Gå til innhold

Baby og det å spise det samme som foreldrene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når dere gir den samme middagen som dere selv spiser til babyen, hvordan gjør dere det da? Lager dere alt fra bunn av? Jeg er langt ifra noen kokk, hater og lage mat, så her er det Toro saus o.l. Hva med ferdig kjøpte kjøttkaker fra gilde for eksempel, kan man gi det? Det er jo sikkert salt i det? Sausen fra Toro er det mye salt i. Og hva med fiskeboller? Mye salt der og. Er dere super kokker hele gjengen? Jeg kommer aldri til å bli noen husmor på kjøkkenet.

Skrevet

Rundt året er jo ikke salt så farlig lengre, men allerede i ti mnd alder ga jeg innimellom litt "vanlig" mat som leverpostei ved siden av stuing laget fra bunn av uten salt :) Hs mente det ikke var farlig.

Skrevet

hm, godt spm.

vi spiser verken fiskeboller eller kjøttkaker.

Men vi spiser feks mye pasta og den kokes jo i salt vann..

Jeg tenker at piraten kanskje må få pasta kokt med eget vann (høres pæs ut), moste grønnsaker og evn litt fisk og kjøtt etterhvert.

Håper noen luringer her inne har noen gode svar til deg..

Skrevet

Sønnen min er forresten 7 mnd.

Skrevet

Jenta mi har siden hun var tja... 10 mnd (?) fått smake på alt vi har spist. Frem til hun var rundt 1 år var det bare smaking - hun likte best middag på glass - så da fikk hun det.

Jeg er heller ingen mesterkokk, men jeg er litt hysterisk på salt - så nå som hun har begynt å spise vanlig mat, har jeg tatt meg sammen og begynt å lage mye selv! Veldig kjekt for meg å få et puff i rumpa og en god grunn til å lage sunnere mat også!

Blant annet har jeg begynt å lage kjøttkaker, karbonader, fiskegrateng, pannekaker, tomatsuppe, fiskesuppe osv. Jeg har tenkt at herregud, det klarer jeg ikke, det orker jeg ikke, men det er faktisk ikke så veldig mye mer jobb og slett ikke vanskelig! Man må bare ha litt flere ingredienser på butikken. Vi har (litt) salt i maten, men da har jeg kontroll på hvor mye jeg har - og ofte kan jeg lett skille vår mat og hennes mat. Lager jeg hamburgere liker vi å ha grillkrydder eller salt og pepper på - men da lager jeg bare en egen burger til henne, før jeg krydrer resten.

Kjenner det er godt å vite hva vi alle får i oss. For i sånne poser med pannekakerøre er det mye salt - og det er superlett og mye billigere å lage røre selv, samme med suppeposer osv.

Det blir fortsatt litt toro, men mindre og mindre faktisk. Og nå synes jeg det begynner å bli moro å lage mat! :) Det hadde jeg ikke trodd for 1/2 år siden! Og ikke minst, hjemmelagde karbonader er 1000 ganger bedre enn Gilde sine! :)

Anbefaler en kokebok som heter 365 middager på en halvtime :)

Når vi koker pasta, grønnsaker, poteter osv har vi litt salt i vannet - men koker ikke eget til henne for det.

Men, vi spiser jo fiskepudding og pølser f.eks. og jeg tenker at det ikke gjør noe, så lenge hun ikke får i seg masse salt hver dag. Alt med måte.

Av pålegg får hun alt!

Skrevet

Og jeg mener - jeg virkelig hatet å lage mat tidligere.

Mannen er mye ute og reiser i forbindelse med jobb, og når jeg var alene hjemme før snuppa ble født - kunne jeg spise brødskiver til middag (evt Fjordland) i 1 uke! :)

Så når jeg sier ingen mesterkokk - så mener jeg det virkelig! (",)

Skrevet

Så flink du er, Milla! Kanskje det er håp for meg også? Har blitt litt bedre etter at jeg begynte å slanke meg og spise sunnere, for da nytter det ikke med all ferdigmaten. Men saus, go og mager kjøttkaker etc blir det ferdig enda...

Tomatsuppe, har du en god oppskrift på det?

Skrevet

Har en supergod oppskrift på tomatsuppe, skal finne den frem i kveld (har den ikke i hodet - sååå husmor er jeg ikke enda), og legge den ut.

Glemmer jeg det - det er ikke umulig - send meg en pm (",)

Og så lenge det var håp for meg er det håp for alle! (",)

Skrevet

Snuppa fikk i hovedsak morsmelk og grøt frem til året. Fikk smaksprøver av alt som ikke var farlig for henne når vi spiste. Eller også en av favorittene - mais.

Skrevet

Du kan la være å gi barnet saus, hvis det er fra pose (aparté, det tar like lang tid å lage en hjemmelaget bearnaise saus enn enn pose bearnaise, ble faktisk litt overrasket når jeg prøvde).

Han har fått vanlig middag siden han var omtrent 9 mndr gammel. Lager jeg saus til, får han kjøtt uten saus, med mindre det er gryte rett, da skraper jeg litt av sausen for å unngå for mye søl. Bruker ingen salt mens jeg lager mat, men noe halvferige vare inneholder salt, som f. eks. fiskekaker, det får så være. Vi salter etter smak ved bordet, men jeg bruker ellers helt vanlig krydder når jeg lager mat. Han får stort sett hjemmelaget mat, bortsett fra "opplagte" kjøpemat som fiskekaker og fiskegrateng (det er det vi spiser i kveld, nam!).

Er litt "husmor", men vi har begge to krevende jobber, maten på ukedager skal være klar på en halvtime. Wok med grønnsaker og kjøtt (tilsetter soyasaus ved bordet for de voksne), omelett, ferdigkjøpte vegetariske burgere, laksefilet i ovn (virkelig enkelt!), pasta med ferdigsaus eller bare med derske tomater og olivenolje...masse ting som man kan lage uten å være husmor.

Og kanskje typen din har en stjernekokk i seg? Mannen i huset overrasker i hvert fall stort her.

Det trenger ikke være vanskelig for å være godt.

Skrevet

Fra 1 år og oppover gir vi samme mat, men stort sett så spiser de det samme uansett siden vi må lage all mat fra bunnen. Det er utrolig mye salt i toro produkter. Lærer en å lage en del retter fra bunnen går det like raskt som fabrikat, men det tar litt tid. Vi hadde bratt læringskurve da vi fikk barn med allergi.

Skrevet

gi det du føle for.. jeg ga ungen min pasta skruer med pesto i dag og en liten bit kylling ... ho liker ikke middags glass pga det e så tynn suppe... ho spis brød og noe av den maten vi spis for den er mer intressan og smake mer..du kan mose potet og gi.. ell så kan du ta og litt av maten dere spis og legg til siden før dere kryddre og så mose og gi..

det er jo bare og prøve seg frem.. men ungene skal jo helst ikke ha salt, sukker og melke produkter og helst mat som er lett og tygge og svelge for dem..

jenta mi er 6 månder og får det meste lik og smake på alt vi spiser men gir ikke vis det er sterkt ell noe ho kan få i halsen..

Skrevet

Ok, takk for gode svar. Kanskje der er bare meg som gjør ting litt vanskeligere enn det er;) Skal se det blir kokk av meg etterhvert:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...