og-palmeolje/#findComment-141646257 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå