Romeren Skrevet 8. mars 2010 #1 Skrevet 8. mars 2010 Hei! Gutten vår er 3 og en halv måned nå, og har i en uke begynt å kreve så mye om nettene... Før sovnet han rett etter amming hver gang, men det gjør han ikke nødvendigvis nå lengre, og i tillegg våkner han gjerne en ekstra gang. Blir så sliten av dette begge to, at nå har vi sovet begge to siden klokka 9. Han er også "sær" på brystet. Må nesten lokke den i ham via smokk hver gang, selv om det er lenge siden han har spist... Kan legge til at vi begge er forkjølet i huset, så det kan være at han er blitt litt smittet av oss. (Selv om det ikke virker som om han er merkbart tett i nesa eller lignende.) Det jeg lurer på er: - Er det mulig det er tenner på gang så tidlig? Når jeg gir han knoken min "biter" han til, og det kjennes ganske hardt ut faktisk. Han sikler veldig mye. - Hvordan skal vi gå fram for å avvenne ham med å våkne så mye om natta? Har tenkt på å nekte ham mat mellom 23.00-24.00 til 05.00. Da legger jeg meg rett og slett på et annet rom om han våkner, og pappaen tar ham opp i senga vår eventuelt og gir ham smokk. Går det an å gjøre det slik? Håper på svar, selv om dette mest var en utblåsning... (Han er utrolig sutrete også på dagtid, må sies, særlig når han "bare" er sammen med meg og pappaen. Vi har hatt besøk av foreldrene mine i helgen, og da er han verdens mest tålmodige sjel. Hva kommer det av? Kjeder han seg..?)
abella Skrevet 8. mars 2010 #2 Skrevet 8. mars 2010 Vi har også litt av det samme for tida. Han er 3,5 mnd og har begynt å våkne litt på natta (særlig om morgen/sen natt) Han er flaskebarn så kan lett se at det ikke er sult som gjør at han våkner. Jeg har tenkt å gjøre 3 ting for å få litt bedre nattesoving. For det første faste tidspunkter for måltider. Dernest justere den siste duppen hans slik av han ikke sover for sent og for lenge før legging. Og til sist lurer jeg på å legge han på eget rom. Tror det er våre lyder som vekker han om morgenen/sen natt. Han våkner ofte etter at pappaen har snudd seg i senga (han lager masse lyd når han sover, jeg ligger våken og hører på begge to...) Knerten blir også sutrete på dagtid når han sover så dårlig på natta. Klarer ikke få like god og dyp søvn på dagtid.
Gjest Skrevet 8. mars 2010 #3 Skrevet 8. mars 2010 Han er jo ikke gammel da. Han begynner kanskje å bli klar for litt fast føde? Du kan jo forsøke litt grøt om et par uker. Ellers går det ann å gi litt kokt vann hvis han våkner mellom måltidene.
Romeren Skrevet 8. mars 2010 Forfatter #4 Skrevet 8. mars 2010 Det er ikke det at han er så sulten heller, skjønner dere. Det hender han spiser litt, men lite, så tror ikke han våkner primært pga sult, men av vane og for "kos". Sov lengre strekk før, og det var bare å legge han i egen seng etter mating så sovnet han. Nå ligger han og "roper" også etter at han fått mat. Er så utrolig trøttende dette... Kokt vann? Fra flaske da? Kan vel begynne å introdusere litt fast mat om ett par uker, men det er jo ennå en stund til...
♥ Vinterbarnet ♥ Skrevet 8. mars 2010 #5 Skrevet 8. mars 2010 Lillemann her begynte plutselig å bli urolig på natta. Sovnet mellom 20 og 21, og våknet igjen kl. 24. Ga han ikke mat men koste med han og ga han smokken, så sovnet han etter en stund. Slik gjorde vi maaaange ganger iløpet av natta, ganske så slitsomt. Mat fikk han bare 1 gang iløpet av natta, fordi ellers ville han drikke mye over 1 liter. Startet med velling på kveldsflaska, og det hjalp litt på nattesovingen. Nå får han "suppegrøt" 2 ganger (lunsj og kvelds) Sover da rolig og våkner bare en gang for å få mat. Deilig:-)
Romeren Skrevet 8. mars 2010 Forfatter #6 Skrevet 8. mars 2010 Det er ganske så slitsomt ja. Man blir litt småsprø etter nesten en uke med bare noen timer effektiv søvn hver natt... Men i natt stikker jeg på gjesterommet! Ja til likesøvn!
X10ne Skrevet 9. mars 2010 #7 Skrevet 9. mars 2010 Uff. Mangel på nattesøvn skal man ikke kimse av! Jeg er ingen ekspert, men jeg ser i et annet innlegg du har lagt inn at han sover veldig mye på dagtid. Dette kan kanskje påvirke nattesøvnen mer nå når han begynner å bli eldre? Jeg leste også ett eller annet sted at barn som blir lite stimulert om dagen kan våkne mer om natten fordi de ellers ikke får dekket sitt totale behov for sosial kontakt. Aner ikke om dette stemmer. Datteren min er også veldig krevende. Jeg synes ikke jeg gjør noe annet enn å leke, synge, danse og dulle med henne hele dagen. Hun sover totalt ca 3 timer per dag, fordelt på 3 dupper. Men hun sover som en stein om natta da, så jeg klager ikke. Hun er 3 måneder nå, så det er nok litt typisk for alderen. De vil gjerne leke, men klarer ikke underholde seg selv.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 9. mars 2010 #8 Skrevet 9. mars 2010 Oppvåkninger på natta kan jeg ALT om hehe, og det er nok dessverre ofte en naturlig del av det å ha små barn i hus. Dessverre er det ikke alltid så mye vi voksne kan gjøre med det, spesielt hvis han ikke våkner pga sult som du sier. At dette med søvn blir litt mer trøblete etterhvert som babyen blir eldre er dessverre helt normalt også, og mange prøver mye uten særlig resultat:p Nattavvenning, dvs nekte mat fra 23- 05 er litt for tidlig å begynne med, da bør baby ha begynt med fast føde først. Det anbefales heller ikke å legge babyen på eget rom før tidligst ved 6 mnd, dette pga økt krybbedødfare ved soving på eget rom. Men hvor ofte våkner han iløpet av en natt da? Jeg opplevde forresten også at det ble vanskeligere å få henne til å sovne igjen etter mating om natta, og det løste jeg enkelt og greit ved å bysse henne i søvn igjen etterpå, selv om dette føltes litt som en "nedtur" siden hun tidligere bare kunne legges rett ned. Men hva gjør man vel ikke for noen ekstra timer søvn på øyet, og jeg tror heller ikke at man trenger å stresse så mye m å skape uvaner så tidlig. Min erfaring er ihvertfall at dette med søvn, og dermed behov for byssing, mat, smokkstapping osv, går veldig i faser- noen gode og noen dårlige om hverandre- enten uten noen åpenbar årsak eller ved sykdom, tenner f.eks. Sjekk også ut denne: http://sovlillebaby.com/etterfire.htm om søvn hos den lille fra 4 mnds alder og utover
Romeren Skrevet 9. mars 2010 Forfatter #9 Skrevet 9. mars 2010 Mangel på sosial kontakt tror jeg ikke han har, for han sov dårlig i helga også, da vi hadde besøk av mamma og pappa og han ble dullet med omtrent hele tida (og sov mindre på dagtid, fordi han holder ut så mye lengre når vi er i sosialt lag). Det går seg nok til. I natt gikk det mye bedre, i alle fall for meg. Jeg gikk på gjesterommet, og pappaen kom inn til meg litt over 4, for da hadde han visst begynt å gråte. (Spiste rundt midnatt.) Da spiste han godt og sovnet som en stein etterpå til rundt klokka 06.30. Pappaen stod opp med han en time etterpå, og kom tilbake med han i 9-tida, så sov vi sammen til 11. Så utrolig deilig! Man blir helt tullerusk i hodet av å ikke sove noe særlig på mange dager og nå har jeg endelig tatt igjen det tapte.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 9. mars 2010 #10 Skrevet 9. mars 2010 Så bra! Kanskje han "lukter" puppen hvis du ligger for nærme? Da kan isåfall en slik løsning funke utmerket, så lenge det fører til bedre søvn for alle parter er jo alt bare såre vel=)
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 10. mars 2010 #11 Skrevet 10. mars 2010 Kjenner igjen dette fra førstemann, han minstemann nå har ikke kommet dit enda. ;-) Virker som søvnmønsteret forandrer seg med jenvne mellomrom. Og det kan godt være tenner som begynner å plage. Min lille er 4 mnd og har styrt og siklet i 2 mnd allerede. Det vi gjorde da førstemann begynte å våkne mange ganger på natta var å flytte henne over på eget rom. Funket som bare det. Da våknet hun "bare" når hun ble sulten. Det kan også være at den siste luren før sengetid må justeres litt. Det første året med småbarn er slitsomt syns jeg for når man tror at NÅ har man fått det til så forandrer det seg igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå