Anonym bruker Skrevet 8. mars 2010 #26 Skrevet 8. mars 2010 Jeg gikk på barneskolen på 80-tallet, og vi fikk beskjed av vår gifte lærer i 50-årene om å kalle henne frøken xxxx(Etternavn). På ungdomsskolen fikk vi mannlig klasseforstander, og han tiltalte vi ved etternavn. Når jeg senere har tatt voksenopplæring har vi brukt "lærer" som en over her sier. Tidene forandrer seg, og jeg forventer ikke at min sønn møter en frøken når han begynner i 1. klasse om ca 5 år, men antageligvis en Monica eller Geir :-)
Tokatter_USA Skrevet 9. mars 2010 #27 Skrevet 9. mars 2010 Jeg begynte i 1. klasse i 1971 og vi fikk beskjed om å kalle læreren vår Liv, ikke frøken. Men vi ble så skuffet, for vi hadde gledet oss sånn til å begynne på skolen og ha en frøken, så det ble som vi ville. Hun har hett frøken i alle år, og for meg heter hun det ennå. Hvis jeg skulle treffe henne nå og være nødt til å påkalle oppmerksomheten hennes, ville det føles veldig rart å kalle henne noe annet enn frøken. Femåringen vår går i barnehage i USA, og der heter lærerne Miss Jenny og Miss Christine, selv om i hvert fall Miss Christine er gift. Jeg tror at når hun begynner i 1. klasse, blir lærerne kalt Mr. "Jones" og Ms. "Smith". "Ms" uttales mz (med stemt s) og er en generell betegnelse for kvinner, enten de er gift eller ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå