<3 lykkeligeida er mamma <3 Skrevet 8. mars 2010 #1 Skrevet 8. mars 2010 tenkte jeg skulle lage steik i dag.. Og jeg pleier og ha gulerøtter, rødløk, purre og vann i et ildfastfat med steika plasert oppa. (gljerne en kraftterning oppi også da jeg bruker kravten som blir til saus) Men, hvor lenge står den i ovnen? Bruker du steketermometer? Hvor mange grader er steika best på isåfall? Jeg har nemmelig lagt kokeboka på et lurt sted så finner den ikke.. Hmm.. også er det litt artig og høre om vi gjør ting likt eller ikke. ) Blir godt med god steik middag:o)
Marbella Skrevet 8. mars 2010 #2 Skrevet 8. mars 2010 Hvordan steik skal du lage? og hvor tung er den??? Jeg bruker steketermometer også er det viktig at den får hvile etter stekingen.....ellers så gjør jeg det likt som deg:)
Renate :-) Skrevet 8. mars 2010 #3 Skrevet 8. mars 2010 Har du leirgryte så blir steik og grønsaker oppi der helt fantastisk :-)
Gjest irismor Skrevet 8. mars 2010 #5 Skrevet 8. mars 2010 Kommer litt an på hvordan type stek det er elg, rådyr, reinsdyr, lam, okse eller svinestek. Men bruker alltid steketermometer og langsteker steken, lengre steketid lavere temperatur. Legger alltid gulrøtter, løk og innimellom hvitløk og litt vann. Bruker sjyen til å lage saus av. Hvilken type stek skal du ha i dag?
Marbella Skrevet 8. mars 2010 #6 Skrevet 8. mars 2010 Trur nesten jeg må revurdre middagsplanene idag- fikk så lyst på steik- reinsteik:)
<3 lykkeligeida er mamma <3 Skrevet 8. mars 2010 Forfatter #7 Skrevet 8. mars 2010 Ha, ha.. litt ullen i hode her... Jenta i hustet har vondt i magen så glemte jo og skrive at det er skinke steik på nesten 1.1 kg.. Beklager altså.. Pleid og bruke termometer jeg og men husker ikke grader.. (verken ovn eller termometeret..
<3 lykkeligeida er mamma <3 Skrevet 8. mars 2010 Forfatter #8 Skrevet 8. mars 2010 irismor: bruker du hvitløk også? hmmm kanskje prøve det. Vi er veldig glad i hvitløk men har aldribrukt det til skinkesteik.. ) Har ikke leirgryte..
Gjest irismor Skrevet 8. mars 2010 #9 Skrevet 8. mars 2010 Bruker hvitløk til elgsteken og lammestek men innimellom til hvilken som helst stek. Legg noen fedd hvitløk rundt sammen med de andre grønnsakene. Setter utrolig god smak på sausen :-) Bruker aldri leirgryte da jeg ikke har det, legger det som regel i en litt stor ildfastform eller langpanna. Kommer litt an på hvor stor steken er. Stek steken din på 125 grader i forvarmet ovn i ca 1 1/2 time. Har du steketermometer så er steken ferdig når det viser 76 grader.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå