Gå til innhold

Sitter "syke egg" letter hos oss?

Nurket1 - prøver 2010

Anbefalte innlegg

En akupunktør jeg var hos sa at hun stimulerte aldri eggfeste...Hun mente at man da kunne få syke egg til å sitte en stund som ellers naturen ville bli kvitt.

Så leste jeg at prøvere har 4 ganger så stor sjanse for å misste og da lurer jeg på om alle disse medisinene vi tar får syke egg til å feste seg? Det er jo så mange her inne som misster og får dobbelt opp med nedturer?

Bare en tanke...

Fortsetter under...

Hmmmm...ja det var jo en problemstilling til ettertanke...

Kanskje det er noe i det...samtidig er det kanskje noen av oss som trenger litt "hjelp" til akkurat feste - og det går jo for de fleste til slutt...må nesten håpe på det. Skal på ny UL imorgen og er jo bare såååå redd.... :-S

Jeg vil nok tro at egg med god kvalitet fester seg lettere enn egg med dårlig kvalitet, selv om god kvalitet ikke er en forutsetning for å bli gravid. Ihvertfall er legene opptatt av eggkvaliteten, og de fleste sier vel bl.a. at kvalitet er viktigere enn kvantitet for å få et vellykket resultat.

Når det gjelder hvorvidt et egg av dårlig kvalitet som normalt ikke ville festet seg likevel kan feste seg på grunn av diverse behandlingsmetoder, så er sikkert ikke det helt utenkelig. Men da tenker jeg først og fremst på legestandens behandlingsmetoder, som eksempelvis assisted hatching. Jeg har selv forsøkt dette ved Nordica, og diskuterte i den sammenhengen behandlingen med en av legene mine i Norge. Han hadde liten tro på at en slik behandling ga særlig større sjanse for å lykkes enn 'vanlig' ivf-behandling, men var nettopp redd for at egg som ikke burde feste seg, likevel ville gjøre det, ihvertfall for en liten stund. Da jeg sjekket resultat-statistikken til Nordica, så bekreftet den forsåvidt det legen min hadde sagt, dvs. den viste at noen flere tester positivt etter å ha brukt assisted hatching, men også at en større andel mister i løpet av den første tiden sammenlignet med pasienter som har gjennomgått 'vanlig' ivf-behandling. Vi bestemte oss likevel for å prøve, men for vår del endte det med blendahvit test.

Men akkurat når det gjelder uttalelsen fra akupunktøren din, om at hun skulle være i stand til å stimulere kroppen på en slik måte at et egg av dårlig kvalitet som normalt ikke ville festet seg, fester seg likevel, så må jeg innrømme at jeg stiller meg ganske tvilende til det. Hennes metode er nok ikke særlig godt dokumentert, vil jeg tro - antageligvis enda mindre enn assisted hatching.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...