Lille meg -<3 Skrevet 7. mars 2010 #1 Del Skrevet 7. mars 2010 Til man 8 mars var det planlagt ks, etter en lang kamp pga div helse probl. Prøvde å si til de at jeg pleier å føde før termin, og at jeg hadde to terminer, en den 10 mars som legen, jordmor og jeg gikk utifra, den 15 mars som sykehuset brukte. I tilegg sa de til meg om fødsel startet før så måtte jeg føde vanlig, noe jeg selvfølgelig nektet, Har en hel del spesialist uttalelser fra div fag folk om at en ny vaginal fødsel ikke ville være bra for meg, til tross for at dette er 4 og siste baby. I det 3 svangerskapet skjedde det en del komplikasjoner under, og etter, så dette 4 svangerskap kom som en stor overraskelse, de andre har vært planlagt. Kvelden den 2 mars bestemte hun seg for å komme til verden,(den 3 mars var hun født) vi reiste til sykehus, og jeg var optemsitisk for ett ks etter at min jordmor hadde ringt inn til føden noen dager før og ordnet det slik at jeg skulle få ks uansett. Hun var nemmlig sjokkert over beh jeg har fått, det samme er min lege... og jeg og mange andre. Men der inne ble det stor ståhei, legene nektet og ta ks og jordmor var helt oppgitt over beh jeg fikk. Legene begynte å diskutere med meg om ks midt i sterke fødsels rier, de fløy ut og inn til meg. Det var som å vifte med en rød klut foran meg. I tilegg skulle jeg egentlig hatt ks i narkose fordi det var helt utelukket med spinal/epidural pga en større rygg oprasj. Men alikevel etter en lang tale om hvorfor det var farlig å gi meg epidural, ( det var de som foreslo det ikke jeg) så mente de at jeg var ett unntak, de satte den rett under L5, noe som er veldig høyt oppe, i forhold til der den skal settes. Jeg merket ingen lindring, jordmor mente at det var mange den ikke hadde noen effekt på. Så skjedde det mye jeg ikke er klar for å snakke om ennå......jordmor var oppgitt og sa at jeg sikkert hadde skjønt at ks ble det ikke, hun var sint på mine vegne ,men baby måtte jo ut. Når alt omsider var over, så kom selvfølgelig ikke morkaka ut. Da var det opp i oprasjons sal med narkose alikevel. Den samme anestesi legen skulle legge meg i narkose, han spurte om hvordan jeg synes effekten av epidural var. Jeg sa at jeg alldri har hatt det før men at smertene under fødsel var sykt vonde. Da innrømmet han at han trodde ikke jeg ville ha noe effekt av den, fordi den ble satt for høyt opp, akkurat som jeg ikke hadde skjønt det.............:-( Da ble det voldsom evualering på føden hvorvidt legene hadde gjort riktig og ikke gitt meg ks, min mann snakket skikkelig hardt til de om dette og beh. Han prøvde under fødsel også, men nå fikk de virkelig høre. Og de var tildels enig med han. Men hva hjalp det meg da? I ettertid, var de virkelig bekymret for min helsetilstand og psyke, ble anbefalt å skrive en skriftlig klage på legene og til ledelsen på sykehus m kopi til føden. Det samme sier min lege og jordmor. Men det får bli etterhvert, er ikke klar for det ennå. Dette er det nærmeste av detaljer jeg har fortalt til noen, untatt at min mann og jeg snakker. Og vi blir like sinte begge to. Jeg skulle også sterliseres, nå må det ordnes i ettertid, men det gjør mannen min heldigvis. Miraklet ligger ved siden av meg og oppveier, men begynner jeg å tenke på alt som skjedde og presset fra legene under fødsel, så begynner jeg å stor grine................. Men beh på barsel i ettertid var veldig flott. De visste ikke hva godt de kunne gjøre for meg. Jordmor under fødsel var sjokkert over beh av meg og hadde informert føden om meg. Der var de veldig beskyttende og redd for meg og min psyke, for jeg sa ikke noe....Og jeg fikk veldig god behandling av de. Før hjemreise fikk en jordmor stikket litt hull på byllen, og hun sa det er utrolig at jeg ikke var skikkelig forbannet, for det hadde hun vært. Og hun beklaget at legene ikke hadde hørt mer på den gravide, for man kommer ikke med ønske om ks for ingenting når man er 4 gangs fødende, og div helse diagnoser som har blitt større de siste årene.( Så lykke til alle andre, for mange detaljer vil jeg bare skremme andre med og det ønsker jeg ikke. Så skal jeg ta fram alt jeg gjennomgikk i tankene om en stund og skrive en klage. Jordmor vil ha meg inn på en ny samtale om en stund, når jeg er klar, det er ok, men legene vil også det og det er ikke OK :-((((((((((( 69 ern, du er førstegangs fødende ikke sant? Bruk det argumentet i tilfelle de blir vrange med deg, du hadde jo noe lignende som jeg??!!!! De mente jo at 4 mann ville bare skli ut, noe som ikke skjedde, de to første ble født for 16 og 14 år siden, de to siste for 5 år og noen dager siden, med de to siste har helse probl voldsomt forverret i tilegg til en stor rygg oprasj som de vil reoperer, og endel traumer.... Jeg ble ikke hørt, alle andre sørg for at de hører. Igjen lykke til , til dere alle Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141548795-innvilget-planlagt-ks-men-fikk-det-ikke-alikevel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
69ern Skrevet 7. mars 2010 #2 Del Skrevet 7. mars 2010 Hei TET ! Nå kjenner jeg at jeg blir skikkelig forbannet og lei meg på dine vegne !!!!!!!!!!!!!!!! Vi har jo hatt en lang dialog her inne, og har begge kjempet for å få innvilget KS. Mitt KS er satt 12 dager før termin - og gjett om jeg håper hun ikke vil ut før. Jeg har nemlig ikke fått noe løfte eller annen kommentar om hva som skjer dersom hun vil ut før. (Skal ha KS om 1 mnd) Og JA, jeg er førstegangsfødende og vil kjempe med nebb og klør for KS uansett ! - Men høres helt ufattelig ut at dere måtte argumentere og diskutere midt under en fødsel som er igang !!!!!!! Uvirkelig behandling du har fått. Du MÅ skrive en klage - dette går virkelig ikke ann...............! Igjen- jeg har virkelig vondt av deg. Tusen takk for at du hadde ork til å fortelle oss andre hvordan det gikk med deg. Gleder meg forøvrig stort over at du har fått ditt lille mirakel - Gratulerer så mye med babyen ! Ønsker deg det beste fremover. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141548795-innvilget-planlagt-ks-men-fikk-det-ikke-alikevel/#findComment-141549364 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamman til minin Skrevet 8. mars 2010 #3 Del Skrevet 8. mars 2010 Dette hørtes virkelig ille ut! Vær så snill å ikke feie dette under teppet... Klag! Jeg forstår at det er vanskelig akkurat nå, men gjør det når du er klar. Sånt skal det ikke være mulig å slippe unna med. Jeg føler med deg og håper virkelig at det blir lettere for deg etter hvert. Kos deg som best du kan med den vesle tulla deres Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141548795-innvilget-planlagt-ks-men-fikk-det-ikke-alikevel/#findComment-141552835 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille meg -<3 Skrevet 8. mars 2010 Forfatter #4 Del Skrevet 8. mars 2010 Skal klage når jeg er klar til å ta fram fødsel i tankene. Forløpig begynner jeg å stor tute hvis jeg begynner å tenke på alt som skjedde... Å få skrevet ned alt på papiret vil nok være en terapi for meg,,,,,,, Hvis man ikke hadde traumer fra før så har man det i alle fall nå. Og håper inderlig at andre skal slippe å gå gjennom det som jeg måtte. Så lykke til alle andre, kjemp for deres sak...... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141548795-innvilget-planlagt-ks-men-fikk-det-ikke-alikevel/#findComment-141555326 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinnus Skrevet 8. mars 2010 #5 Del Skrevet 8. mars 2010 Uff TET, får fryktelig vondt på dine vegne! Og så utrolig lite profesjonelt å diskutere dette med og foran deg. Blir helt sjokkert! Har en KS-greie på gang selv, og jeg er også førstegangsfødende. Så man må faktisk få avtalt at om barnet kommer før ks-termin, at det likevel blir ks? Vi er fire søsken som alle er født flere uker før tiden... For en slitsomt prosess altså. Har idag mottatt en bunke med operasjonsbeskrivelser, epikriser og røntgenbilder fra sykehuset som jeg skal ha med på KK/Haukeland. Skal på to forskjellige ortopediske vurderinger, en av dem med samme lege som har operert meg og fulgt meg siden jeg var 2 år. Veldig spent på å høre hva han sier. Men ble veldig bekymret nå pga dette med å føde før tiden... Håper du får fred med dette fremover og at det ikke gir deg altfor store konsekvenser. Du bør absolutt skrive en klage, gjerne din mann også. Så får de to synspunkt fra to forskjellige perspektiver... Lykke til i tiden fremover og nyt den lille:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141548795-innvilget-planlagt-ks-men-fikk-det-ikke-alikevel/#findComment-141555394 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AO3 Skrevet 8. mars 2010 #6 Del Skrevet 8. mars 2010 Huff, HI, jeg får helt vondt inni meg når jeg leser innlegget ditt. Slik skal man rett og slett ikke behandle folk, jeg håper du klarer å samle nok krefter til å sende inn en klage til fylkeslegen på dette! Det er jo helt meningsløst i utgangspunktet at de gir deg avtale om ks, men OM fødselen starter før ks-datoen, må du likevel føde vaginalt? Det vanlige er jo at hvis fødselen starter før ks-datoen, tar man akutt ks med en gang! Man får ikke innvilget planlagt ks uten grunn, og denne grunnen forsvinner jo ikke hvis fødselen starter et par dager tidligere enn beregnet? *trøsteklem* Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141548795-innvilget-planlagt-ks-men-fikk-det-ikke-alikevel/#findComment-141556976 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2010 #7 Del Skrevet 9. mars 2010 Uff, så vondt å kjempe for noe, få det innvilget og så får du det ikke likevel. Skjønner veldig godt at du føler deg urettferdig behandlet. Hvis det er noen trøst, jeg har akkurat hatt et planlagt KS og har hatt store smerter etterpå, du blir bevegingshemmet i mange dager og uker etterpå. Dette er kanskje heller ikke bra hvis du har ME og ryggproblemer? Jeg sier dette bare for at du i etterkant kan tenke at "OK, jeg slapp i hvertfall helbredelsesprosessen etter KS" Jeg synes at veldig mange kvinner her ikke snakker om hvor ille et KS kan være, akkurat som mange kvinner ikke snakker om hvor ille en fødsel kan være. Jeg fikk rett og slett sjokk over hvor dårlig form jeg var i etter KS og hvor sykt vondt det var. Ønsker deg lykke til med bearbeidelsen av dette og med brevet til sykehuset. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141548795-innvilget-planlagt-ks-men-fikk-det-ikke-alikevel/#findComment-141558369 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kirsty*2barnsmamma Skrevet 15. mars 2010 #8 Del Skrevet 15. mars 2010 Å herregud, jeg er helt sjokkert! Fy så dårlig de behandlet deg! Er så lei av at kvinner ikke blir tatt på alvor. Hvilke sykehus tilhører du TET? Selv hadde jeg ks på haukeland, etter an laaaang fødsel for jeg og ble behandlet veldig dårlig, og jeg har rett og slett fått haukeland skrekk. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141548795-innvilget-planlagt-ks-men-fikk-det-ikke-alikevel/#findComment-141587633 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille meg -<3 Skrevet 16. mars 2010 Forfatter #9 Del Skrevet 16. mars 2010 Ullevål sykehus, det sies jo om de at de ikke tvinger noen til å føde vaginalt....men det stemmer ikke.. Er ennå ikke klar for å skrive ned hva som er skjedd, tar nok en stund, og hadde ikke dette vært siste fødsel så skal jeg love dere at jeg har fått traumer og fødsels angst, og har probl med å stole på leger og i alle fall Ullevål......................... Takk for all omtanke fra dere, er veldig glad for det....... Klem TET Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141548795-innvilget-planlagt-ks-men-fikk-det-ikke-alikevel/#findComment-141593054 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mooch Skrevet 17. mars 2010 #10 Del Skrevet 17. mars 2010 Hei TET Jeg er helt sjokkert over det du forteller. Jeg håper at du orker å klage inn sykehuset til pasientskadeombudet, kanskje jordmoren din/legen kan hjelpe deg? det vil nok veie enda tyngre. Vil også tipse deg om Aline, et tilbud som finnes i oslo. Egentlig jobber de med familier som trenger hjelp, men jeg ble henvist dit for å behandle traumene etter min fødsel. Det hjalp veldig, og det var gratis. Håper at det går bra med deg og babyen og at du får en fin permsjonstid til tross for inkompetente leger. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141548795-innvilget-planlagt-ks-men-fikk-det-ikke-alikevel/#findComment-141599803 Del på andre sider Flere delingsvalg…
xyzaa Skrevet 18. mars 2010 #11 Del Skrevet 18. mars 2010 Som de andre som har skrevet her er jeg sjokkert, lei meg og mye annet. Og er veldig glad for at du sa du vil sende klage - kan bidra til at denne meningsløsheten ikke får fortsette. Noen personale finner på å gjøre/si så mye rart ang. problematikken rundt tidligere ryggkirurgi/spinal-/epiduralbedøvelse - som flere av oss har opplevd på forskjellige måter. Lykke til videre - også med det å sende klage når du føler deg klar til det. Håper virkelig du får oppleve det å bli tatt på alvor. Og at dette får betydning for fremtidige fødende i en lignende situasjon - det ser jeg at du bryr deg om. Og gratulerer, kos dere med barnet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141548795-innvilget-planlagt-ks-men-fikk-det-ikke-alikevel/#findComment-141600841 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milleღ Skrevet 23. mars 2010 #12 Del Skrevet 23. mars 2010 Hei du:) Ville bare si at det samme skjedde meg på ullevål i beg av februar... 5 dager før planlagt snitt ville jenta ut... Legene gjorde alt de kunne for å overtale meg til vanlig fødsel, men jeg brånektet og fikk tilslutt en jordmor som fortalte påtroppende legeteam hvor umenneskelig det var å la meg ligge der med rier. Endte med ks etter 30 timer venting.(heldigvis tok aldri riene seg helt opp...) Grusom måte de skulle overtale meg på. Skremselspropaganda med alt som kunne gå galt ved ks gjorde jo at jeg bare ville bort fra hele ullevål. Sitter nå å vurderer om jeg skal klage inn legen... Det er jo faktisk en grunn til at man går gjennom hele ks-søknad prosessen. Vedtaket jeg fikk om ks føltes jo virkelig helt verdiløst... Send meg gjerne en pm.. lurer veldig på hvilken lege som vurderte deg.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141548795-innvilget-planlagt-ks-men-fikk-det-ikke-alikevel/#findComment-141628921 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille meg -<3 Skrevet 28. mars 2010 Forfatter #13 Del Skrevet 28. mars 2010 Hei Mille, dette er TET Leit å høre at det samme skjedde med deg, og i feb dette år??? Har de ikke tatt noen lærdom?? Vil gjerne sende deg ett pm, men ikke gjort det før? hvordan gjør jeg det? Synes absolutt du også burde legge inn en klage, men vet det er vanskelig. Jeg har ikke kommet så langt ennå, skal i endel samtaler med div JM og min lege,,, Men skal gjøre det.....synes det er hårreisende at de kan oppføre seg sånn når en har fått innvilget KS. Og det er jo ikke for ingen ting at en kjemper for ett ks, og at de sier ja, for så å ignorere oss, det er hårreisende, og det gjør at en mister troen på hva lege folk sier....man stoler ikke på de. Og e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141548795-innvilget-planlagt-ks-men-fikk-det-ikke-alikevel/#findComment-141650835 Del på andre sider Flere delingsvalg…
69ern Skrevet 19. april 2010 #14 Del Skrevet 19. april 2010 Hei TET ! Her kommer en oppdatering fra meg (vi har jo hatt en dialog gående). Jeg fikk så vondt av deg etter det du skrev om at du måtte gjennomføre vaginal fødsel... Etter å ha kjempet så lenge for kS. Etter din opplevelse var jeg redd det samme skulle skje med meg... at babyen ville ut før - og at jeg måtte kjempe for mitt innvilgede KS. Heldigvis holdt hun seg i magen, frem til planlagt KS dato. Mitt KS var en fin opplevelse, og de klarte å sette spinalbedøvelse på tross av arrene i ryggen min etter ryggoperasjonene. Skulle virkelig ønske at du hadde fått samme gode opplevelsen som meg - etter din lange kamp. Det hadde du fortjent. Kjære deg - send inn en klage ! Det vil kanskje hjelpe deg litt med "helingsprosessen" - og vil også kanskje forhindre at andre opplever det samme som deg i fremtiden. Håper du føler deg bedre. :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141548795-innvilget-planlagt-ks-men-fikk-det-ikke-alikevel/#findComment-141745110 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille meg -<3 Skrevet 19. april 2010 Forfatter #15 Del Skrevet 19. april 2010 Kjære 69ern. Gratulerer med lille jenta Veldig glad for at du ikke opplevde det samme og fikk en fin opplevelse.. Jeg sliter nok ennå med hva som skjedde med meg. Når jeg ser noen gravide eller hører om fødsler så reiser hårene seg av grøssninger og tårene kommer...... Men åpner meg litt hver dag som går, har begynt inni mitt hodet med begynnelsen av klage brevet. Jeg skal gjøre det, for min skyld er det nok å få det ned på papiret, men sender det også inn for andres skyld. Slik at de kan få slippe det jeg opplevde. Ser også dessverre ut som om jeg ikke er den eneste som har opplevde dette på Ullevål. Så fy dem. Godt dette er sistemann og det er sterlisering på gang. Hadde dette vært min første så hadde jeg ikke turt å få flere barn og ikke hadde jeg stolt på legene heller. For hadde jeg ikke traume fra før så har jeg det nå. Men vi koser oss med lille jenta og prøver å gå framover. Takk for omtanke.. Igjen gratulerer med den lille og en fin opplevelse, godt det ordnet seg for deg... Men vi koser oss veldig med lille jenta vår Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141548795-innvilget-planlagt-ks-men-fikk-det-ikke-alikevel/#findComment-141745430 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solstrålen_ Skrevet 20. april 2010 #16 Del Skrevet 20. april 2010 Fælt lese om slike opplevelser. Vi skal ha planlagt ks en uke før termin og jeg håper inderlig veska holder seg der inne til det. Skal nemlig også til Ullevål og må du jeg er bekymret etter å ha lest om dere som likevel ikke fikk ks der. Trøste og bære!! Håper det går bra m dere nå. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141548795-innvilget-planlagt-ks-men-fikk-det-ikke-alikevel/#findComment-141748234 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solstrålen_ Skrevet 20. april 2010 #17 Del Skrevet 20. april 2010 (Skulle stå vesla,ikke veska) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141548795-innvilget-planlagt-ks-men-fikk-det-ikke-alikevel/#findComment-141748244 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå