Rampongi Skrevet 8. mars 2010 #1 Skrevet 8. mars 2010 Piraten er straks 6 mnd og jeg innbiller meg at hun sover mye mer på dagen enn andre unger på samme alder. Hun kan finne på å sove en lang dupp på over 2 timer på formiddag/ettermiddag, om hun er skikkelig sliten. Men som regel er duppene på 30-60 min og gjerne 5/6 slike dupper i løpet av en dag.. Det er kanskje litt mye eller? Er så vanskelig å holde henne våken stort lengre enn 90 min synes jeg. Hun gnir seg i øynene og er stuptrøtt og sur.. Hun sover fra 1900-0630 på natt, avbrutt med en eller innimellom 2 matinger. Hvordan endret dere sovemønster på dagen, eller gjør dere ikke det?
MammanTilEmma❤ Skrevet 8. mars 2010 #2 Skrevet 8. mars 2010 lillesnupp sover 1-3 dupper i løpet av en dag alle er mellom 30min-2 1/2 time. hun legger seg 20.00 å sover til 6.00 uten måltider. Får hun mat i senga kl 6 så sover hun til 8.
ifie Skrevet 8. mars 2010 #3 Skrevet 8. mars 2010 Lillebror sover 3-4 dupper om dagen. 30 min - 2 timer (sjelden mer enn 2 timer). Han er våken max 3 timer i strekk. MAX! Om det skjer er det fordi den siste duppen ble kort, og han får ikke sove mer før han tar kveld (kl 19. Sover til 5 ink pupp). Vi har ikke gjort noe for å endre sovemønsteret, eller lage soverutiner på dagen. Han er bare en liten baby og får bestemme selv ...stort sett... Han sover litt bedre i vogna, så om jeg triller tur til nøyaktig samme tid hver dag - og nøyaktig like lenge - kan jeg nok lage en fast lur der
Mamma´n til lillemor Skrevet 8. mars 2010 #4 Skrevet 8. mars 2010 Da lillemor var 6 mnd gikk jeg ned til to lurer og ganske fast sovetid. Det var kanskje litt tidlig, men gikk seg til i løpet av en drøy uke synes jeg å huske. Hun sover ca 11 timer på natt, og mellom 2 og 3 timer til sammen på dagen. Dette passer fint for lillemor ser det ut som. Det hender jo at hun blir trøtt "før tida", men da finner vi på noe annet og så går det over. Noen ganger går vi til et annet sted og leker, bytter leker, drikker litt eller f.eks. går til vinduet for å se på "livet".
Rampongi Skrevet 8. mars 2010 Forfatter #5 Skrevet 8. mars 2010 gode tips:) skal prøve på det. Hun kan nok få bestemme en liten stund til, men jeg vil nok prøve å endre litt etter litt på dette. Tusen takk!
Kortslutning Skrevet 8. mars 2010 #6 Skrevet 8. mars 2010 Mamma`n til lillemor; Når sover hun på dagtid? Jeg vurderer også å gå over til 2 dupper, men litt usikker på når jeg skal ha disse duppene? Jenta her våkner stort sett kl 7 om morgenen, og da er det en dupp kl 9. (ca 30-45 min) Så legges hun igjen rundt halv 12, og da sover hun alt mellom 30 min og 2 timer. Så har hun en kort dupp igjen rundt kl 15.30.
☠Diamanda Galas☠ Skrevet 8. mars 2010 #7 Skrevet 8. mars 2010 gutten min har akkurat gått fra 3 til 2 lurer av seg selv.plutselig var han våken fra flaska kl 6.30 til grøten kl 9.30, så da ble første lur kl 10.sover da 1-2 timer. neste lur er da ca kl 15 og da sover han 30 min- 1 time.så legger han seg mellom 18 og 18.30;-) dersom vi har avtaler er det noen ganger det blir litt annerledes...
MiMa09 Skrevet 8. mars 2010 #8 Skrevet 8. mars 2010 Småen i heimen her sover ikek så godt på dagen, men det blir 3-4 power naps på et kvarter, max halvtimen. Hvis vi er ute og går tur i de tider han skal sove kan vi være så heldige at han sover en times tid, men det er ingen selvfølge. Han kan være våken en hel trilletur også. Skal vi noe en dag har det faktisk hendt at han ikke har sovet i det hele tatt, men da er det grining på høyt nivå i sekstida. Men han sover godt på natta, fra 18.30 - ca 0600 så skal vel ikke klage.
Lemonia Skrevet 8. mars 2010 #9 Skrevet 8. mars 2010 Vi gikk ned til to dupper ved 6 mnd. Den første på ca 2 timer og en andre på 1 time.
Gjest Skrevet 9. mars 2010 #10 Skrevet 9. mars 2010 Min på snart 7 mnd sover som regel to dupper for dagen. En på ca 2 timer på formiddagen og en på ca 1,5 time på tidelig ettermiddag. Begge duppene kan både bli lenger og kortere, men vanligvis er de ca så lange. Sover samme type natt som din :-) Så hun sover totalt omtrent 15 timer i døgnet, noe jeg synes er helt passe for en på 6-7 mnd.
Gjest Skrevet 9. mars 2010 #11 Skrevet 9. mars 2010 Jeg "tvang" henne forresten over i 2 dupper for at hun skulle få mer sammenhengende søvn på dagen. Begynte når hun var litt over 5 mnd gammel, og det tok ca 1,5-2 uker å få det helt innarbeidet. Hun sover fra ca 8.45 til ca 11 og fra ca 13.30 til ca 15.
Mamma´n til lillemor Skrevet 11. mars 2010 #12 Skrevet 11. mars 2010 Lillemor har til nå hatt dupp kl. 10.00 og kl. 14.00. Uansett om hun våkner 06.00 eller 07.00 så holder hun til kl. 10.00. Men nå denne uka har hun ikke villet sove på ettermiddagen, selv ikke kl. 15.00. Så lurer på om hun om ikke så lenge skal ned til en dupp. Men synes det er litt tidlig enda, kanskje.
Drømmer om nummer 3 <3 Skrevet 12. mars 2010 #13 Skrevet 12. mars 2010 Her er en dupp på 30 minutter, alt over tilhører sjeldenhetene. Han har 3-4 dupper i løpet av dagen og er våken ca to timer mellom hver dupp.
*mamma til prinsesse vil ikke* Skrevet 12. mars 2010 #14 Skrevet 12. mars 2010 Hei hei. Slik som du beskriver sovingen, slik holdt lillesnupp på rundt juletider. Da var hun 4-5 mnd. Jeg bestemte meg for å forsøke å få til ferre og lengre lurer. Så gradvis forsøkte jeg å holde henne våken litt lenger for hver gang hun skulle sove. Det tok ikke mange dagene før vi hadde ca 3 faste sovetider på dagen. Og da sov hun litt lenger. Nå er hun 7,5 og har den siste mnd sovet 2 lurer. Da sover hun i 10- tiden og i 13-14-tiden. Den siste litt avhengig av hvor lenge hun sover når hun har den første. Generelt er hun våken ca 3 timer mellom hver lur. Og fra den siste til hun legger seg. Dvs at hun stort sett er våken fra 1430-15 til rundt kl 19. Men da må kveldsstellet gå ganske raskt. Da sover hun fra 19 til en gang mellom 0630 og 0730. Litt avhengig av om storesøster våkner først, om hun er sulten og om hun har bæsjet (hun bruker å bæsje om morgenen). Vi har ikke faste ammetider om kvelden/natten, så noen ganger spiser hun mye og får lite søvn. Da merker jeg at lurene blir litt lengre på dagen. Og en og annen dag må hun ha en ekstra dupp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå