mamma.for.2♡ Skrevet 6. mars 2010 #1 Skrevet 6. mars 2010 Hei. Jeg er i uke 10+6, og var i går på min første svangerskapskontroll. Jeg ville være litt forberedt på hva jeg gikk til, så som sikkert veldig mange andre har gjort før meg, søkte jeg litt på nettet for å lese hva dette gikk ut på. Ble derfor veldig overrasket over hvor lite legen min gjorde... Han sjekket blodtrykket, veide meg, og tok blodprøve. Utenom så fylte vi ut dette skjemaet for gravide... ja... også ga han meg et brev jeg måtte poste med henvisning til ultralyd på sykehus. Overalt har jeg derimot lest at de tar jo mange flere prøver... Dessuten så gir han meg sinnsykt lite informasjon. Jeg prøver å spørre, men han svarer veldig defust... og som førstegangs gravid, så føler jeg at det er utrolig lite støtte i han... Hadde også med meg samboeren min, og han ble helt satt ut av legen... Må jeg bruke fastlegen min? Eller kan jeg velge vekk han og bruke evt en annen lege, eller kanskje jordmor....??? Noen som vet og kanskje har erfaring på bytting av lege under svangerskap?
nurkeklar88 Skrevet 6. mars 2010 #2 Skrevet 6. mars 2010 Først og fremst gratulerer med graviditeten. Du trenger ikke gå til fastlegen din i det hele tatt. DU kan ringe jordmor i kommunen din og be om svangerskapskontroller hos h*n. H*n har mye mer kunnskap om svangerskap og fødsel enn en allmennlege- og som oftest mye bedre tid enn leger. Skulle du trenge noe videre oppfølging som hun ikke kan tilby, vil hun enkelt og greit kunne hennvise deg videre. Lykke til- og håper dette var svar på det du lurte på
Sunshinebaby70_er mamma :) Skrevet 6. mars 2010 #3 Skrevet 6. mars 2010 Velg jordmor du! Viktig at du føler deg godt ivaretatt når du har mye du lurer på. Ikke alle leger som er like flinke til dette. Tror jordmor setter av minst 30 min til hver så der er det mye bedre tid også. Du burde forresten ha fått en bok også av legen din... Du får den sikkert hvis du kontakter legekontoret. Den er to-delt ; en til mor og en til far. Sånn type gratis-bok med mye reklame i, men veldig grei. Mange av blodprøvene du har lest om kan egentlig gjelde oss som sliter litt med å bli gravide eller å beholde babyen...som f.eks måling av hcg-nivå. Når du er så langt på vei som du er ikke det nødvendig. Dessuten er du sikkert ung og sprek og utenfor noen risikogruppe Lykke til - og gratulerer så mye med graviditeten
mamma.for.2♡ Skrevet 7. mars 2010 Forfatter #4 Skrevet 7. mars 2010 Tusen takk for svar! Jeg følger deres forslag og ringer jordmor på mandag. Gratulerer til dere og, og lykke til videre i svangerskapene deres! <3
Lotta2010x2012 Skrevet 7. mars 2010 #5 Skrevet 7. mars 2010 Gratulerer så mye=) Ville bare si at jeg også kommer til å¨gå mest til jordmog, har funnet ei som jeg synes ver veldig koselig:) Du får også den boken for mor og far hos jordmoren din, Veldig fin bok med mye informasjon, og så er det på en måte en dagbok:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå