Astra71 - tvillingmor Skrevet 9. mars 2010 #1 Del Skrevet 9. mars 2010 Hei alle sammen, hvordan går det med dere? Jeg er i uke 26 nå. Veldig rart. Husker da jeg var i første trimester og leste innlegg fra de som var i uke 25, 26 osv. Jeg tenkte: 'Så heldige de er...de er jo over halvveis! Når jeg bare kommer dit, så kommer jeg til å føle meg så trygg!' Og nå er jeg der selv :-) Det er en god følelse (selv om jeg nok aldri blir så trygg som jeg skulle ønske). Og nå har vi også begynt på tvillingforberedende kurs. Tre kvelder før termin, og én kveld etter fødselen. Etter første kvelden ser jeg at dette blir utrolig nyttig! Neste gang er det ei jordmor som selv har tvillinger som skal ha kurskvelden, og da får vi også en omvisning på fødeavdelingen. Jeg gleder meg til å få avmystifisert dette med fødselen littegrann, for jeg må innrømme at jeg har begynt å tenke en del på den. Har jo ingen barn fra før, og kjenner at det er lett å grue seg når man skal inn i noe som er så ukjent. Har liksom ikke kontrollen i det hele tatt... :-/ Men, i følge kursholder vi hadde første kvelden, må vi ikke finne på å grue oss. Hun sa at den tiden hun hadde på sykehuset, med to små babyer, var helt fantastisk, og at selv om hun ikke ville hatt spedbarnsperioden om igjen, så kunne hun godt tenke seg å få tiden på sykehuset om igjen(!) Så vet vi det :-) Og det hjalp faktisk litt å høre, også. Er det noen andre som skal på fødselsforberedende kurs her inne? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141559410-tvilling-f%C3%B8dselsforberedende-kurs/
Gitte ♥tvillingmamma♥ Skrevet 9. mars 2010 #2 Del Skrevet 9. mars 2010 Gratulerer med å ha kommet så langt. Vil bare si til deg at ikke bruk tid på å grue til fødsel. Det ger bortkasta tid. Nyt heller den siste tiden, snart blir det tungt, men kos deg med magen likevel, den er borte før du aner det.... Jeg gikk ikke på noe fødselsforberedende kurs, ikke grudde jeg for fødsel heller. Og fødselen - den gikk som en drøm. Hadde en normal vaginal fødsel og det var en stor og flott opplevelse som jeg kan gjøre igjen når som helst. De første tre månedene etter fødsel derimot, gjør jeg IKKE igjen :-) Lykke til !!!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141559410-tvilling-f%C3%B8dselsforberedende-kurs/#findComment-141560330
Lie79*har blitt mamma* Skrevet 9. mars 2010 #3 Del Skrevet 9. mars 2010 Så spennende Astra:o) Gleder meg til jeg er der du er nå! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141559410-tvilling-f%C3%B8dselsforberedende-kurs/#findComment-141560404
tromsøjenta Skrevet 9. mars 2010 #4 Del Skrevet 9. mars 2010 Heia Astra71:-) Tenk så langt vi har kommet! Jeg er i dag 26+1 og har regnet meg fram til at det i dag er 100 dager til terminen:-D Jeg kom for et par uker siden på at jeg for lenge siden hørte om svangerskapskurs, men ikke den siste tiden. Har egentlig ikke hørt noe om det de siste årene... Jordmor har heller ikke sagt noe om det. Skal spørre henne neste gang jeg er der. Jeg har meldt meg på yogakurs for gravide. Det begynner om to uker og der er det noe fødselsforberedelse Jeg gruer meg egentlig ikke til fødselen enda. Tenker mer på om lille gutten vår er frisk og at det ikke skal skje noe med ham under fødselen. Mine tanker er nok veldig påvirket av jobben min. Jobber med barn med alle mulige sykdommer og skader som krever sykehusinnleggelse. Derfor kan det noen ganger virke som det er et mirakel at det finnes barn som er født friske, til rett tid, uten fødselsskader og som forblir friske... Vet jo at de fleste er friske, men blir litt rar i hodet;-/ Jeg håper du er i bra form! Kroppen din har jo enda større påkjenning enn meg/oss enling-gravide. Klem fra Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141559410-tvilling-f%C3%B8dselsforberedende-kurs/#findComment-141560857
Astra71 - tvillingmor Skrevet 10. mars 2010 Forfatter #5 Del Skrevet 10. mars 2010 Hei Gitte! Tusen takk for oppmuntrende ord! Jeg setter stor pris på å høre om de som har hatt positive fødselsopplevelser, og særlig de med tvillinger :-) Det virker veldig beroligende på meg, merker jeg. Jeg håper også på vaginal fødsel, det blir vel strevsomt nok de første ukene etter hjemkomsten om man ikke skal bale med et operasjonssår i tillegg. Jeg skal forsøke å følge rådet ditt om å nyte den siste tiden så godt jeg kan! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141559410-tvilling-f%C3%B8dselsforberedende-kurs/#findComment-141563033
Astra71 - tvillingmor Skrevet 10. mars 2010 Forfatter #6 Del Skrevet 10. mars 2010 Hei Lie79! Jeg skjønner godt hva du mener. Da jeg var der du er nå, så virket 26. uke som en slags utopi. Jeg kunne nesten ikke se for meg at jeg skulle komme så langt, og syntes det var veldig rart å lese innlegg fra de som hadde kommet seg dit. Men tiden går jo så utrolig fort, og vips(!) så er du her, du også! Før du aner det :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141559410-tvilling-f%C3%B8dselsforberedende-kurs/#findComment-141563049
Astra71 - tvillingmor Skrevet 10. mars 2010 Forfatter #7 Del Skrevet 10. mars 2010 Hei Tromsøjenta! Ja, du er jo akkurat en dag foran meg, du :-) Det er helt fantastisk at vi har kommet så langt, synes jeg! For bare et par måneder siden drømte jeg masse om hvordan dette skulle bli, og det er akkurat så bra som jeg trodde Det var jordmoren om tipset meg om tvillingforberedende kurset, så du kan sikkert få noen tips fra henne, ja. Men yoga er også bra - ei venninne av meg fortalte nettopp at da hun fødte sine tvillinger i fjor, så fikk hun litt problemer med å puste som hun skulle under fødselen. Men så kom hun på en pusteteknikk hun hadde lært på yogakurset for gravide, og da hun benyttet seg av den gikk alt kjempefint! Jeg har tenkt å be henne om hun kan vise meg den teknikken Ellers skjønner jeg godt at du blir litt 'yrkesskadd' når du har den jobben du har. Jeg for min del har ei venninne med en multihandikappet sønn som ble født tre måneder for tidlig, og bare det er nok til at jeg har en smule angst for at tvillingene skal komme før tiden...må bare knipe igjen noen uker til, så skulle jeg være rimelig trygg :-) Formen er sånn passe. Jeg har ingen kroppslige plager, som bekkenløsning e.l., og jeg som pleier å ha vondt i korsryggen kjenner nå ingenting til ryggsmertene. Jeg har faktisk ikke vært så god i ryggen på mange år(!) Det som hemmer meg er imidlertid at jeg er så sliten/utmattet. Orker veldig lite, og må legge meg nedpå. Veldig kortpustet. Det skyldes antageligvis at det er to av alt der inne (to morkaker som skal ha blod osv). Men alt i alt har jeg det veldig bra akkurat nå Håper det samme gjelder deg! Vi må holde hverandre oppdaterte utover våren! Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141559410-tvilling-f%C3%B8dselsforberedende-kurs/#findComment-141563092
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå