Gå til innhold

Hvor mange ml melk til baby på 5 uker?

Anbefalte innlegg

Min lille er 5 uker og 3 dager å får bare flaske. Litt mm og litt mme. Han får ca 100ml pr måltid 6 pr. døgn. Han sover 7-8 timer om natten, så vekker han ikke for mat om han ikke våkner selv. Han får litt mer mat (ca 130ml) på kveld/natt kl. 23/24 og sover da ca til kl. 7/8.

Han hadde lagt på seg 460g på en uke, er dette for mye? Han er veldig urolig å skriker mye på kveldstid, Ca mellom kl. 19-23. Er dette fordi han er sulten? Han kan skrike rett etter måltid, å gulper lite. Raper mye, men sjelden gulp, Vet ikke om han burde få mer mat, men han legger jo på seg over normalt (som er 150-250gram pr. uke)

Han veide 3230g ved fødsel, gikk ned til 2890g på sykehuset, Men veide 4410gram når han var 4 uker og 3 dager.

Veldig usikker på om han trenger mer mat, eller om han får for mye... Kan ikke gi mindre, men burde jeg gi mer? Hva med å gi vann? Er det vanlig å gi så små babyer vann? (kokt selvfølglig).

Takknemlig for alle svar :)

Fortsetter under...

Har ikke så mye erfaring å dele, men har sakset litt fra www.flaskeposten.org til deg:

"Mange lurer på hvor mye babyene skal ha å spise til hvert måltid i forhold til hvor gamle de er. Det er umulig å si noe generelt om dette. På noen MME pakker står det hva gjennomsnittlige barn spiser til et måltid/i løpet av et døgn i forhold til alder. Vi vil presisere at dette kun er et gjennomsnitt. De fleste barn vil enten spise mer eller mindre enn det som står på pakken. Med mindre legen/helsestasjonen til barnet har gitt en annen beskjed skal flaskebarn, i likhet med diende barn, få så mye de vil ha å spise til hvert måltid.

Så lenge barnet ditt legger på seg normalt og følger sin egen kurve får barnet i seg nok mat. Dersom du er bekymret for om barnet spiser for lite/mye anbefaler vi at du tar et par ekstra besøk til helsestasjonen, veier barnet og snakker med helsesøster."

Hei du.. det der er som å lese om meg og min gutt mtp vekt og alder og problemstilling :) han får både mme og mm på flaske, men jobber med å gå over å amme han igjen (mistet produksjonen da jeg har vært syk 2 ganger etter han var født).

Han er iallefall 5 uker og noen dager (født 28jan). jeg og er kjempe usikker på hvor mye jeg skal gi han på flasken. han drikker iallefall 150ml til hvert måltid ca hver 4 time, også om natten. jeg må stoppe han for han drikker gjerne mye mer og gulper mye.. så jeg lurer på om hva som er for mye og for lite. jeg tør ikke gi han så mye han vil ha for da drikker han gjerne 200ml og mer, og det er for mye! skal på 6uker kontroll i morgen så er spent på hva han veier. han var 3230 når han ble født og gikk ned til 2900 på sykehuset og veide igjen 3500 når han var 3 uker. begynte å gi en del erstatning når han var 3uker og nå syns jeg han ser mye tykkere ut.

jeg tror ikke jeg ville ha vurdert å gi vann på flaske, tror din gutt ikke spiser for mye iallefall da min spiser mye mer. men din har jo gått mye opp i vekt, bedre enn min så jeg vet ikke..

men skal tror at hvis du veier han når du er usikker og han går tilfredstillende oppover så er det bra? tenker de på helsestasjonen gir beskjed og gir det veiledning dersom han legger på seg for mye/for lite?

hilsen meg :)

ah vanskelig!

Hei! Jeg er ingen ekspert, men skriver bare fra vår egen erfaring :) Vår gutt gråt også en del på kvelden, da han var på samme alder, selv om han var mett. (Synes å huske at han fikk ca samme mengde mat) Om vi prøvde å gi ham mer mat, klarte han ikke å spise opp i hvert fall, så du kan jo prøve å lage en større flaske, og se om han spiser mer, de spiser så mye de klarer.

Men det vi begynte å gjøre da han var rundt 6-7 uker gammel, var rett å slett å legge ham tidligere. Så vi begynte å gi ham den siste flasken i mørket på soverommet ca kl 19, og legge ham rett etterpå. Og han sovnet som en stein! Så det var rett og slett det at han var sliten og mettet på inntrykk etter en lang dag, og ble mer og mer gretten utover kvelden. Det var godt for ham å få legge seg inne på et mørkt og kjølig rom, og rett og slett få fred til å sove. Så kanskje det er verdt et forsøk for dere også? Nå er vår 11 uker gammel, og han legger seg fortsatt kl 19 hver kveld, avbrutt av en nattmating ca kl 02, og så sover da til 7-8 :)

(Tror forresten ikke det er vanlig å gi så små babyer vann? Men det vet jeg ikke sikkert)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...