Gå til innhold

Prøver her også: Avokado og banan-mos, kan det stå i kjøleskapet i et døgn?

Anbefalte innlegg

Gjest eelis+kian
Skrevet

Jeg laget visst litt mye for min lille gutt som enda er i introduksjonsfasen, så jeg lurer på om det kan stå i kjøleskapet til i morgen, så får han resten da? Det er blandet med mme hvis det skulle ha noe å si.

Fortsetter under...

Skrevet

mm kan stå i kjøleskapet i 3 døgn. Så regner med at mme også kan gjøre det. (men har ikke mye kunnskap om mme)

Gjest eelis+kian
Skrevet

Jeg tror ikke mme kan stå så lenge i kjøleskap, men jeg vet egentlig ikke. Jeg vet ikke om det kanskje er annerledes når det er blandet med mat..?

Skrevet

Leste på flaskemelk forumet, at den kan stå i et døgn i kjøleskapet:

det var de boksene med ferdig blandet mme da.

Skrevet

Altså når den var åpnet

Skrevet

Det står på pakken at MME ikke skal oppbevares lenger enn 24 timer i kjøleskap... men vet ikke om det gjelder bare ferdigblandinger?? men det inneholder vel det samme eller????

Annonse

Gjest eelis+kian
Skrevet

På pakken med pulver-mme som jeg har står det at man aldri skal spare på oppvarmet mme, men den jeg har blandet i mosen var ikke varmet opp. Kanskje det går bra da?

Skrevet

En venn av meg har tvillinger, hun blander opp mme hver morgen, hs har sagt at man helst ikke skal gjøre det, men det er ikke farlig.

Så dette er en gang for deg. Mener du kan gi han det i morgen.

Gjest eelis+kian
Skrevet

Ja, det er jo bare halvparten av 30 ml, og han spiser ikke alt engang. Jeg kan jo smake på det i morgen. Hvis det smaker greit går det sikkert bra.

Takk for svar :-)

Skrevet

Hei, lenge siden sist!

Jeg har ikke noe svar på spm ditt, men lurer på noe: skal man gi de små mat når de er så små? Ikke bare mme hvis man trenger tillegg?

Jeg var så stresset her at jeg merket at jeg fikk mindre melk, var redd jeg skulle miste den faktisk, men da jeg leste på pakkene i butikken var det meste fra 6 mnd og opp?

Spør fordi jeg lurer, melka kom heldigvis tilbake for fullt igjen her! :)

Skrevet

Hei:)

ang. oppbevaring. jeg vet bare at ferdigblandet ikke skal stå lenger enn 24 timer i kjøleskapet, før det er oppvarmet. oppvarmet skal visst aldri oppbevares. Det skal helst aldri oppvarmes 2 ganger.

Hei Tiger!

Javisst, finnes "masse" mat fra 4 mnd og opp. Grøt f.eks ;)

Ellers masse forskjellig fruktkompotter, sviskemost, grønnsaksmost. Fra 5 mnd har de lapskaus.

Skrevet

Jeg gjorde det å dagen etter var hele smørja brun å skikkeli ekkel. Men det er jo greit å fryse ned hvis du har mulighet til det.

Gjest eelis+kian
Skrevet

Hei Tigerpote! :-)

Det finnes masse snadder for de små i butikkene fra 4 mnd. Jeg lager all maten hans selv (bortsett fra grøt), og det funker greit, det er jo mye billigere også. Jeg kikka på glassene fra 4 mnd for å se hva som er i dem, så har jeg laget moser av det :-) Også fikk jeg en bok om mat til spedbarn fra hs, og der var det en del nyttig. www.barnemat.com er også fin!

Avokado og banan-mos var en stor hit forresten, det er omtrent det eneste jeg har fått i han uten at han har begynt å gråte, hehehe. Han smattet og slurpet i seg hver skje han fikk!

Hvordan går det hos dere jenter?

Annonse

Skrevet

MME som en blander selv skal ikke stå lengre enn en time, står t o m på bakken. Dette er pga bakterier. Og avokado og banan blir jo brunt og ekkelt om det står. Jeg bruker denne retten ofte, og jeg bruker en kvart avokado og tuppen på en banan. resten av bananen spiser jeg selv mens jeg mater, det synes snuppa er kjempegøy. Avokadoen bruker jeg enten resten av selv i salaten vår, eller så sparer jeg den til neste dag. Om du skal gjøre det så kan du spare den halvdelen med steinen i. Avokado stein hindrer nemlig avokadoen og bli brun. Noen ganger blir den bare litt brun på toppen, og da skraper jeg av det brune laget, og bruker resten.

Selv lager jeg opp middager som jeg har i et par dager i kjøleskapet. Men tilsetter ikke mme før jeg skal servere, for ellers må jeg kaste den. Så da tar jeg bare litt på en babytallerken, tilsetter mms. Om snuppa vil ha mer, legger jeg mere mos på tallerkenen og tilsetter mere mme. Og resten av flasken drikker hun etter maten. Selv er jeg en person som ikke kaster mat til oss andre, lager alltid njoe av rester, sløse aldri. Men når det gjelder babyen min som ikke er så vant til bakterier enda så tar jeg ingen sjangser. Har der vært melk i går det rett i søpla.

Skrevet

hvis det var mme i ville jeg ikke spart på den. Jeg har feks spart på most mango til dagen etter, bare smakt på den før jeg gir snuppa. Men prøver å gi så fersk mat som mulig. Det er ikke alltid lett å vite hvor mye de spiser til hvert måltid altså.

Gjest eelis+kian
Skrevet

Takk for svar kirsty! Jeg har ikke gitt han mosen enda, den går nok i søpla etter det du skriver. Gode tips du har forresten, jeg kommer nok til å lage mos og tilsette mme etterpå heretter, hehe :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...