Gå til innhold

Ang.bilyd på hjertet hos barn, og undersøkelse..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Legen har nå flere ganger hørt bilyd på hjertet hos lillejenta. VI er blitt henvist til sykehuset, og skal dit imorgen.. Kjenner at jeg gruver meg veldig:/

Kan noen fortelle meg hva en slik undersøkelse innebærer?

I brevet vi fikk står det at hun først skal til sykepleier for undersøkelse, så inn til hjertelege ( og sannsyligvis UL av hjertet).

Skrevet

Det er ganske sikkert helt ufarlig =)

Veldig mange babyer blir født med bilyd på hjertet, uten at det er farlig..

Hadde det selv, og har fortsatt bilyd på hjertet..

Undersøkelsen er som du skriver, ultralyd av hjertet..

Lykke til, det går nok bra =)

Skrevet

Hei:)

Undersøkelsen på st.Olavs fungerer ihvertfall slik:

Først tar sykepleier vekt og lengde av barnet, Så blir du henvist til kardiologen. Der må du kle av ungen på overkroppen til legen skal ta UL. Da tar de på klissklass, samme som du fikk på magen din når du tok UL av babyen:) Den er oppvarmet, så det er ikke ubehagelig.

Det legen sjekker er blodstrømmen til og fra hjertet, hjerteklaffer, kammer og alle vegger. Jeg får hele tiden se alt som skjer på skjermen, og de er kjempeflinke til å forklare underveis!

Vi har tatt en drøss av slike undersøkelser. I vårt tilfelle fant de 4 hull i hjertet når han var 2 dager gammel. I dag er gutten 1 år, og oppfører seg som alle andre unger! Ingen operasjon el noe:) Dette er tilstander som kan reparere seg selv med tid.

Krysser fingrene for dere! Og lykke til:) Det går nok så bra skal du se=)

Skrevet

Vi var på en slik undersøkelse av vår gutt når han var 8 mnd. Undersøkelse foregikk med UL. Til tross for at vår gutt var veldig aktiv gikk undersøkelsen veldig greit. Han satt på fanget til pappaen under undersøkelsen, var litt urolig og skeptisk til legen innimellom, men det gikk fint å avlede han. Det tok vel en 10 min tenker jeg.

Sykepleier gjorde ikke annet enn å veie han.

Skrevet

Tusen takk for svar:) Vi skal på St.Olavs..

Tror egentlig ikke at det er noe alvorlig, siden hun er en tilsynelatende frisk og aktiv frøken på 14mnd:) Men fikk lite info fra legen som henviste oss.. Hun sa bare at nå hadde hun hørt denne bilyden flere ganger, og da ville hun ha den sjekket og registrert..

Skrevet

Da får du flinke leger! Vi har Wendy Williams:) Greit å få det sjekka, men mest sannsynlig betyr det ingenting;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...