Gå til innhold

Å aktivisere ei på 9 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Haha..jeg husker jeg begynte samme type tråd da tulla var 1 mnd.

Ja, vi har gått hjemme nå siden fredag siden lillemor er syk. Vi har avlyst barseltreff, besøk og arrangement kommunen driver. Hele familien har vært syke, derfor har vi holdt oss inne. Nå begynner jeg å kjenne at det tar på.

Hva gjør dere med en på 9 mnd? Har dere dem foran TV'n eller er det helt tabu? Hvor lenge kan hun styre for seg selv før jeg burde få dårlig samvittighet?

Tips til aktiviteter?

Føler jeg kan omtrent tre sanger. Disse synger jeg på repeat!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel denne tiden hvor de begynner å flytte seg mer det er ekstra mye å gjøre for oss foreldre. :) Men vi får tenke på det er en liten periode, så kommer vi igjennom det. Er en morsom tid nå, men jeg kjenner også jeg er utrolig sliten når kvelden kommer og snuppa er i seng.

Stua vår ser ut som en lekepark akkurat nå. Lekegrind, lar den stå oppe så hun kan krabbe ut og inn som hun vil. Babymatte/gymmatte på gulvet, gåbil, aktivitetsbrett osv, men hun blir jo lei alt det når dagen nærmer seg slutten. ;) Åsså er hun veldig mammasyk om dagen, er jo naturlig det på denne alderen.

Hun sitter kanskje bittelitt foran tvn, men ikke noe jeg lar henne gjøre ofte.. Hun vil ikke sitte i vippestolen lengre, skal være full fart hele dagen..hun ser kanskje en halv drømmehagen episode og så er det nok. :) Synger litt og lese en bok eller to, bærer henne rundt, så leker hun litt for seg selv, passer på så hun ikke går noen steder hun ikke får lov til, fks tvbenken osv, sover en lur, spiser mat, og så er det pån igjen med samme greia.

Jeg syns det er bra hun leker alene jeg, for da blir hun selvstendig. Noen ganger prøver hun å se opp på meg, men møter jeg blikket hennes da, blir det surving. ;) Ikke lenge hun leker alene, før hun vil ha oppmerksomhet, men bare det å bli pratet til eller få en kos er nok for henne, så leker hun videre.

Jeg lar henne sitte å leke alene så lenge det går, for å si det sånn. :) Vanskelig å si sånn ca tid, for det er så forskjellig fra dag til dag, men ikke så lenge uten at jeg har pratet med henne eller tatt henne vekk fra noe. Vi leker også mye sammen på gulvet. Er stortsett mest på gulvet om dagen jeg nå føler jeg. Er jo rene klatrestativet for henne jeg nå. Men sånn skal det vel også være! :D

Skrevet

Vi er midt i den verste "jeg vil til mamma" perioden. Han kan ikke se meg engang før han begynner å sutre. Før kunne han leke lenge alene på gulvet, men nå er det maks 5min. Vi leker mye sammen på gulvet, vi har en del forskjellig leker nå så finner bare en ny hvis han går lei. Ting som ruller eller ting man kan bygge opp og dytte ned igjen er mest popluræt for tida også gåbilen. Vi leser også en del, men er ikke alltid vi kommer lenger enn en side. Eller så synger vi alt av sanger som dukker opp i hodet mitt. Noen ganger bare dikter jeg en sang også som stort sett bare blir noe tull.

Hvis du er i mangel på sanger så bør du investere i en barnesangbok. Vi kan også gå oss en tur mens poden sitter i vogna. Han synes det er veldig spennende når vi møter andre mennesker, selv om han begynner å bli litt sjenert

Skrevet

Tusen takk for fine svar! Ting som ruller; fint tips. Hun er glad i å putte klosser oppi små bokser, og at jeg jager henne krypende (så lenge man har energi til det, hehe)

Høres ut som hjemme hos oss, det her :) Skulle så gjerne kunnet flere bevegelsessanger, men det skorter på! Har en liten barnesangbok, men må vel skaffe en av de store. Takk for tips.

Hun her er også blitt veldig mammakjær og vil opp i fanget, men jeg er bevisst på å la pappa'n være sammen med henne så mye som mulig. Jeg har hørt så ofte om familier der barna nesten avskyr faren. Det orker jeg ikke hos oss! Dessuten er jeg den utolmodige og han den rooooolige her i gården, jeg merker hun trives veldig godt hos ham.

Ellers har jeg funnet meg i at jeg tilbringer latterlig mye tid på gulvet om dagen. Spiser, leser avis...alt. Leker og passer på at hun ikke slår seg helseløs!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...