Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei!

Jeg hadde pudendalblokade da jeg fødte for 19 1/2 år siden. Og ville ikke ha ønsket å være foruten det. Jeg hadde ikke smerter der nede idet babyen kom ut, og jeg kjente ikke at jeg revnet/ ble klippet. Smertene fra riene var riktignok der fortsatt, de ble ikke stoppet av pudendalblokaden. Og disse var fortsatt noe sterke selv om åpningsfasen var ferdig. Men altså ingen intens smerte der nede

Mange opplever å være nummen der nede under siste delen av fødselen - nesten som en naturlig "pudendalblokade". Men det er dessverre ikke garantert - altså ikke alle som er så heldige. Og hvem har lyst til å ta sjansen?? Ikke jeg! Derfor var jeg veldig glad for at jordmoren sa ja til å sette pudendalblokade.

Jeg ser her at du IKKE er førstegangsfødende. Og da formoder jeg at du kanskje har svært gode grunner til å ønske pudendalblokade, siden du spør om dette.

Under fødselsn møtte jeg forskjellige personale, og ikke alt var like positivt. Men det at jeg fikk pudendalblokade, var veldig positivt.

Pga. mine blandede opplevelser med fødselen, har jeg lest mye om fødsler i ettertiden - har gått i perioder. I en intens leseperiode for cirka 10 år siden, så det ut til at tilbudet om pudendalblokade var gått betydelig tilbake. Noen sykehus så ut til å ha sluttet helt å tilby det. Noen mente visst at for mye av dette bedøvelsesmiddelet går over til babyen og hindrer babyen i å ta til seg næring like etter fødselen. (Men amming kom fint i gang hos oss!)

Nå når jeg igjen har begynt å lese mye om fødsler, ser det ut til at pudendalblokade igjen tilbys flere steder enn før, men ikke på de samme nivåene som tidligere. Har hørt (både fra helseprofesjonelle og fra de som har født) at pudendalblokade har i noen grad blitt erstattet av epidural (dersom den IKKE skrues ned mot slutten av fødselen). Det har faktisk stått et innlegg her fra en som fikk oppleve en epidural som IKKE ble tatt vekk / skrudd ned i siste fasen. Hun fortalte at da turte hun å presse på en annen måte, enn hun ville ha gjort ellers.

Så epidural brukt på denne måten, er visst at alternativ til pudendalblokade. Men pudendalblokade er jo som sagt fortsatt en del i bruk. Det ser ut til at de som har størst sjanse til å få pudendalblokade, er kvinner som har søkt hjelp før fødselen pga. fødselsangst. Kanskje sykehusene er så glade for å slippe å innvilge/utføre enda flere keisersnitt, at de blir litt rause med pudendalblokade (eller evt. epidural brukt til samme formål i fødselens siste fase).

Lykke til - noe må ordne seg for deg!

Jeg fikk pudendalblokkade ved siste fødsel for 3 år siden. Det var ikke helt frivillig fra JM sin side. Jeg tror det ligger noen økonomiske aspekter inne ift den og såvidt jeg husker fra ting jeg leste om dette på den tiden.

Men i hvert fall så fikk jeg det. Var og eneste jeg kunne få pga styrtfødsel, for hadde ikke sjanse til å rekke noe annet.

På meg gjorde den svært liten forskjell ift fødsel helt uten smertestillende. Den tok den verste toppen av den intense svien/smerten når hodet er på vei ut, men det var langt ifra smertefritt selv med den. Det var vel og den sprøyten som gjorde at jeg faktisk måtte presse babyen ut den gangen. I motsetning til de andre gangene når pressriene har gjort hele den jobben for meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...