maeve er tobarnsmamma<3 Skrevet 10. mars 2010 #1 Skrevet 10. mars 2010 Hei! Lurer på om jeg har lagd oss til en utrolig dårlig vane her i huset. Heer kveld når hun skal legges, er jeg nødt til å amme henne i søvn i vår seng, for så å la henne sove der til jeg skal legge meg, da flytter jeg henne over i egen seng. Prøver jeg å legge henne over rett etter mating når hun ligger i halvsvime ved puppen våkner hun kjapt, og begynner å sutre. Smokk vil hun ikke ta (trodde jeg hadde fått det til her en kveld, men neida!), så det er vel det at hun bruker puppen til smokk, merker jo det at hun ikke spiser, bare koser.. Om dagen sover hun i vogna enten ved at vi er ute og går eller at hun ligger på gangen i vogna. Har frem til nå vært nødt til å trille vogna over dørstokken her inne for å få henne til å sovne. Prøver meg nå med å bare legge henne rett nedi vogna etter mat når jeg ser at hun er trøtt, men det funker som regel ikke. Har fått det til et par ganger, men da har jeg sikkert tatt henne i akkurat rett tidspunkt. What to do? Er ikke noe spesielt begeistret for disse skrikemetodene ved legging, er det noe annet som kan fungere? Hadde vært så deilig å latt pappaen ta seg av leggingen av og til! Og vil jo gjerne venne henne av med denne uvanen vi har laget oss..selv om de sier at så små barn ikke kan få uvaner har jeg hørt.
MathildeC Skrevet 10. mars 2010 #2 Skrevet 10. mars 2010 Jeg hadde en liknende situasjon med førstemann, hun sovnet ved puppen men våknet når jeg la henne over i vogn eller seng. Trilletur var det eneste som hjalp (er jo bra for å gå ned i vekt da..!). Ved 3-4 mnd alder bestemte jeg meg for at nok er nok, og jeg begynte å legge henne i sprinkelsengen når hun skulle sove. Jeg innførte rutine (skifte bleie, synge en sang, trekke rullegardinen ned) og la henne ned. Satt ved sengen og beroliget (ja, må innrømme at hun gråt). Ble det hysterisk gråt, tok jeg henne opp. Slik satt vi da, og leggingen tok ofte 30 min. Men etter bare noen dager gikk denne tiden betraktelig ned, og tilslutt kunne jeg spasere triumferende ut av rommet mens hun sovnet - uten noen gråting. Dette er kanskje en skrikemetode i dine øyne, men jeg satt ved siden av sengen hele tiden, og tok som sagt opp ved behov. Så begynte hun i bh og der sov de ute. Etter det måtte jeg alltid ut og trille igjen når hun skulle sove, he he.
Rampongi Skrevet 10. mars 2010 #3 Skrevet 10. mars 2010 Vi hadde uvanen at jeg måtte vugge piraten i søvn med sang på fanget, på den alderen. Jeg starta med å synge mindre, vugge mindre og tilslutt bare satt med henne på fanget og strøk henne over hånda, eller håret. Så starta jeg med å legge henne ned i senga omtrent sovende, deretter litt og litt mer våken, til vi slutt kunne legge henne rett ned. Dette brukte vi nok en mnd tid på. Det var lite skriking, men mulig vi var heldige. Dette var før jul, like over jul flytta hun inn på eget rom og ny seng og det gikk over all forventning. Så det er bare å begynne og tenke over hva dere gjør ved legging og start forsiktig med å endre det til slik dere vil ha det.
Gjest eelis+kian Skrevet 10. mars 2010 #4 Skrevet 10. mars 2010 Hysj-metoden! Det blir en del skriking, men den anbefaler jeg på det varmeste :-) Vi brukte tre dager, og etter det har han sovnet helt av seg selv. Første dagen tok det 15 min, så 5 min, og siste dagen tror jeg det tok noe sånt som 2 min. Og nå sovner han uten å sutre engang. Herlig! Legg baby når hun er trøtt, våken, mett og tørr. Når/hvis hun begynner å gråte, hold en hånd på hodet hennes, og en hånd på brystet, mens du sier "Shh" så høyt at du overdøver henne. Juster volumet etter hvor høyt hun skriker, men du skal alltid overdøve henne. Når hun slutter å gråte, slutter du å hysje. Du bør sitte på en stol de første dagene, for du kommer til å bli svimmel, hehe. Det er lurt å ha en fast kveldsrutine, legge til samme tidspunkt hver dag, og roe ned før du legger henne, så hun ikke blir så oppkavet og gira. Lykke til :-)
Julelita Skrevet 10. mars 2010 #5 Skrevet 10. mars 2010 Vi tok en gradvis overgang med tulla vår. Hun tar heller ikke smokk. I starten ammet jeg henne i søvn i senga vår. Så begynte jeg å ta puppen ut av munnen hennes før hun sovnet, men fortsatt ligge inntil med puppen helt mot kinnet hennes, slik at hun fikk kos når hun sovnet. Når hun var trygg på dette, hadde jeg litt avstand mellom oss slik at hun ikke lå borti puppen, men strøk på henne og koste fremdeles. Neste skritt var å gå ut av soverommet før hun sovnet. Da lot jeg henne ligge i vår seng akkurat slik hun lå når jeg ammet henne, og flyttet henne over i egen seng etter at hun hadde sovnet. Dersom hun begynte å skrike, kom jeg å la meg sammens med henne i senga. Når hun roet seg ned, gikk jeg ut igjen (av og til sovnet hun da). Når hun hadde lært seg å sovne av seg selv i stor-sengen, begynte jeg å legge henne i egen seng. Hadde døra åpen slik at hun hørte oss på stua (gjorde jeg forresten også før). Om hun begynte å skrike, kom jeg inn på rommet og strøk henne på kinnet, osv. Om dette ikke roet henne, fikk hun komme opp i storsenga litt. Begynte ikke å bære på henne, og tok henne ikke ut på stua. Etter hvert begynte hun å sovne av seg selv. Nå er rutinen: mat + kos i storsenga, deretter legge henne ned i senga, si god natt og gå ut. Hun er nå snart 4 mnd. Vi begynte med dette da hun var 2 mnd, og fikk etablert en god leggerutine på litt over en uke. Har ikke lest om dette noe sted, men vi prøvde oss fram og dette fungerte.
maeve er tobarnsmamma<3 Skrevet 12. mars 2010 Forfatter #6 Skrevet 12. mars 2010 Prøvde denne hysj-metoden til Eelis her igår, og kan ikke si at den var noen umiddelbar suksess her i gården..Begynte med sutring og forsiktig hysjing, endte med hyyyling og meg sittende på siden som hysjet for full hals! Roet seg ned innimellom, for så å begynne å hyle igjen. Etter å ha holdt på sånnt en god stund hadde jeg ikke hjerte til det mer og tok henne opp til meg i senga. Da sovnet hun med en gang..
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 12. mars 2010 #7 Skrevet 12. mars 2010 Hysje-metoden funker nok dessverre ikke på alle, det kommer nok litt an på babyens personlighet/ temperament. Funka aldri her i huset, enten ble hun bare liggende der i senga lys våken eller så hylte hun seg opp i dimensjoner. Nytta ikke å hysje aldri så høyt da nei;) Men hun er jo bare 3 mnd, så hvorfor stresse egentlig, hvis dette er en løsning som funker greit for alle parter..? Mange opplever at babyen gradvis venner seg av med slike vaner av seg selv m tiden, etterhvert som den blir eldre endres jo ofte dets behov rundt leggesituasjon/ søvn=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå