Renate :-) Skrevet 9. mars 2010 #1 Skrevet 9. mars 2010 Er absolutt ingen kokk men man lærer så lenge man lever, og jeg er blandt de som ofte tyr til toro poser men skulle gjerne sluppet hadde jeg bare hatt litt mer kunnskap... Finnes det en god enkel basis oppskrift på alt dette jeg ramser opp og gjerne med noen små vrier slik at ikke pizza og lasagne smaker det samme om dere skjønner hva jeg mener? .-) Kan slikt som dette fryses ned?? Det ville jo gjort alt mye enklere...
erteposen + 4 Skrevet 9. mars 2010 #2 Skrevet 9. mars 2010 Vi lager en tomatsaus som vi putter i fryseren i porsjonspakker. Putter de i en frysepose og klapper de flate, og stabler de!!! Den tilsetter vi krydder etter hva den skal brukes til. 1 liten surra løk finhakka, og 1-2 kvitløksfedd tilsettes mot slutte. 2-3 bokser gode hermetiske tomater, 1-2 ss tomatpure eller 5-6 soltørka tomater, salt, sukker og pepper. Kok under lokk i 10 min, og smak om den trenger mer sukker og salt. En kan gjerne ha i et par laubær. Jeg kjører den glatt med stavmikseren til slutt. Vi tar opp en pizzabunn, en pose tomatsaus som tines rask siden den er flatklemt og drysser oregano over. TIl pasta tilsetter jeg ofte chilli:)
erteposen + 4 Skrevet 9. mars 2010 #3 Skrevet 9. mars 2010 Du kan lage en enda større porsjon, og det er digg å ha ferkse tomater i. Soltørka gir bedre smak enn tomatpure.
erteposen + 4 Skrevet 9. mars 2010 #4 Skrevet 9. mars 2010 he, he...glemte at vi bruker olivenolje i, og gjerne et par ansjos.
Mamma til 2 søte jenter Skrevet 9. mars 2010 #5 Skrevet 9. mars 2010 Denne hørtes utrolig mye bedre ut enn Toro sausene... Jeg har nå lagret den på dataen og kommer til å prøve den ut! Selv om jeg ikke er HI; Tusen takk, erteposten + 4!
Gjest irismor Skrevet 9. mars 2010 #6 Skrevet 9. mars 2010 1 boks hakkede tomater 1 lite glass tomatpure 1 lite glass med lunkent vann (bruk tomatpureglasset) 1 ts tørket oregano salt og pepper og en dæsj olivenolje Og det går fint an å bruke hakkede tomater med basilikum/hvitløk eller oregano.
Renate :-) Skrevet 10. mars 2010 Forfatter #7 Skrevet 10. mars 2010 Bortsett fr at jeg ikke er så glad i soltørkede tomater så hørtes begge oppskriftene flotte ut... Tror jeg må prøve en dag.... Flere??
frk Nilsen Skrevet 10. mars 2010 #8 Skrevet 10. mars 2010 Erterposen sin grunnsaus er ikke langt unna min ;-) Men jeg liker å svisse hvitløken sammen med løken, og spanderer gjerne litt buljong og tabasco i. Eller frisk chili om jeg har. Til spagetti så bruker jeg alltid masse grønnsaker: Løk, gulrot, paprika og selleri. Har som oftest like mengde(eller mer) grønnsaker som karbonadedeig. Bruker oregano og basilikum i pastasaus. Hvis det kun er tomatsaus og pasta har jeg ekstra chili og sorte oliven i. Blander i fetaterninger ved servering. Til pizza holder det med oregano, evt litt frisk basilikum på toppen av pizzan. Jeg pleier som oftest å ta oreganoen oppå pizzaen når jeg slenger den i ovnen. Når jeg lager lasagne har jeg omtrent lik saus som spagetti, med en kraftig ostesaus(minst 2-3 oster) til, som har masse hvitløk og urter i seg. Samme type kjøttsaus er god til Shepards Pie, ha i litt rødvin og jevn den med litt maizenna. Ha i ildfast form og gratiner den med hjemmelaget potetmos(mandel eller søtpotet er digg) med parmesan i. Ost på toppen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå