Lillemor + bittelillemor Skrevet 8. mars 2010 #1 Skrevet 8. mars 2010 Jeg synes det kan virke som de fleste begynner med litt smaksprøver med grøt eller grønnsaksmos osv ved fire måneder. Dette til tross for at det "korrekte" vel er å vente til babyen blir seks måneder. Hvordan har dere gjort det? Begynte dere ved fire måneder? Isåfall hvorfor? Hva slags grøt begynte dere med? Er nysgjerrig Og synes det hadde vært litt gøy å teste ut litt grøt på bittelille. Synes i tillegg hun virker VELDIG sulten om dagen. Må ha mat minst annenhver time hele dagen, og da spiser hun to pupper stort sett hver gang.
Tyren78-09+12 Skrevet 8. mars 2010 #2 Skrevet 8. mars 2010 Vi begynte ikke før han var nesten 6 mnd. Begynte med små smaksprøver på grøt på morgenen, risgrøt med banan. Ikke kommet opp i full porsjon enda, nå er han snart 6,5 mnd. Men mest pga han sliter litt med magen sin(har hatt kolikk), så tør ikke gi han mye. Kun tynnflytende grøt nå. Tror det er mange som begynner ved 4 mnds alder ja. Kommer vel litt an på hvor sultent barnet virker.
Mamma´n til lillemor Skrevet 8. mars 2010 #3 Skrevet 8. mars 2010 Jeg satt med litt samme inntrykk da lillemor var ca 4 mnd, at veldig mange begynner da. Jeg skjønner jo at hvis de får erstatning, så er det ikke noe poeng å vente til 6 mnd, og noen trenger jo mer enn bare melk. Men jeg kjenner flere som har begynt ved 4 mnd (og før) mest fordi mammaene syntes det var gøy. Det blir jo litt rart synes jeg, da, men det er jo ikke min sak. Jeg håpte å fullamme til 6 mnd, men lillemor var ofte urolig og uinteressert i puppen på dag og kveldstid, så det ble så utrolig mye oppvåkninger og spising om natta. Hun fikk en flaske mme på kveld, og det anbefales at man heller begynner med fast føde som tillegg da så da begynte vi litt før tida.
Gjest eelis+kian Skrevet 8. mars 2010 #4 Skrevet 8. mars 2010 Jeg begynte da han var litt over 4 mnd. Han våknet 67432993 ganger på natta, og trengte tydeligvis mer enn jeg kunne gi han. Han tømte begge brystene (før var det nok med bare det ene), men fortsatt var han urolig. Jeg begynte med maisgrøt som jeg blandet med eplemos. Nå sover han seks timer i strekk og våkner bare én gang for mat ila natta, deilig :-)
ifie Skrevet 8. mars 2010 #5 Skrevet 8. mars 2010 Storebror fikk grøt (sinlac - fordi han var så liten) da han var fire mnd. Det var fordi han begynte å spise oftere om natten - han trengte mer mat. Lillebror begynte med smaksprøver da han var 5 mnd. Jeg syns det høres ut som bittelille trenger grøt
Rampongi Skrevet 8. mars 2010 #6 Skrevet 8. mars 2010 Vi starta med smaksprøver på grøt da piraten var 4 mnd ja. Hun var sulten og flaskebarn. Vi starta med hipp risgrøt med banan og fersken. Piraten likte den godt, men etter 3-4 uker fikk hun diare. Det var nok av grøten, for vi hadde et lite opphold i grøtspisninga og fortsatte og da ble hun like ille igjen. Da begynte vi med sinlac og den funka fint. Men den er det innmar imye sukker i. Så nå er piraten 6 mnd og spiser speltgrøt fra holle. Det er en økologisk grøt man får kjøpt på helsekost. Tror ikke de har grøter for 4 mnd fra det merke. Men det er det kanskje noen her inne som vet noe om. Lykke til med bittelille som er så sulten! Start forsiktig og øk på etter noen dager.
Mini09&Lille12 Skrevet 8. mars 2010 #7 Skrevet 8. mars 2010 Begynte med grøt når vesla var 4måneder fordi mm ikke var nok. Hun våknet masse på natta og var urolig på dagen.. Satt konstant å ammet, og det ble slitsomt. Begynte med grøt på kveld og hun ble fornøyd.
MathildeC Skrevet 8. mars 2010 #8 Skrevet 8. mars 2010 Med førstemann begynte vi med grøt da hun var 4 mnd fordi hun våknet hver annen time om natten og jeg håpet det ville bedre seg med fast føde (jeg ble gal pga lite søvn). Men det gjorde det vel ikke, eller i hvert fall tok det lang tid. I ettertid tror jeg det var andre ting som plaget henne, hun hadde f.eks atopisk eksem. Vet ikke helt. Denne gangen har jeg derfor ventet, men så skal det sies at andremann har sovet bedre om natten generelt. Det er faktisk fortsatt toåringen som våkner mest.. (gjesp).. Hun ble fem mnd for en uke siden og nå har jeg begynt med smaksprøve på grøt. Hun virker veldig interessert i mat, og har alltid måttet ha begge puppene for å bli mett. Men har faktisk sjelden virket mett selv etter begge to. Hadde likevel mer is i magen denne gangen. Skal ellers innrømme at jeg synes det er gøy å begynne å gi de små mat - tenk det er første gang de smaker forskjellige matvarer!
kirsty*2barnsmamma Skrevet 8. mars 2010 #9 Skrevet 8. mars 2010 Jeg ammer ikke så derfor begynte vi tidlig med fast føde.
soleia Skrevet 9. mars 2010 #10 Skrevet 9. mars 2010 Her inne på småtroll verkar det som om alle byrjar ved 4 mnd, men i barselgruppa mi var det berre babyen som fekk mme som byrja med mat så tidleg. Me byrja så vidt med tilvenning ved 5,5 mnd. Skjønar at nokon babyar har behov, men verkar som mange byrjar berre fordi det er moro, og det skjønar eg ikkje heilt. Når babyen her byrja skikkeleg med mat gjekk amminga drastisk ned. Det er og meir tungvindt å lage mat når ein er ute på tur, så i grunn syntes eg det var praktisk så lenge han berre åt pupp. Men så hadde eg ikkje ein som hang i puppen heile tida då.
Pysekatten med 2 i magen:) Skrevet 9. mars 2010 #11 Skrevet 9. mars 2010 Jeg fullammet til 6 måneder, men ho fikk smake på forskjellige ting fra 4 måneder. Smake og spise er jo to forskjellige ting synes jeg. Amminga ble krevende på slutten.
snuppene 09 og 11 Skrevet 19. mars 2010 #13 Skrevet 19. mars 2010 fullammet til snuppa var 6 mnd + 1 dag (hehe) da begynte vi såvidt med litt banan. så litt maisgrøt laget på mm. snups virket fornøyd med mm, men hun var ikke alltid like intressert i å spise på dagtid, (virket ikke som hun hadde tid til det, det å ligge med ryggen til verden, var ikke noe morro, og ble ofte møtt med protester. men hun tok det bare igjen på natta ;-) jeg føler også at mange gir fast føde før 6 mnd, og at mange gir smaksprøver, for det er stas for mor og far. jeg kunne sikkert ha gitt fast føde, og fått sove bedre på nettene, men når det er mm som anbefales, og jeg var så heldig å ha nok av det, så følte jeg det var riktig å ofre litt nattesøvn for å kunne gi snups det som er best for henne.
second_time Skrevet 20. mars 2010 #14 Skrevet 20. mars 2010 Sønnen min ble fullammet til han var 6 mnd.er, så ble han introdusert for banan, sviskesaft og maisgrøt (som blandes med morsmelk). Lille store trultemor veide 8,5 kg når hun var 3 mnd.er og gråt hele tiden. Jeg snakket med helsestasjonen som sa at jeg ikke hadde annet valg enn å gi trultemor litt mat. Jeg ga henne derfor mat fra hun var 4 mnd.er (på dagen!) og begynte med maisgrøt. Nå som hun er 5 mnd.er får hun risgrøt, banan og sviske. Jeg fikk forøvrig en helt ny baby når hun fikk mat og ble mett. Nå smiler hun dagen lang og jeg kan knapt huske hvordan det høres ut når hun gråter
chic Skrevet 21. mars 2010 #15 Skrevet 21. mars 2010 Jeg både ammer og gir flaske. Merket tidlig at hun trengte mer, var sulten og gråt hele tiden. Etter vi begynte m flaske så er hun mer fornøyd og vi har en mett baby. Så lenge jeg ikke fullammer så regner jeg med vi må begynne før m fast føde. Med første barnet så ga vi også flaske og hun fikk fast føde da hun var 4mnd.
Gjest Kira06 Skrevet 21. mars 2010 #16 Skrevet 21. mars 2010 Jeg fullammet til frøkna var 5 mnd, og da begynte vi med smaksprøver på grøt. Nå er hun 6 mnd, og spiser grøt med sviskemos til frokost og grønnsaker med banan til "dessert" til lunsj. Resten av tiden ammer jeg henne. Men hadde det vært opp til henne, skulle hun sikkert gjerne fått mer fast føde. Hun elsker alt av mat:) Grunnen til at jeg begynte med introduksjon når hun var 5 mnd var fordi hun gjerne skulle ha mat hele tiden. Dessuten skal jeg begynne i jobb når hun er 7,5-8 mnd, og da er det greit at hun er vant til å spise hele måltider. Ellers kan det bli litt slitsomt for pappaen, som ikke har en pupp han kan slenge frem i tide og utide:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå