Gå til innhold

Gravid i Danmark - rett til lege, fødeplass osv?

My99

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er gravid og er i ferd med å flytte til Århus, men jeg kan ikke melde flytting og få dansk personnummer ennå på grunn av trygderettigheter i Norge. Er det noen av dere som vet hvordan det fungerer med rett til å gå til dansk jordmor, fastlege osv når man ikke har dansk personnummer? Jeg har europeisk helsekort, men vet ikke om det er nok? Blir veldig takknemlig for svar fra noen som har vært gjennom noe slikt selv, eller som kanskje skal det? :) Har termin i slutten av juli og vil gjerne føde i Danmark.

Fortsetter under...

hei

du har ingen retigheter til dansk jormoder hvis du ikke melder flytting du skal ha dansk persjon nummer og det samme gjeler også å få fast lege i danmark.

men du kan jo søke trygd i danmark og få melt flytting tar en god stund føre du får dansk persjonnummer.

Hei! Er du helt sikker på dette? Man har jo som EØS-borger rett til helsetjenester i de andre EØS-landene, trodde jeg... Litt skummelt om man ikke har rett til dansk legehjelp. Jeg kan jo ikke like godt bare dukke opp på sykehuset når jeg er fødeklar? Jeg hadde håpet, at jeg kunne føde i Danmark, for det er her jeg kommer til å bo i ukene før fødselen - og etter.

Kan jeg eventuelt gå til privat lege/jordmor i Danmark? Jeg kan dessverre ikke melde flytting lige ennu, på grunn av at jeg jobber og har tjent opp rett til alle mine fødselpenge i Norge. I Danmark har jeg ingen job og derfor ingen rett til trygd, og derfor ville det være svært dumt av meg å melde flytting inden fødselen.

hei! jeg tror ikke du har krav på fast lege men jeg sytes du skal ringe til kommunen du skal bo i og spøre vilken retighter du har. jeg vet at man kan bo i danmark i 3 månder uten å melle flytting så du har nok krav på lege men er vedlig usiker på fast lege. jeg husker når jeg flyttet hit for 4 år siden til danmark da blei jeg vedlig syk så fikk jeg jo selfølgelig lege uten cpr nummer.

og alle har jo rett på lege hjelp men du burte nok ha reiseforsikring ogsånt i ården så du plulsig skal betale for det hele.

men du burte undersøke alt det nå for man skal jo søke føde plass og sånt men jeg siker på det ordner seg :)

Hei!

Du trenger et cpr-nummer for å få fastlege i Danmark. Du har selvsagt rett på legetjenester, men du vil da måtte gå på legevakten og bli behandlet som en "turist" i Danmark. Legen vil opprette et midlertidig cpr-nummer som besøkende. Dersom du arbeider i Norge, men bor i Danmark, kan du søke om å fremdeles være tilknyttet den norske folketrygden, og samtidig være folkeregistrert i Danmark. På den måten vil du beholde dine trygderettigheter i Norge. Dette forutsetter at du har bodd i Norge i 3 av de siste 5 årene, samt at du jobber for et norsk firma i utlandet.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...