coscos Skrevet 8. mars 2010 #1 Del Skrevet 8. mars 2010 Jeg var inne til ny kontroll i dag hos jordmor, og blodtrykket er fremdeles litt høyt, ellers så er alt bra. Hun lurte på om det var greit at hun kunne prøve å utvide livmorhalsen min (er det dette som kalles stripping?). Jeg ble litt forfjamset, for visste ikke helt hva hun mente, og skjønte heller ikke helt hvor det kom fra, at hun skulle starte med noe sånt i dag (har omtrent 2 uker igjen til termin). Lurte på om det var nødvendig og om dette ville sette i gang fødsel. Hun sa at det ofte førte til sammentrekninger, men ikke nødvendigvis. Hun sa også at det var mitt valg, hadde det vært nødvendig å sette i gang fødsel, så hadde de lagt meg inn med en gang, og det ville de ikke gjøre. Sa at jeg ønsket å tenke litt på det, så har fått ny time igjen på fredag. Nå har jeg lest litt, men blir ikke spesielt mye klokere. Har forstått det slik at det gjerne blir gjort på de som går over tiden, og de som allerede er modne. Er det vanlig å foreta stripping når jeg har "såpass" lenge igjen til termin? Dog, forventer vel å føde litt før, slik jeg gjorde sist, og da er det jo ikke mange dagene å gå på. Er det noen fordeler ved å starte fødsel på denne måten, og vil det føles værre/tyngre når fødselen ikke starter på en naturlig måte? Min forrige fødsel gikk veldig greit, og jeg ønsker en sånn igjen, ikke en sånn som går over flere dager med masse vonde rier... Av praktiske ting, så lurer jeg på fødsel kan starte umiddelbart, eller om det er vanlig at det går noen dager. For, om jeg da bør kjøre bil selv (bor et stykke unna sykehuset), bør jeg ha med sykehusbagen, bør mannen min bli med etc.? Ble mange spørsmål dette her. Merker at jeg begynner å grue meg litt nå, dersom ting ikke skal gå av seg selv. Samt, at jeg ikke helt er forberedt, hverken mentalt eller praktisk. Derfor jeg ba om utsettelse, trenger noen dager til :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141554140-jordmor-ville-strippe-meg-i-dag-noen-med-erfaringer/
Trultemor73 Skrevet 8. mars 2010 #2 Del Skrevet 8. mars 2010 Hei, coscos! Så bra at du ikke tok valget der og da. Tenk over hva du virkelig ønsker. Jeg ville ikke ha gjort det, da jeg vil at fødselen skal skje helt naturlig og av seg selv. Har ingen erfaring med dette, og jeg venter nr. 3. Jeg har heller ingen hast med å få babyen ut. Har ikke høyt blodtrykk som deg og så er jeg ikke lei heller. Etter mine beregninger er jeg i uke 36 i morgen. Lykke til med valget ditt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141554140-jordmor-ville-strippe-meg-i-dag-noen-med-erfaringer/#findComment-141554554
Monique8 Skrevet 8. mars 2010 #3 Del Skrevet 8. mars 2010 Jeg ble strippet forrige gang 15 dager over. Det førte til en masse tullerier og bare unødvendig pes. Ventet på sykehuset i 2-3t for å se om noe skjedde. Det gjorde det ikke. Tok så bussen hjem, men på veien hjem ble det ganske så vondt etterhvert, og mtp at alle mine fødsler hadde vært styrtfødsler så vendte jeg nesa mot sykehuset igjen. Men der var ingen åpning og ingen skikkelige rier, så det gikk en del timer der på bare tull. Jenta ble født sent på kveld samme dag, Og når det først skjedde noe skikkelig gkk det sabla fort, som vanlig ) Fødselen hadde nok startet uten stripping og. Jeg kommer ikke til å ta imot noe tilbud om stripping flere ganger, for jeg orker ikke så mye tull :S Det gjorde absolutt ingentng godt for forløpet i det hele tatt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141554140-jordmor-ville-strippe-meg-i-dag-noen-med-erfaringer/#findComment-141555227
Cmoi Skrevet 8. mars 2010 #4 Del Skrevet 8. mars 2010 Hei Alltid vanskelige valg og ta, jeg kommer til å be om å bli strippet ca en uke før termin. Alt fra 2 uker før og 2 uker etter, ansees som til termin. Har fått alle mine før termin, men har lest og hørt så mange skrekkhistorier om de som går over, så det vil jeg ikke. Kan vel også være negativt med høyt blodtrykk, antar det er derfor jordmor tilbyr stripping. Om du velger å bli strippet, dra hjem og hvile deg etterpå slik at du er uthvilt om fødsel skulle starte. Den starter ikke med full åpning etc, så du har tid til å komme hjem og trenger ikke ha med deg mann og bag. Om du ikke er moden, så starter heller ikke noe. Ikke noe farlig med å bli strippet, du behøver bare ikke å vente, det er forskjellen. Lykke til.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141554140-jordmor-ville-strippe-meg-i-dag-noen-med-erfaringer/#findComment-141555303
coscos Skrevet 9. mars 2010 Forfatter #5 Del Skrevet 9. mars 2010 Takk for svar, alle sammen. Jeg er fremdeles litt sånn i tenkeboksen. Men, nå har jeg en dag mindre å tenke på. De ringte fra Riksen i sted, og lurte på om jeg kan komme inn på torsdag i stedet. Jeg spurte litt om dette med hun jordmoren som ringte, og hun sa at de ikke gjør noe dersom jeg ikke er moden/klar, så ble litt beroliget da. Har jo hatt litt fødselsangst tidligere, med tanke på at ting skal dra ut i tid, komplikasjoner etc. og har sendt inn fødebrev, slik at de er klar over min situasjon. Og, tenker at stripping kanskje kan føre til at fødselen drøyer/blir mer slitsomt. Men, jordmoren sa at det kom til å gå fort, uten at jeg vet hva hun mente med fort (var jo bare på sykehuset 3,5 time sist før babyen kom) Men, samtidig, så tror jeg jo at de gjør dette for mitt beste, med tanke på blodtrykket mitt. Og, at det beste er at det blir fødsel så nærme termin som mulig, og at jeg ikke går over tiden. Så, nå driver jeg og psyker meg opp, vasker babyklær og gjør klar de siste forberedelser her hjemme. I går var jeg og kjøpte inn litt påskepynt og påskeegg til junior. Greit å ha en del sånne praktiske ting på plass, regner med at det blir hektisk nok når babyen kommer :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141554140-jordmor-ville-strippe-meg-i-dag-noen-med-erfaringer/#findComment-141558404
Monique8 Skrevet 9. mars 2010 #6 Del Skrevet 9. mars 2010 Så spennende når det er så nære nå Alltid så kos å gjøre i stand den siste tiden før fødselen. Ønsker deg masse lykke til uansett om det blir med starthjelp eller ikke Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141554140-jordmor-ville-strippe-meg-i-dag-noen-med-erfaringer/#findComment-141560792
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå