Gå til innhold

hvordan er dagsopplegget ang. mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

når dere begynner å gi grøt osv?

min er 4mnd nå, og får kun mme, så jeg tenkte å begynne med tilvenning av grøt,

men til hvilket måltid?

og hvordan gjør dere det når de små begynner med middagsglass og frukt pureer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg startet med grøt til lunsj (litt før 4 mnd da han suttret å var sulten hele tiden) i tilfelle han fikk vondt i magen. Nå får han en halv porsjon til lunsj og litt over en halv til kvelds. (driver enda å øker opp). Har prøvd både frukt å grønnsaker men grøten er det eneste han ikke får magevondt av. Skal kun gi han grøt noen uker til så skal jeg prøve meg på frukt i gjen tror jeg. Eller noe middag av noe slag.

Skrevet

takk!

noen flere, som har holdt på litt lenger?

Skrevet

Vi begynte med grøt på kveldstid først, da lillemann var 4mnd. Ga kun grøt på kveldstid fram til han var rundt 5mnd, mormelk eller erstatning ellers. Ved 5mnd begynte vi med fruktmos til lunsj, dvs rundt kl 11 om dagen, frokost var fortsatt pupp i senga ;) Etter 6mndskontrollen begynte vi å gi middagsmat på glass ved middagstid for barnet etter råd fra helsesøster, dvs rundt kl 15 (eller ca fire timer før kveldsgrøten blir gitt). Han har hele tiden spist et helt glass med middag hver dag. Nå spiser han i tillegg gjerne brødskive til lunsj.

Dagsplanen er derfor som følger:

Frokost rundt 7: morsmelk

Lunsj rundt 11: brødskive med leverpostei, fruktmos (denne dropper vi noen ganger) og vann

Middag rundt 15: middagsmat på glass og vann

Kveldsmat rundt 19: grøt og vann

Nattamat ved leggetid: morsmelk

Han har til enhver tid flaske med vann eller utblandet babysaft, og vi gir banan, fruktmos eller litt yoghurt (ikke mye, og alltid sammen med noe annet) etter behov. Han får også smake vår middagsmat innimellom, men da kun som et lite mellommåltid mellom middag og kveldsmat. Lillemann sover hele natten, så det virker som om dette matopplegget funker bra for han i allefall :)

Et tips vi har fått er at når barnet er i alderen 7-12mnd er det utrolig viktig å la det smake på alt mulig av mat - også det du selv ikke liker. Vær obs på eventuelle allergiske reaksjoner og gi derfor kun litt om gangen. Det barnet får smake på nå, og liker vil det også mest sannsynlig like når det blir litt større. Gleden var imidlertid stor hos mor da lillemann ikke likte avocado, jeg HATER nemlig det selv og blir nesten dårlig av å mose det ekle avocadokjøttet... ;)

Det er bare å prøve seg fram, lykke til :)

Skrevet

lillemann er forresten 7,5mnd gammel nå, det glemte jeg å skrive :)

Skrevet

Vi begynte med smaksprøver av avokado og banan rørt ut i mme da hun var nesten 4 mnd. Dette ble formiddagsmåltidet sånn i 10-11 tiden, som fremdeles den dag idag er et fruktmåltid, men nå varierer vi mer med frukten. Så utvidet vi til hjemmelaget grønnsaksmos med olje og mme til middag i 15-tiden, etter ca 2-3 uker. Og tilslutt, da hun var 5 mnd, innførte vi grøt til kvelds ca kl 18-19. Så nå blir hun 6 mnd neste uke, og slik ser dagen ut:

0700: mme

1100: Frukt+mme

1500: Middag + mme

1900: grøt+mme+vann

Gir og vann om dagen mellom måltidene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...