Vil-bli-mamma! Skrevet 8. mars 2010 #1 Del Skrevet 8. mars 2010 Hei, Lurer på om det er noen som har erfaring med dette og kan svare meg. Ved juletider fikk jeg vite at kontrakten min var forlenget ut juli, og da ble jeg veldig lettet, for da ville jeg ha jobb frem til jeg går ut i permisjon (15.juni), men for 2 uker siden ombestemte sjefen min seg og sa meg opp (han er utrolig kjip, og har vanvittige humørsvigninger og passer ikke til jobben sin i det hele tatt, men det er en annen historie). Dvs. at jeg nå har jobb frem til påske. Jeg har termin 6.juli og går ut i permisjon 15.juni, i utgangspunket ønsker jeg å jobbe så lenge som mulig, for formen er veldig fin! Det jeg lurer på er hva jeg skal gjøre etter påske, er vel ikke sikkert det er så mange som er interessert i å ansette en som bare kan jobbe i 10 uker.... For å være helt ærlig hadde det vært deilig å kunne tatt seg fri fra påske og frem til permisjon, men jeg har ikke råd til å gå uten lønn så lenge, og jeg vil heller ikke starte permisjonen min før jeg må, vil ikke "spise av" tiden jeg kan ha sammen med babyen min når den er født. Så det jeg lurer på er om det er noen andre som har vært i denne situasjonen, og om jeg f.eks kan sykemelde meg fra påske, eller bør jeg sykemelde meg før kontrakten min går ut? Og hva hvis jeg sykemelder meg vil jeg da få sykepenger, når vikariatet mitt har gått ut? Noen som vet? Veldig takknemlig for svar... Ha en fin dag! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141552460-vikar-ut-mars-termin-i-juli-l%C3%B8nner-det-seg-%C3%A5-sykemelde-seg-frem-til-permisjon/
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2010 #2 Del Skrevet 9. mars 2010 For å få sykemelding og sykepenger er et hovedkrav at man faktisk er syk, og du skriver jo selv at du er i fin form.. Det er legen som sykemelder og det må finnes medisinsk grunnlag for en sykemelding, så man får IKKE sykemelding på det grunnlaget du nevner. Endrer situasjonen seg og du faktisk blir så dårlig at du ikke kan jobbe blir det selvsagt noe annet - da vil det være best for deg om du sykemeldes før vikariatet går ut. Du vil da få sykepenger så lenge du kvalifiserer til sykemelding og evt helt fram til permisjonen starter. Om du kvalifiserer til dagpenger kan du få det i den perioden du evt er uten jobb og det vil da tilsvare ca 62% av inntekten din. Det fine med dette er at selv om det blir litt knagert en stund fram til permisjonen starter så kan du likevel få samme lønn i permisjonen som du hadde i full jobb ettersom de som mottar dagpenger i opptjeningsperioden kan bruke de 6 beste av de siste 10 mnd som grunnlag for permisjonspengene.. Har du ikke krav på dagpenger og ikke finner jobb kan du som du selv nevner starte permisjonen opptil 12 uker før termin. Dette spiser som sagt opp av permisjonen etter fødsel, men om alternativet er å lyge på seg en sykemelding og derav bli trygdesvindler så er kanskje det ikke så dumt likevel... Beklager om du synes jeg er krass men jeg ser til stadighet innlegg som dine hvor folk ønsker å få sykepenger på uriktig grunnlag av økonomiske årsaker og det ER faktisk svindel så lenge du ikke er syk og fullt arbeidsfør.... Håper det ordner seg for deg, lykke til med svangerskap og fødsel.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141552460-vikar-ut-mars-termin-i-juli-l%C3%B8nner-det-seg-%C3%A5-sykemelde-seg-frem-til-permisjon/#findComment-141561257
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2010 #3 Del Skrevet 3. juni 2010 Du kan ikke sykmelde deg selv, du må være syk for å bli sykmeldt, men en god grunn. Legen sykmelder -du gjør det ikke selv. Hater når folk sier sånn.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141552460-vikar-ut-mars-termin-i-juli-l%C3%B8nner-det-seg-%C3%A5-sykemelde-seg-frem-til-permisjon/#findComment-141932139
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå