Gå til innhold

ikke nå igjen!!! akupunktur?

Anbefalte innlegg

Hei,

Har de siste 10 årene hatt to alvorlige depresjoner og en lettere. Ingen av dem har krevd innleggelse, men har parkert livet mitt og påvirket det i så stor grad at jeg har utviklet angst for å bli syk igjen.

Jeg vet at med en forhistorie med depresjoner, er muligheten for fødselsdepresjon større enn hos andre, og derfor anbefalte jordmor meg å ta en prat med psykologen tilknyttet helsestasjonen. Det hørtes ut som en god ide, men etter samtalen har angsten for å bli syk virkelig tatt tak. Jeg er anspent i nakke, skuldre og kjeve, finner ikke gleden i forberedelsene som gjenstår eller bevegelsene i magen, frykter dagene fordi jeg ikke orker tanken på å gå nok en dag med disse følelsene og er generelt lei meg. Har hatt det sånn i snart en uke.

Det er ikke første gang jeg har et slikt "angstanfall". Siden jeg ble gravid, har jeg har hatt to "anfall". Det første varte 3-4 uker og startet like før jeg oppdaget at jeg var gravid. Det neste var et par dager og fant sted litt over midtveis i svangerskapet.

Har vært og snakket med fastlegen som fikk "snakket meg litt på plass", men jeg er så stresset av dette.

Begynner å bli desperat, for jeg har hatt det veldig fint i det siste og ønsker alt det beste for den lille jenten inni magen min.

Vet ikke hva jeg skal gjøre!

Er det noen som har forsøkt akupunktur mot denne typen plager?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141549558-ikke-n%C3%A5-igjen-akupunktur/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har prøvd akupunktur mot spenninger i kroppen og det funka. Men det var spenninger på grunn av fysisk smerte etter en muskel røk. Har ikke prøvd det mot spenninger på grunn av psyken. Men det jeg derimot har prøvd - og som funka veldig bra mot angst og kroppsspenninger (faktisk bedre enn valium og vival) er psykomotorisk fysioterapi. Slet med store smerter i kroppen, samt en utrolig uro som ikke kan beskrives. Gikk til behandling 2 ganger i uken i 6 mnd og fikk et mye bedre liv. Og ikke minst; jeg har lært teknikker som jeg kan bruke når angsten kommer snikende tilbake.

Spør legen eller psykologen om det finnes et slikt tilbud i nærheten av deg. Hos oss var det på distrikts psykriatrisk senter, og det var litt ventetid.

Kjenner meg igjen i det du skriver om å være redd for å få enn ny nedtur når den lille kommer. Samtidig tror jeg du gjør mye rett i å snakke med fagfolk gjennom svangerskapet. Selv har jeg også ordnet meg slik at jeg skal få oppfølging fra fastlegen etter fødselen for å passe på at jeg får hjelp om depresjonen skulle komme tilbake.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...