Luna har født. Skrevet 8. mars 2010 #1 Skrevet 8. mars 2010 Hei. Jeg er ei dame på 34 år som planlegger barn nr 3. Men det er et lite men.. I perioder er jeg skikkelig dårlig i ryggen. Da er det slik at jeg har brukt å ta ibux i ca en uke og så går det over. Jeg vet at ibux ikke skal brukes når en prøver, og ikke etter 6 mnd i svangerskapet. Er det noen av dere som har noen tanker rundt bruk av smertestillende i svangerskapet? Hva med paracet? Er det farlig og eller uforsvarlig av meg å planlegge et svangerskap dersom jeg vet at jeg i perioder må ta en ibux eller paracet? Det skjer ikke ofte , men når det først skjer så tar jeg smertestillende i ca en uke ( 1-2 ibux eller paracet 2-3 ganger om dagen)... Det kan normal skje 3-4 ganger på et år at jeg har det slik.. Hva synes dere? Bør jeg bare droppe dette? Andre med lignende erfaringer? Blir veldig glad for svar...positive som negative. Jeg er redd jeg ikke klarer å vurdere dette helt selv...hehe, har jo så lyst på en til...men...
Gjest Skrevet 8. mars 2010 #2 Skrevet 8. mars 2010 Paracet er regnet som trygt så lenge du ikke overstiger doseringa på pakka. Jeg har tatt det et par ganger i svangerskapet og skammer meg ikke det minste:) Jeg ville ikke latt dette hindret meg i å få barn:) Lykke til med prøvinga.
Fifrildi Skrevet 8. mars 2010 #3 Skrevet 8. mars 2010 Paracet regnes som helt trygt å bruke under svangerskapet og enhver lege og jm vil be deg om å heller ta paracet enn å ha vondt uten å nøle. Her har jeg tatt en hel del både pga hodepine, ryggsmerter (har ryggskade) og bekkensmerter. I tillegg pga sterke smerter har jeg tatt paralgin forte noen få ganger etter avtale med lege/sykehus. Venninne med sterke hodepiner hadde avtale med spesialist om å ta ibux de første to trimester av svangerskapet da paracet ikke fungerte (kan ikke tas i 3. trimester pga blødningsfare). Så ut i fra det jeg selv og mine venner har fått anbefalt av medisinbruk fra helsepersonellhold vil jeg si at det overhodet ikke er uforsvarlig av deg å planlegge et svangerskap selv om du mest sannsynlig må ta smertestillende i perioder. Det som jeg ville gjort hvis jeg var deg er rett og slett å ta kontakt med legen din når du blir gravid og gå igjennom alle dine bekymringer ang medisinbruk og lage en plan. Hvis legen din er usikker så be om å bli henvist videre til noen som vet. Lykke til med prøvingen!
Gjest Bjørnen Collargol*gravid Skrevet 8. mars 2010 #4 Skrevet 8. mars 2010 Du kan ta paracet, men ikke ibux. Så dersom du klarer deg med paracet så er det bare å kjøre på mener jeg da. Men det er jo du som kjenner kroppen din og må ta stilling til om det vil gå Lykke til med valget!
Luna har født. Skrevet 8. mars 2010 Forfatter #5 Skrevet 8. mars 2010 Tusen takk for svar alle sammen. Jeg er ennå litt betenkt, men får se hva det blir til. Bruker for tiden ikke prevensjon, men har tatt noen få ibux denne mnd, noe som kan redusere fruktbarheten. Er veldig spent på hvordan det eventuelt vil gå.. Er vant med å være i fin form så dette er litt uvant for meg. Har nå en liten ryggskade som gjør at nerver av og til kommer i klem, da blir det fryktelig ondt i noen dager.. Kan jo bli værre i et svangerskap... Som dere ser er jeg veldig i tvil...men skjer det så skjer det...det er vel innstillingen nå. Tidligere svangerskap har gått veldig fint, utenom litt bekkenplager. Ryggplagene nå er mellom skulderbladene, så da blir det flere problemområder eventuelt... Lykke til dere også
Maigutt07 + maijente10 Skrevet 8. mars 2010 #6 Skrevet 8. mars 2010 Jeg regner med du har prøv kiropraktor eller naprapat? Hvis ikke, løp og prøv!! Ellers så vil jeg bare si at nesten ingen medisiner er ok for gravide, men det er først og fremst fordi ingen har forsket på det og ingen tør å si at det er helt ufarlig. Selv tar jeg antidepressiva og blodtrykksmedisiner, i samarbeid med lege/sykehus. I tillegg tok jeg Paralgin forte i 2 uker ca uke 19-20 pga skikkelig låsning i ryggen. Ellers går jo folk på til og med metadon i svangerskap, så ibux kan liksom ikke være så ille... Hadde jeg vært deg hadde jeg definitivt blitt gravid igjen dersom du vil det. Men som sagt, har du ikke prøvd kiropraktor eller naprapat så er det absolutt å anbefale!! Lykke til da:)
mamma og my Skrevet 8. mars 2010 #7 Skrevet 8. mars 2010 Paracet er tested and proven som trygg, altså! Det er strenge krav til hva som er trygt for gravide, og det blir faktisk forsket mye på dette. Synes det ikke er uforsvarlig av deg å planlegge å bli gravid selv om du må ta paracet eller andre smertestillende som er trygge for gravide.
Luna har født. Skrevet 9. mars 2010 Forfatter #8 Skrevet 9. mars 2010 Tusen takk for svar alle sammen. Går til fysio av og til, men bør kanskje få knekket skikkelig opp ja. Kan jo løpe til kiropraktor ved behov under et svangerskap. Høres lett ut, men jeg er i tvil altså. Har liksom ikke lyst til å ofre helsa helt for dette. Vanskelig valg...risikere å bli skikkelig dårlig eller velge å ikke få dette tredje barnet aom jeg har lengtet etter i flere år...nå angrer jeg på at jeg ikke fikk det før...
Maigutt07 + maijente10 Skrevet 9. mars 2010 #9 Skrevet 9. mars 2010 Slik det høres ut på meg så har du svaret klart: Prøve å få et barn til, i og med at du har ønsket det i mange år. Ta ryggen som den kommer, gå gjerne til naprapat/kiropraktor og forebygg gjennom hele svangerskapet. Lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå