kyllingen:) Skrevet 9. mars 2010 #1 Del Skrevet 9. mars 2010 Jeg har hatt en SA (august 09) og en MA (mars 10). Jeg vet jeg ikke hører til under denne gruppen(enda), men jeg tenkte at det var dere som hadde mest greie på dette:) Da jeg var hos gynekologen min og fikk fastslått en MA, sa han at neste gang jeg ble gravid, kunne jeg komme dit med en gang, så han kanskje kunne hjelpe meg. ( han mente ikke tidlig UL). Jeg fikk ikke med meg alt han sa siden jeg var så fryktelig lei meg, men hørte noe om fertilitetsklinikken osv. Det jeg da lurer på er hvilken hjelp jeg kan få uten å ha hatt en utredning først? Han kan jo ikke vite hvorfor jeg mister??? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141558718-hjelp-uten-utredning/
Erle79 Skrevet 9. mars 2010 #2 Del Skrevet 9. mars 2010 Hei kjære deg! Det er helt greit at du menger deg med oss... Gynekologen din kan ikke vite hvorfor du mister, det er helt riktig. Men mange av oss med gjentatte aborter opplever, til tross for utredning, at man aldri egentlig finner ut av hvorfor vi mister igjen og igjen. Jeg har aldri fått utredning selv, det rakk jeg ikke før jeg ble gravid på ny. Det finnes noen "vidundermidler" som kan hjelpe oss med å oppnå et vellykket svangerskap, og mange leger (men ikke alle) er villig til å skrive ut resept på dette, selv uten å ha fått påvist noe galt på en utredning. I tillegg til hyppige og tidlige UL-kontroller for å roe nervene, er det mange her inne (inkludert meg selv) som har prøvd Albyl-E og Crinone. Albyl-E er blodfortynnende tabletter som hindrer fortykninger i blodet som kan føre til at fosteret ikke får nok blod/god nok blodgjennomstrømming. Albyl-E bruker man vanligvis fra påvist positiv graviditetstest til det gjenstår en måned til termin. Crinone er vaginalgel som inneholder hormonet progesteron, som bidrar til å opprettholde svangerskapet i den første delen av svangerskapet. Crinone brukes vanligvis i svangerskapets første trimester. (Korriger meg hvis jeg beskriver dette feil, jenter.) I mitt tilfelle (og i mange andres er min oppfatning) ser medisinene ut til å virke. Jeg hadde tre mislykkede svangerskap uten medisin, og nå ett vellykket svangerskap med medisin. Selvfølgelig kan det være tilfeldig, men det er i alle fall verdt et forsøk. Det kjentes godt denne gangen å vite at jeg gjorde noe annerledes enn de gangene det gikk skeis. Hvis medisin-kombinasjonen beskrevet overfor ikke fungerer er det flere veier videre, blant annet bruk av Prednisolon. Å ha uflaks (aborter) to ganger på rad er det "mange" som opplever. Oddsen for at det skal gå bra uten medisinbruk i neste svangerskap er stor (mye større enn alternativet), men det er nå uansett godt å vite at det finnes medikamenter som kan hjelpe oss (om ikke annet enn psykisk) med å komme i mål. Håper inderlig at alt går bra for deg i det neste svangerskapet... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141558718-hjelp-uten-utredning/#findComment-141559178
kyllingen:) Skrevet 10. mars 2010 Forfatter #3 Del Skrevet 10. mars 2010 Tusen takk for fint og oppklarende svar Erle79:-) Så bra at du ble gravid igjen før utredning! Glad på dine vegne! Hvor langt er du på vei og hva slags oppfølging får du? Etter å ha lest litt rundt om her, skjønner jeg at jeg er ganske heldig med min gynekolog som er villig til å hjelpe selv om jeg ikke har abortert tre ganger. Jeg kommer nok til å kontakte han ved en evt ny graviditet og se hva han har å tilby:-) Det skader vel ikke å prøve:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141558718-hjelp-uten-utredning/#findComment-141566308
*julybirth* Skrevet 17. mars 2010 #4 Del Skrevet 17. mars 2010 det samme kommer jeg til å gjøre,hatt 2 sa jeg, og som du kansje så så la jeg nettop inn en tråd, skal til akupunktur imorgen, og har stor tro på dette... er positiv iallefall, og håper d går bra neste gang jeg blir gravid.. :-) lykke til til deg :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141558718-hjelp-uten-utredning/#findComment-141599020
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå