Line_78 Skrevet 8. mars 2010 #1 Skrevet 8. mars 2010 Hadde innlegg her for en stund siden angående mulige områder å bo i utenfor Oslo. Fikk flere gode svar :-) Nå har vi funnet noen mulige områder der man kan få noe innenfor vår prisklasse, så lurte på om noen som bor på disse stedene kunne si litt om hvordan det er? Ting som er viktige for oss: Gode barnehager og skoler Mulighet for å delta på fritidsaktiviteter for barna uten at de må kjøres langt av gårde Turområder og fine lekeområder i nærheten Matbutikk i nærheten (gjør ingenting om man må dra et stykke avgårde for å komme på klesbutikker osv, det er ikke sånt man trenger så ofte) Lurer også på hvordan det er å bo på disse stedene og pendle inn til Oslo når man er avhengig av kollektivtransport? (Når man i tillegg har barn som skal leveres og hentes i barnehage, som man helst ikke vil at skal være der altfor lange dager). På Trafikanten kan jeg jo finne ut hvor lang tid det tar å pendle til jobb, forutsatt at alt går helt i rute (det gjør det vel ikke alltid), men det er jo også viktig hvor ofte det er avganger, og om det er mye forsinkelser/innstilte avganger. Også greit å vite ca hvor lang tid det tar å kjøre inn til Oslo/tilbake i rush-tida, da mannen min vanligvis kjører bil.
Gjest irismor Skrevet 8. mars 2010 #3 Skrevet 8. mars 2010 Fjellhamar - Lørenskog. Bra skoler og barnehager (full barnhagedekning.) Ikke langt til Losby og turområder. Skiløyper om vinteren, gå/sykle til mønevann. Metro og Triaden to kjøpesentere på Lørenskog Alt av matbutikkjeder - Kiwi, Ultra, MegaCoop, Rema, Rimi Tog og bussforbindelser
Line_78 Skrevet 8. mars 2010 Forfatter #4 Skrevet 8. mars 2010 Takk for svar :-) Er det noen områder på Lørenskog som er spesielt bra/dårlige? Dere som bor der, ville dere f.eks foretrekke Rasta eller Finstadjordet?
*Smiley* Skrevet 8. mars 2010 #5 Skrevet 8. mars 2010 Skedsmokorset anbefaler jeg sterkt . Barnevennlig og sentralt , kort vei til tærudalen med lysløyper og skog og mark.Godt skoletilbud og barnehager.Meny , kiwi ,Rema og Rimi nær hverandre.Skedsmosenteret har noen fine butikker også. Bussen går motorveien fra korset til Oslo direkte . Nærhet til Lillestrøm hvor man har senter , restauranter , kino .Der har man også toget som går direkte til Oslo.
Line_78 Skrevet 8. mars 2010 Forfatter #6 Skrevet 8. mars 2010 Hvor lang tid bruker dere ca i det daglige fra Skedsmokorset til Oslo?
Nagilimia Skrevet 9. mars 2010 #7 Skrevet 9. mars 2010 Har vokst opp i Rælingen, bodd på Fjellhamar, og i Lillestrøm. Synes alle stedene du beskriver er helt topp! Men jeg hadde vektlagt å bo nærme et busstopp, eller en togstasjon da. Jeg er lærer og derfor litt oppdatert innfor skole, og alle kommunene har greie skoleforhold.
Gjest irismor Skrevet 9. mars 2010 #8 Skrevet 9. mars 2010 Både Rasta og Finstadjordet er flotte steder. Ikke langt til turområder, buss, shopping og matbutikker. Litt lengre til togstasjoner, men greit med bussforbindelser. Skal du bo i nærheten av bussknutepunkt så er det Skårer, tog er Fjellhamar, Hanaborg og Lørenskog (Sesam stasjon). Hvis jeg måtte velge mellom Finstadjordet og Rasta hadde jeg valgt Finstadjordet pga beliggenhet. Men trives veldig godt på Fjellhamar så her er det ingen flytteplaner. Har bodd i Lillestrøm, Finstadjordet, Holt Vestvollen og Fjellhamar. Trivdes ikke noe særlig på Holt Vestvollen, dårlig med bussforbindelser den tiden jeg bodde der. Er nok bedre nå. Lillestrøm er jeg vokst opp og trivdes veldig godt. Finstadjordet er også et flott sted å bo, kort vei til barneskoler.
Rååååsa på ball Skrevet 9. mars 2010 #9 Skrevet 9. mars 2010 Bor i Lillestrøm, men håper på å kunne flytte til Rælingen iløpet av året. Det fordi vi har lyst til å ha nærhet (kanskje gangavstand til Lillestrøm), men det er mindre skoler og lettere å få barnehageplass i Rælingen i tillegg til at man er litt nærmere naturen og det er lettere å finne boligfelt uten så mye trafikk. Det er jo også litt billigere for eneboliger og rekkehus i Rælingen enn Skedsmo (og Lørenskog), alt fra en mill til noen hundre tusen (avhengig av område) og siden det så og si er like sentralt så synes jeg det er greit å få ting litt billigere Skulle jeg ikke bodd i Lillestrøm eller Rælingen kunne jeg vurdert Fjellhamar, men er litt skeptisk pga skolene, har hørt litt forskjellig om de fra bekjente. Resten av Lørenskog er jeg ikke særlig betatt av uten at jeg helt klarer å si hvorfor. Når jeg pendlet inn til byen så brukte jeg forresten 10 min med toget eller ca en time med bil i rushen (vanligvis bruker jeg rundt 15 min med bil inn til sentrum).
Nagilimia Skrevet 9. mars 2010 #10 Skrevet 9. mars 2010 Bare å sende en pm med prospekt (den gan det blir aktuelt) hvis dere vil ha deltjert info om buss/togforbindelser
Trolleliten Skrevet 10. mars 2010 #11 Skrevet 10. mars 2010 Vi bor på Fjellhamar og er superfornøyde. Flyttet fra blokk i Oslo til hus her. Rolig nabolag og mange barn (men det er det vel i alle de områdene du tenker på). Mange aktiviteter for barn også. Minsta går på turn nå, men ser stadig ungdommer som jogger forbi...de driver vel med håndball/fotball. Toget går raskt inn til byen, og det er ikke lange biten til Metro senter, Strømmen storsenter eller Lørenskog storsenter... i tilegg er det jo lokale matvarekjeder innen gåavstand. Skolene er jeg også spent på, vet de er store i forhold til mange andre, men er vant til dette fra Oslo. Tror det er litt hip som happ ang område...så lenge du bor sentralt et sted er det jo sikkert helt supert. J eg føler personlig at Skedsmokorset er litt langt unna "alt", men har jo ingen erfaring derfra bortsett fra når vi har vært på besøk. Flotte boliger, men mye kø til og fra Oslo om morningen.
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 10. mars 2010 #12 Skrevet 10. mars 2010 Fjellhamar er stedet! Men dyrere enn de andre stedene du nevner. Ville ikke flyttet til Finstad eller Rasta,men Fjellhamar og Kjenn er koselig. Sørli til nød. Skjetten er litt harry, skedsmo er vel greit, men ikke så sentralt. Samme med Rælingen. Du kjører jo samme vei til byn fra alle disse stedene. Bruker vel omtrent en time i rushen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå