Gå til innhold

UL - hvor tidlig er det vits?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fastlegen min har henvist meg til UL i uke 18, dette er visst nok normalt. Selv kunne jeg tenkt meg å sjekke at alt er i orden før den tid. Spørsmålet er hvor tidlig er det vits å bestille time for privat UL? Er nå ikke mer enn 3 uker på vei. Har ikke lyst å dra for tidlig....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg ville anbefalt å vente til du er over 9-10 uker. de ferreste ser hjerteaktivitet før uke 6-7. da blir det bare å få påvist graviditet men man får jo ikke noe bekreftelse på at ting foreløpig er som de skal. fra uke 9-10 ca begynner fosteret å bevege på seg og det er jo litt festligere å se på enn en liten ubevegelig reke;)

Skrevet

Hei!

jeg ringte privat klinikk å spurte der hva de mente, og de sa at det ikke var noe vits å ta det før jeg var i uke 9-10, ellers ville jeg ikke se noe spesiellt! spira er jo ikke mer enn 7-8 uker da!

Så jeg skal dit når jeg er 9+4, Da er jeg sånn cirka halveis til ordinær UL også! Men du bestemmer jo selv hva du vil, det er jo en stund å vente uansett! :) Lykke til!

Skrevet

Uke 8-9 så skal man kunne se noe. Jeg var 9+5 og de så masse da. :-)

Håper ventetiden ikke blir så lenge for deg. Slapp av å tenk positivt. Tiden gikk mye fortere for meg når jeg klarte å slappe av, og vips var det tid for UL og første kontroll :)

Skrevet

Tusen takk for svar. Hadde tenkt å dra på privat UL i uke 10/11, så det passer jo bra med det dere sier. Er jo ennå lenge igjen, men litt kortere enn til uke 18 :o)

Skrevet

Noen drar alllerede i uke 7 for å få påvist hjerteaktivitet, men det er også nesten det eneste man får ut av timen (bortsett fra å måle lengde). Selv var jeg på UL i uke 9, og så da en liten knert med armer og bein som hoppet rundt inni der. Skal man sjekke det medisinske, dvs misdannelser/ nakkefold osv, anbefales det å vente til uke 12- da er alle organer på plass og man kan tydelig se evt feil.

Skrevet

Hei

I uke 7 er du garantert å se hjerteaktivitet på ul.

I uke 11+0 til 13+6 kan de med ul se på nakkefold og nesebein for å sjekke om kromosomfeil. Alle som fyller 38 år innen fødsel får tilbud om denne ul via det offentlige, ingen andre.

I ca uke 18 får vi ul via det offentlige.

Uke 27+0 til 29+6 er genial tid for å ta 3D ul for kosens skyld. Da er ansiktet godt utviklet samtidig som det ikke er begynt å bli for trangt om plassen i magen. Man kan se tydelige detaljer som at barnet blunker, suger på tommel, geiper, lager grimaser..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...