Gå til innhold

Er det greit å kalle klasseforstanderen for Frøken ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns det .

Fortsetter under...

Skrevet

Det er ikke lov lengre en gang og jeg hadde stusset om noen i Norge hadde kalt meg frøken, he he. Ikke at jeg normalt sett underviser da.

Skrevet

Hæ ,er det ikke lov ??

Skrevet

Øh, ja, jøss, om man er femogåtti. Hva er galt med "lærer" om du skal titulere?

Skrevet

Nei det synes jeg ikke er greit.

Klasseforstanderen er utdannet lærer, ikke nødvendigvis en ugift kvinne.

Regner med at du vil kalle en mannlig klasseforstander for frøken og.... eller har du et annet kallenavn for han? Ungkaren?

Eller er det på sin plass å kalle han lærer, siden dette er hva han er utdannet som.

Skrevet

Jeg har aldri kalt noen av mine lærere for frøken. Når jeg selv underviser, liker jeg at elevene bruker navnet mitt. Fornavnet mitt, altså. Slik er det med de mannlige kollegaene mine også.

Annonse

Skrevet

Lærer går jo også greit, men etterhvert som vi blir bedre kjent med hverandre, blir det en mer naturlig overgang til å bruke fornavn, synes jeg ihvertfall.

Skrevet

Det kom et forbud på åttitallet en gang ... men mulig det er hevet igjen, hva vet vel jeg. Men jeg husker godt at vi lærte på skolen at vi egentlig ikke skulle kalle frøken for frøken, hi hi.

Skrevet

Jeg er også klasseforstander - og elevene mine bruker fornavnet mitt - heldigvis.

Skrevet

For å være skikkelig pirkete: Hverken klasseforstander eller frøken er riktig. Det heter kontaktlærer nå, og det vanligste er å bruke fornavet på læreren.

Skrevet

Hva kan man egentlig si..... Ikke kan vi si barnehagetante, ikke kan vi si frøken, ikke kan vi si søster, kassadame, stuepike eller vaskekone.

Fordi det ikke er gjevt nok.

Lærerinne, skuespillerinne, forfatterinne er jo også ord som er forsvunnet ut av språket fordi de liksom var underlegne lærere, skuespillere og forfattere. Som om det er gjevere å være mann!

Det er sånn et misforstått fremskritt.

Vi har et språk som funker, hvorfor endre på alt?

Skrevet

Kan vi ikke bare bruke det nye ordet innen arbeidslivet? Vi er KONSULENTER nemlig!

Skrevet

ingen andre som hadde frøken på skolen, og de som var gifte kallte man for "frøken fru-xxxx"?

Annonse

Skrevet

Hehe. Det spørs vel hva "frøken" vil. Forøvrig. En tidligere kollega kalte meg frøken. Han var utlending og skjønte vel ikke hvorfor jeg lo siden han egentlig mente å være høflig. Jeg forklarte at det var to giftemål og en skilsmisse siden jeg var "frøken".

Skrevet

Jo ,jeg hadde frøken :)Syns det er ett flott ord som jeg forbinder med respekt ..

Jeg må si jeg er litt overrasket over at så mange syns det er ett negativt ord .

Skrevet

Språk er dynamisk og det forandrer uansett på seg hele tiden. Hvorfor skal ikke språket følge med i tiden? Det er ganske lenge siden en kvinnes ansettelse som lærer forutsatte at hun var ugift (før krigen en gang).

Skrevet

Jeg hadde en frøken ( selv om hun var gift)

Forøvrig så heter det ikke Frøken-fru, men bare Fru eller frue...

Til en mannlig lærer ville betegnelsen vært Hr

Skrevet

Ikke hvis hun er mann.

Skrevet

Jeg og mine klassekamerater ble opplært til å si Frøken til vår kvinnelige klasseforstander på barneskolen. Men ser jo nå at det ikke er korrekt da frøken ikke har noe med å være lærer da. Vi gjorde det i god tro på at det var korrekt :)

Skrevet

De mannlige lærerne brukte vi kun fornavn på...hmmm, likestilling my ass? hehe

Skrevet

Klart det, det er koselig og nostalgisk ;)

Vår "frøken" var gift, men like gæli var hun "frøken", og det var det hun og de andre kvinnelige lærerne på barneskolen likte å bli kalt :))

De mannelige kalte vi ved fornavn.. Hehe..

Skrevet

Vi kalla også lærerinna vår for frøken på nittitalet, eg syns det er heilt latterleg eigentleg. Men også litt koseleg faktisk;)

Om det skulle kome ei titulering så ville etternamn gitt ein fin distanse og høyres meir respektfylt ut. Fornamn brukes jo no, og "du" er heilt grusomt.

Skrevet

Det er ikke naturlig for elevene å kalle læreren for frøken lengre.

Er selv lærer på vgs, og det hender at de eldste elevene kaller meg frøken, men da er det for moro skyld. Syns det er litt artig da.

Skrevet

Da jeg gikk på barneskolen, kalte jeg alltid læreren vårt for frøken. Det gjorde hele klassen også. Jeg gikk på barneskolen sent på 80-tallet.

Men da vi begynte på ungdomskolen, fikk vi en mannlig lærer. Og han kalte vi alltid på fornavnet.

Skrevet

Jeg har jobbet litt med voksenopplæring, og der kaller alle elevene deg for "lærer" konsekvent. Dette er noe de har plukket opp selv, jeg har ikke lært dem det ordet, men presentert meg ved fornavn. Likevel var jeg "lærer" helt fra begynnelsen. Det er praktisk i forhold til vikarer, og "lærer" er greit å uttale i motsetning til mange navn. Jeg synes det er hyggelig å bli kalt lærer. Og skulle jeg jobbet i grunnskolen/videregående, hadde det vært helt fint om de kalte meg "frøken". Men det gjør de jo ikke lenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...