Anonym bruker Skrevet 6. mars 2010 #1 Skrevet 6. mars 2010 Har en venn som jobber i barnehage og hun sa det var noen som hadde søkt om plass til en 3mnd gammel baby, jeg ble helt sjokkert. Er det lov?
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2010 #2 Skrevet 6. mars 2010 Jeg vet ikke om det er lov, men jeg kan aldri tenke meg det. 7 mnd er det yngste jeg har hørt om, men det mener jeg er helt på grensen. Hva skal et så lite barn i en barnehage å gjøre? Det kan være de har søkt, men jeg kan ikke tro at de får plass før barnet er minst 6 mnd. Jeg jobber selv i barnehage og mener at 10 mnd er det yngste som burde være tillatt.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2010 #3 Skrevet 6. mars 2010 Har ikke studert om dette er lov her i Norge, men det er nok ikke mange barnehager som tar i mot babyer i denne alderen i Norge. Og de som må (er alene) ut i jobb så tidlig ville nok heller valgt dagmamma fremfor barnehage. Dette er vanelig i Utlandet hvor man ikke har like lange permisjoner som i norge, så jeg blir ikke sjokkert over dette.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2010 #4 Skrevet 6. mars 2010 Tror faktisk de fleste barnehager sin småbarnsavdeling er åpen for barn fra 0-3 år. Grunnen til at det ikke finnes spesielt mange barn under et år i barnehagen er kun fordi vi er så heldige å ikke måtte ut i arbeid før barna er et år. Nøden kan tvinge en mor ut i arbeid tidlig, kanskje hun ikke har permisjonspenger "å flyte på", synes ikke man skal dømme andre for dette. Må man så må man! Og ja, det er lov!
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2010 #5 Skrevet 6. mars 2010 Tja. Man har jo bare 3+6 uker permisjon og det står fra 0 til 3 år. Har ikke lest noen plasser at man ikke kan søke in babyer på 3 mnd. Må man jobbe og tjene penger til hus og mat må jo noen passe ungen.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2010 #7 Skrevet 6. mars 2010 Må de ikke søke nå for å få plass fra høsten av da...???
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2010 #8 Skrevet 6. mars 2010 Det hender man får barn uten at det er planlagt anonym 00:24 ikke så veldig uvanlig egentlig.
Gjest ->>- Skrevet 6. mars 2010 #9 Skrevet 6. mars 2010 Det finnes barnehager som har "null år" som nedre aldersgrense, ja. Jeg kjenner til ett tilfelle hvor et barn på tre måneder hadde barnehageplass.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2010 #10 Skrevet 6. mars 2010 Folk som sender ungen i bhg når h*n er tre mnd burde få oppfølging fra barnevernet. Ingen i Norge MÅ tilbake i jobb når ungen er 3 mnd. Hvis det er slike prioriteringer man har kan man like gjerne adoptere ungen bort til noen som er interessert i å få barn.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2010 #11 Skrevet 6. mars 2010 Man kan alltid søke plass i barnehage utenom hovedopptaka. det hender det er ledig plass i en barnehage andre tuider på året......
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2010 #12 Skrevet 6. mars 2010 der jeg jobber, fikk vi søknad om plass i bhg, "bare" 2 månder FØR fødselen! men, vi tar ikke inn unger som er under 10 månder, er skjeldent vi gjør det også.. pleier å være året..
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2010 #13 Skrevet 6. mars 2010 Latterlig å si anonym 00:29 ikke alle har rett til permisjonspenger, engangstønaden alle har rett til varer ikke lenge. ikke alle har en far som tar sin del og bidrar. en mor kan være en god mor selv om hun må ut i jobb når babyen er tre måneder.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2010 #14 Skrevet 6. mars 2010 HI her. Skulle forklart bedre, det var meningen at barnet skulle begynne i barnehagen 3mnd gammel. Barnet hadde ikke fått navn enda engang, barnehagen svarte nei til søknaden de yngste i den barnehagen er 9mnd.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2010 #15 Skrevet 6. mars 2010 Er veldig skuffet av å se at morsfølelsen bare forsvinner mer å mer i dagens samfunn:( synes det er rart når mor bare tenke karriere fremfor det viktige båndet som skal skapes det første året... bare må jobbe, bare må jobbe............
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2010 #16 Skrevet 6. mars 2010 Og sympati med andre som ikke har det så bra her, er på topp ser jeg.. Selv måtte jeg som alenemor ha barnet mitt i barnehage tre dager i uken (noen timer hver gang) pga at dagmamma ikke var å oppdrive, jeg var alene (og da mener jeg ALENE) med barnet, og måtte til behandling på sykehus hver annen dag i uken (dialyse). Dette var jeg nødt til å begynne med når datteren min var fem måneder. Barnet fikk kjempegod behandlign og hadde en barnepleier (ofte ansatt i barnehager) å forholde seg til. Det gikk kjempefint! Ingen drømmesituasjon, og ingenting jeg ønsket, men gjorde det beste ut av situasjonen der og da. Du synes kanskje jeg skulle adoptert bort barnet mitt du da, anonym 00:29???
Gjest ->>- Skrevet 6. mars 2010 #17 Skrevet 6. mars 2010 Hvor i denne tråden har det blitt sagt noe om grunnen til eventuell ekstremtidlig barnehagestart ..?
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2010 #18 Skrevet 6. mars 2010 Jeg kan love deg at 99 % av barnehagene ville sagt nei til en slik søknad. På en småbarnsavdeling med 10 barn er det 3 ansatte som fordeler vaktene mellom 06.30 og 16.30. Det betyr at deler av dagen er det 2 på jobb samtidig, da de har 8-timers vakter + pauser. En person vil konstant måtte ta seg av babyen på 3 mnd, og en person er da deler av dagen igjen til å ta seg av 9 bleiebarn i alderen 1-3 år. Høres det fornuftig ut? Alle har rett på bhg-plass innen barnet er 1 år og 11mnd. Ingen har rett på bhg-plass til en baby på 3 mnd.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2010 #19 Skrevet 6. mars 2010 Ja det er lov. Jeg kjenner to tilfeller hvor barnet startet i bhg når det var 3 mnd. Det ene var at moren ikke hadde rukket å jobbe før fødsel, nyutdannet. Da startet barnet i turnusbarnehage når det var 3 mnd. Det andre tilfellet var at moren som nettopp hadde startet opp et firma måtte vie all sin tid til dette. Barnet gikk full tid i bhg fra 3 mnd.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2010 #20 Skrevet 6. mars 2010 Kjære 00:38: Det er forskjell på å ha babyen sin i bhg noen timer i uken med en barnepleier og ha full plass til en unge på 3 mnd. Nei jeg synes ikke du skulle adoptert bort barnet ditt, så jeg beklager at jeg ikke haedde tenkt over alle mulige tenkelige scenarioer som eventuelt kunne oppstå som førte til at noen kunne trenge noen timer i uken til babyen sin i bhg. Jeg svarte på HI sitt innlegg, ikke på ditt innlegg som du ennå ikke hadde postet.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2010 #21 Skrevet 6. mars 2010 Vet du hva ordet karriere betyr? Det er er ikke det å ha en normal jobb for å betale for hus, mat og baby.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2010 #22 Skrevet 6. mars 2010 Det er flott å se så mye gjennomtenkt familieplanlegging rundt omkrig:-D
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2010 #23 Skrevet 6. mars 2010 søkt om plass er vel strengt tatt noe helt annet enn å faktisk begynne. Jeg søkte om plass når barnet mitt var 2 mnd, nå er han 12 mnd, og går forsatt ikke i bhg Men uansett må man så må man, tror ikke det er mange som setter et 3 mnd gammelt barn i barnehage "frivillig". I andre land går barn gjerne i barnehage fra de bare noen uker gamle, det blir faktisk folk av dem og. Jeg sier ikke at det er riktig, på ingen måte, men verden er ikke alltid svart/hvit. Syns man kan tenke litt på det før man buser ut å kritiserer andre.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2010 #24 Skrevet 6. mars 2010 HI hadde jo heller ikke oppgitt noen årsak til at det påståtte barnet skulle ha plass i barnehagen,da. Dette visste tydligvis ikke HI heller,, Derfor er jeg oppgitt av all forhåndsdømming her inne uten at dere kjenner hele historien. Jeg tror ikke det er noen som søker plass til en tre måneder gammel baby "for moro skyld"...
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2010 #25 Skrevet 6. mars 2010 Skal alle bare svare i "ulne" vendinger pga at vi ikke kjenner hele historien? Man svarer på den infoen som HI kommer med, ikke på det som hun ikke kommer med. Det er sant at vi ikke kjenner hele historien, men jeg ville blitt mye mer oppgitt hvis svarene her inne bar preg av at det er bra for barnet og helt normalt å plassere en 3 måneders gammel baby i barnehage. En småbarnsavdeling har ikke ressurser til å ta seg av et så lite barn uten at det går kraftig ut over resten av barna.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå