Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 24 år som sammen med samboer har vært prøvere i godt å vel 2,5 år uten resultater... Har vært til lege for utredning , jeg har eggløsning av og til,ikke ofte.

Men etter mer utredning så er det ganske sikkert jeg har PCOS , har selv hatt mistanke (uren hud,litt overvekt,humørsvigninger,smerter under el og tr.)

jeg har ganske så regelmessig mens igrunnen , rundt 28 dager.

skjer 1-2 ganger i året at den er 4-5-6 dager forsinket...

jeg skal til gyn igjen etterhvert,å lurer på diverse ting

1. hva slags hjelpemidler vil hjelpe på pcos?

2. hva er viktig for oss med pcos ? (kosthold,livsstil,osv osv?

3. hvor lang tid tok det før du fikk bekreftet pcos / og hva fikk du som hjelpemidler og når ble du gravid?

4. sliter veldig med humøret , men kan hende det er fortvilelsen over å ikke få det til ? Hva kan jeg gjøre med det?

jeg er 168 høy , og veier rundt 70. har ikke stor beinbygning - så jeg vil gjerne ned litt. men sliter med å greie kosthold skikkelig. kan gå dager uten mat og så ta det igjen med masse mat i flere dager i strekk. spiser mye godt :/

men jeg er sunn ellers,beveger meg mye,jobber mye og bruker generelt kroppen mye da jeg bor på gård.

bor litt dumt til - så veldig problematisk å finne en god gyn i nærheten. bor utenfor kristiansund.

noen som har noen å anbefale i møre og romsdal?

metformin,pergo - vil dette kanskje være noe for meg?

hvis det er noen der ute som kunne hjulpe meg litt m mine sp.mål - og fortelle litt mer om pcos - send meg gjerne mail

[email protected]

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141554858-pcos/
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Så lenge du har vært prøver i mer enn ett år, så kan du få pergotime (hjelper deg med å få eggløsning hver mnd- hjelper på de fleste men ikke alle). Metformin kan hjelpe deg med å gå litt ned i vekt for å stabilisere hormonene og cystene på eggstokkene kan etterhvert forsvinne.

2. De med pcos burde gå på lavkarbo-diett. Dette er fordi at i de raske karbohydratene er det mye mannlige hormoner (noe vi absolutt ikke trenger). Denne dietten kan du lese mer om på lavkarbo.no. (unngå mel,pasta,poteter,ris og sukker)

3. Jeg fikk diagnosen for ca 2 mnd siden og jeg er 25 (har da gått med det i mange år). har nå fått pergotime slik at jeg får eggløsning - 2.kur nå men har ikke blitt gravid (pga umodne egg - pergo skal også kunne hjelpe eggmodningen etterhvert). Jeg skal kanskje få metformin nå i og med at jeg har gått opp nesten 20kg på 2 år. jeg er 165 og veier 68 kg (så kunne gjerne ha mistet noen kg). Jeg har regelmessig mens jeg også- men ikke eggløsning uten pergo.Vi har ikke brukt prev.på 1 1/2 år og jeg har enda ikke blitt gravid.

Jeg for min del har lagd et matprogram og handler inn alt den dagen lønningen kommer inn. da blir det ikke småhandling på butikken og man skeier mindre ut. Det kan være viktig at sambo er med på dietten(så kan det kan gjøres). Jeg spiser feks mandariner fordi i de er det kvinnelige hormoner. Det finnes masse god mat med lite karbohydrater også, du må bare lete litt etter oppskrifter på lavkarbo.no.

Despresjon er nok noe som følger med (min kommer fordi jeg er redd for at jeg ikke skal kunne bli gravid - ikke med medisiner engang-) Når man får hjelp,råd og medisiner så får man litt mer håp;)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141554858-pcos/#findComment-141559125
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...