Gå til innhold

time på riksen til utredning i dag - trodde jeg... :(

Ella <3skatten min<3

Anbefalte innlegg

Har forsøkt på familieforøkelse i 15 måneder nå... uten hell.

Har PCOS, og fikk derfor pergotime. Ble gravid i pausemåneden etter første kur (dobbel vel å merke), men endte i SA i uke 7.

Ble gravid 8 uker senere, fikk da crinone progesteron vaginal gel, uten at det hjalp. Endte i MA i uke 7 - etterfulgt av utskrapning.

Ble så gravid for tredje gang. Fikk Albyl-E, Klexane og Pregnyl inj - dette endte også i MA i uke 7 - etterfulgt av medikamentel abort.

Har hele veien blitt fulgt opp på Gynekologklinikken i Drammen, men etter abort nummer tre ble jeg henvist til Rikshospitalet. Fikk beskjed om at gyn.klinikken ikke hadde noe mer hjelp å tilby, og at det var på tide å kalle inn ekspertisen.

Jeg var overlykkelig over å få time allerede 9 mars - og så virkelig frem til denne timen. Jeg og mannen min ordnet oss begge fri fra jobb og møtte opp på IVF poliklinikk i dag. Vet ikke hva jeg hadde forventet at skulle skje i dag.... men forventet absolutt mer enn det vi fikk. Var en helt vanlig konsultasjon, der jeg ble spurt ut om de tre abortene, og legen jeg var hos virket skeptsik til at jeg hadde fått så mye medikamentell hjelp så tidlig ved gyn,klinikken. Hun stilte seg også undrende til at jeg var blirr sendt til dem - hun mente jeg like gjerne kunne reist til Drammen Sykehus (jeg følte meg med andre ord veldig velkommen der jeg satt). Spurte litt ang kosthold, men fikk ikke annet svar enn at jeg var så slank og fin, så det skulle jeg ikke tenke på (prøvde å forklare at grunnen til at jeg var "slank og fin" var et ketogent kosthold der jeg kun spiser fett og proteiner - alt annet går jeg opp i vekt av, men det ville hun ikke høre snakk om). Og jeg som hadde håpet på å få metformin, slik at jeg kunne spist et mer variert kosthold med innskudd av frukt og grønt! *sukk*

Etter ti minutter med prating ble jeg kasta opp i stolen - tok en innvendig ultralyd, og det var det. Så fikk jeg tre blodbrøve rekvisisjoner, som skal taes tre ganger i løpet av menstruasjonssyklusen for å måle progesteron. Men noen andre undersøkelser var det ikke aktuelt å starte med, for jeg virket så frisk og rask i følge papirene. ( HALLO - tra aborter på under syv måneder og PCOS er vel en indikasjon på at noe ikke stemmer). Ble sendt ut igjen med beskjed om at vi fikk fortsette å prøve, og at sjansen for å lykkes var 60%.

Hva i alle dager liksom ??? Var det alt ? Jeg begynte selvsagt å grine i bilen, full av frustrasjon og sinne over denne "bortkastede timen". Føler meg i bunn og grunn som en kasteball i systemet.... problemet er at ballen nå har forsvunnet ut av banen... har nemlig ingen steder å henvende meg nå føler jeg. Hva i alle dager skal jeg gjøre nå da jenter ? ikke vet jeg...............................

Fortsetter under...

Hørtes litt likt ut som mitt første møte med utredning det:

http://www.barnimagen.com/forum/thread/141306129

bare at min lege i tillegg var direkte frekk og nedlatende.

Nå er jeg gjennom alle blodprøvene og skal tilbake i morgen for

å undersøkelse av livmorhulen, håper på å få litt mer info da!

Hei Ella

Huff, så dårlig stil av legen. Forstår godt at du ble lei deg etter den timen.

Da jeg var på utredning, syns jeg også det skjedde veldig lite.

Det ble litt snakk om sykdomshistorie, familie, abortene og livsstil. Så en gyn. undersøkelse, og så rekvis. til en helt haug med blodprøver og kromosonprøve.

Etter ca 2-3 mnd fikk jeg svar på prøvene, som viste at jeg har lett for blodpropp (b.la. leiden mutasjon).

Jeg har hatt 3 graviditer med blodfortynnede medisin siden utredninge, og alle har endt i abort.

Om jeg blir gravid igjen skal jeg bruke prednisolon (kortison), crinone og Trombyl (blodforynnende medisin)... Prednisolon behanligen går under tanken om at man har et overaktivt imunforsvar og at "killer cells" i livmoren støter bort forsteret. Dette er veldig nytt, og ikke ferdig forsket på. Derfor heller ikke så mange leger skriver ut dette/vet om det.

Men det er kanskje noe du kan ta opp med legen i neste runde når du skal få svar på prøvene?

Jeg kommer også til å begynne hos akupunktør i god tid før neste "runde" for å se om det kan hjelpe.

Lykke til videre!

Tusen takk for svar :)

Synes det er synd at alt innen helsevesenet skal ta så fordømt lang tid, og i tillegg så er det så utrolig stor forskjell på hva slags behandling/hjelp man får, avhengi av hvor/hvem man går til.

Jeg har bestemt meg for å ta saken i egne hender, og gjøre det jeg kan for å få metformin - er absolutt verdt et forsøk mener jeg. Satt oppe i går kveld og fant diverse artikler der det står at jenter med pcos kan ha god effekt av metformin, og at dette kan redusere sjansen for abort. Så nå venter jeg bare på at legekontoret skal åpne, så skal jeg bestille time til glukosebelastnings test. Blir det utslag på denne (noe det ble sist jeg tok den) så er det lettere å få argumentert til seg en resept på metformin. Her skal jeg prøve det som prøves kan!!

Håper du går helt i mål med neste svangerskap Ludde - har lest at mange har god effekt av kortisonpreparater....Sender MASSE babystøv og gode tanker din vei :) Kanskje jeg skal lufte denne ideen for legen jeg brukte på gynekologklinikken..... kanskje de er villige til å hjelpe meg der nå som jeg har blitt "avvist" på rikshospitalet. Krysser fingrene for oss begge - og for alle andre "slitere" der ute :)

HURRA - det lønner seg å undersøke litt selv og stå på kravene :)

Tok kontakt med gyn.klinikken og legen jeg har brukt der. Siden riksen virket lite villig til å gjøre noe fra eller til så ønsket hun å fortsette å følge meg opp *gledeshyl* - noe jeg setter STOR pris på, hun er en alle tiders lege og person. Vi ble enige om at jeg skal begynne på metformin, grunnet utslag på glukosebelastningstest og ustabilt/høyt blodsukker. Etter 8 uker på metformin skal jeg inn til kontroll og for å planlegge veien videre.

Så nå blir det regnfrakk på oss frem til jeg har gått på metformin en 4 ukers tid - vil la kroppen bli vant til legemidlet og forhåpentligvis stabilisere seg litt. HURRA HURRA HURRA - kjenner håpet er på vei tilbake, og jeg nærmest bobler over av glede i dag :) :) :)

• 4 uker senere...

Usch, jag kænner igen mig.

Efter att tre gånger fått beskjed att det ikke finnes mer å gjøre, hamnet vi på riksen- Vi møtte en lege som virket ha de samme ideerne som jeg har, men har sedan dess møtt forskjellige leger som ikke vært oppdatert på situasjonen.

Mannen min mener at jeg prøver å manipulere situasjonen å han har vel delvis rætt, men jeg vill så gjærne få til det vi ble lovte første gangen (det endrer sig hele tiden).

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...